Jo, datorfläktar och vattenburen värme, jag sålde för nån månad sen en originell husbil, det var en breddad och förhöjd VWLT31TD med all utr. dvs
en åretrunt-bostad på hjul, för futtiga 47000 kr med elverk. Byggd av en pensionär i Värmland (som också byggt en sportbil själv) och modifierad av mig. Jag hade den i ca sex år och gav 70.000 för den, körde den på 30% rapsolja och annat.
Nåja, hur kom då datorfläktarna in i denna farkost.
Det började med att jag noterade att värme-elementen baktill faktiskt låg UNDER sängarna bak (en säng på varje sida, stick-kojer som i båt) och byggaren hade gjort ett antal springor (se bild) för att värme skulle leta sig ut. Naturligtvis fungerade det illa (men var gjort pga sedvanlig utrymmesbrist) och jag löste det med att sätta en termostat på ett element, när elementet håller över 50 ºC så snurrar fläktarna igång och blåser ut varmluft, precis som Trumavärmare fast mindre. En på varje sida/säng och minns jag rätt var det motorer som drog runt en halv ampere, troligen mindre och de blåste som f-n! och LÄT alldeles för mycket, särskilt den ena. Det visade sig att de var av olika fabrikat, sen kan åldern säkert spela in också.
För att få ner ljudnivån så lade jag dessa i serie och det blev riktigt bra!
Blåset räckte gott och väl på ca 6 volt/styck men det var fortfarande lite störande ibland, man vänjer sig vid sängfläktar lika väl som tåg som passerar på 100 meters avstånd, ingen fara ...