inte så många har Qvantum eftersom de är dyrare och har en stor och ganska ful utedel ( om man inte gillar KMK som jag

)
Viessmann har en bra grej nu Vitocal 222-S den har köldmedium rör ut så det fryser inte, samma som Nibe split etc etc.
En maskin som ger 8kw vid en 14511 borde du få för runt 90 lax monterat o klart. Sedan rot på det kanske. Du kan ju kolla runt på det.

De ger ju inte jätte mkt effekt när det är svinkallt, men de är ju ganska billiga, du kan få dem förberedda för sol och med aktiv kylning och en massa annat om du vill men då kostar det ju mer. Den har 170 (om du vill 220) l beredare och elkassett på 9kw och styr för ett par shuntar om du vill spetsa med ved eller ngt.
Ganska bra helt enkelt.
Annars finns Atria,Atec Daikin och de maskinerna vet du ju om och sedan Ecozon tokgrymma stora fina men går bara till -12 etfersom de har R134a i sig. Viessmann har ett par större dyrare varianter också. Airwell har fina grejer de funkar riktigt fint. Trane kanske har ngn maskin samma med Venco okändare fabrikat men kända i den stora kylvärlden så de gör bara schyssta grejer inget skräp.
sen kommer jag inte på mer

Jo det gör jag Euronom dessa är jättefina, Åke Hjort har koll på grejerna, du kan lätt köpa en av hans skapelser och vara lugn. De går ner till -25 om man vill.
Rangordnar jag lite efter hur de går och inte pris så
Qvantum ingen kan slå deras KMK samt avfrosttank via underkylning, tar plats och kostar en slant
Euronom ganska dyra men riktigt bra
Ecozon billigare och jättebra men går bara till -12
Atria hederlig trotjänare som alltid varit grym och man kan bygga vidare fint på brinesidan
Viessmann 222-S bättre COP än ATEC på 10 kw maskinen billig
Atec tror säkert att denna är en jättefin maskin, men jag väljer andra före den.
Sen kommer en hel drös maskiner jag har ju tex glömt NIBE CTC och IVT

Japp det är svårt att välja