0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
http://www.nordic-house.se/nordic_rutan.aspx12 000 inkl ROT för att fixa alla mina fönster...
Jag sätter 3:e glasrutan innerst, Finns en firma som gör så med en aluminiumlist som håller glasskivan. Jag gör en egen trälist istället och målar i fönsterbågens färg. Får U-värdes förbättring från 2,8 till 1,3 på så vis enligt diskussion med Pilkinton i Halmstad.
Lustigkurrar, hmmphh!!! Jotack det skulle se ut när ventilationen stannar helt, 30kg älgkött i frysen tinar upp. Men ännu värre, jag får dricka ljummen öl.
Efter att jag har sparat in massor av kwh och köper 500 starköl för det så skiter jag helt enkelt i vad klockan är.
Ägnade en halvtimma eller något till att jaga små strömtjuvar i hemmet. Med kyl o frys avslagna så låg jag på ca 168watt!!! Det är ju för tusan 1470 kwh/år och drygt 100watt mer än jag hade räknat på. Ventilationen borde ha legat på ca 50-60watt men den fick jag fram till att den var närmare 100watt. En modern Östbergsfläkt för 117m2 ligger på fullt sprut på 71watt och jag har sänkt till 60% o ligger så högt ändå. En del blir ju förlust i trafon i spiskåpan men det måste definitivt undersökas närmare, kanske byta fläkt trots att den inte är så gammal.Jag trodde att jag hade en väldigt låg standby förbrukning på DVD, Wii som visade sig vara 20watt varav Wii 17watt. 150kwh/år. Används kanske 1-2 timmar i veckan. Det blir ett uttag med brytare där. DVD'n klarar sig på 3watt och den får stå på så man kan spela in på hårddisken. Elementen med elektronisk teromstat hade jag helt missat. Även om de inte värmer så tar elektroniken. 10 element visade sig ta ca 35watt. 300kwh/år. Klockradiorna 3st visade sig ta typ 15watt tillsammans. 131kwh/år. F-n man kan tillverka en LCD klocka som går 10år ett pyttebatteri med uW i förbrukning så varför måste väckarklockan ta 5 000 000 ggr mer ström, LED siffrorna, jag vet men inte så mycket mer. Så nu ska jag klättra på tak o kolla upp vad det är för takfläkt, leta nya väckarklockor och sätta Wii't i ett uttag med brytare. Slavuttag, jo visst men då startar ju skiten när man slår på TV'n och går ändå mer än nödvändigt. Bara på de här för höga förbrukarna så kan man spara in lika många Kwh som ett fönsterbyte skulle ge mig. Det innebär inte att fönstren är glömda och förlåtna nu, det kom bara några saker höre upp på prioritetslistan.
Vad skaffade du för mätare då? Jag har letat efter en sådan, finns ju begagnade elmätare men de visar sällan effekten. Jag använde mig utav elmätaren som visar momentan effekt. Den växlar mellan momentan och förbrukning, jag antar att den då visar aktiv effekt.
Att byta till LED lampor i hela huset tar 10-20 minuter och sparar 10 000kr de följande 10 åren utan något annat arbete.