0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@ hplpGDS-Jan hade detta exempel:Då skall jag ge ditt program en svår nöt att jobba med.I mitt TEVP projekt är tanken 5l stor.Efter en körning är det 73 i toppen, 65 på mitten och 24 i botten.Visa mig vad som händer med tanken över en viss tid om man inte tillför energi och inte heller tar ut någon.Tankens diameter var 18 cm ; höjden 25 cm.Jag tor nog inte att man får 50 K temperaturskillnad i en sådan tank om man inte värmer uppifrån och el patronen är på.En liten temperaturskillnad (t.ex. 3 till 4 K) får man väl ... kanske 5 K ... men det är ju en liten temperaturskillnad och då kan temperaturen väl anses mer eller mindre vara konstant i tanken ...
Jodå, men GDS sak är inte min. Jag är mer intresserad av skiktning generelt.
Du tydligen inte följt med ordentligt i GDS-Jans tråd? Han skapar den temperaturskillnaden med peltierelement placerade mitt i tanken. Frågan till dig var där om du med ditt program kan räkna ut vad som händer i tanken när han stängt av strömmen (alltså hur omfördelas temperaturen över tid?)
Just det där med värmeldningen nedåt i behållaren som ger ett sämre tror jag förklaras av den högre temperaturen i början av experimentet. verkar som bästa skiktningen är vid 60-50 °C.Vad isolering kan göra vet jag inte men logiskt skulle den kunna försämra skiktningen en aning, kanske.
Nej, i den tråden har jag inte följt med. Men menar du en "Prallplatte" som finns mitt i tanken?
Neej..Nein, Peltier-Element ist hier erklärt: http://de.wikipedia.org/wiki/Peltier-Element
hur menar du? Om du har Skiktat vatten bör det finnas värmeledning. Även i en fluid kan man ha värmeledning, precis som i luft.
Jo, värmeväxling finns det.Men om skillnaden i temperatur är liten så är också flödet av värme liten.