Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vw transporter som firmabil...nÃ¥gon med erfarenhet.  (läst 14624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #15 skrivet: 18 juni 2012, 19:46:27 »
Gammel ivecon ska fÃ¥ Pension :'( 
Efter lång och trogen tjänst, Tungt lastad och 24000 mil är det dax.
Det blev en ny  tummenupp , ooooh vad den gÃ¥r fint .
Är du forfarande nöjd med Transportern cougar?
Jag har problem att komma in i den . Det är för kort mellan sätet och taket, jag slår i huvet när jag ska in i bilen .(jag har tydligen för lång rygg)

Iveco 12m3 skÃ¥p  här fÃ¥r i alla fall en full vuxen Röris  plats :)
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #16 skrivet: 18 juni 2012, 20:01:28 »
Jag är nöjd, den enda anmärkningen är att den är lite liten mot vad jag är van vid... det gäller att man håller ordning i skåpet.
nu får man hänga på släpkärran när man ska frakta värmepumpar och så, men det funkar.
ivecon, blev det den med 300 hästar?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #17 skrivet: 18 juni 2012, 20:08:08 »
nja 300 har den inte ,
 men 205 potenta HK och 400 newton  pÃ¥ kurvan  tummenupp
Den gÃ¥r att lasta vad som helst i .  Ivecon Har en gryyym svängradie för att vara sÃ¥ stor.
det är enklare att fick parkera 6 m iveco en Volvo  xc60
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #18 skrivet: 19 juni 2012, 21:38:20 »

En sak är säker, aldrig mer mercedes....

Tack för all input   Thumbsup


om det beror på MB Vito så har jag all förståelse för detta, kommer heller inte att välja MB i framtiden 'tack' vare denna bil - snacka om att göra en produkt som drar MB som varumärke djupt i skiten...


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #19 skrivet: 19 juni 2012, 21:49:36 »
mmm  MB Vito.
Bekanta till familjen Ã¥ker Mixto 2011 . Dom Ã¥kte upp till deras landställe för lite skidÃ¥kning i vintras. skuret ramlager  pÃ¥ en ny bil..  Vid ca 10 000 mil har en kollega fÃ¥tt byta hela kardan pÃ¥ 3 st av sina företags bilar.
Vad hade du för problem xxargs?
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #20 skrivet: 21 juni 2012, 21:23:26 »
Nu skall vi se...

Motorn är fruktansvärt klen pÃ¥ lÃ¥ga varvtal sÃ¥ att det inte gick att köra upp eller backa upp för branta backar (även ganska korta sÃ¥dana till olika teknikhus i närheten av tex. järnväg)  utan att i stort sett bränna kopplingen eftersom man mÃ¥ste varva dieseln mycket innan det blir nÃ¥gon kraft i den och i nÃ¥got fall vid sÃ¥där 5-6000 mil sÃ¥ körde en av kollegorna kopplingen sÃ¥ varm att den tappa greppet tillräckligt för att inte klara backlutningen i slutet utan rullade tillbaka... - det tog honom timmar innan var uppe eftersom han mÃ¥ste vänta tills motorn var kall och hade dÃ¥ bara en chans var gÃ¥ng.

fotbromsen (istället för handbromsen) höll man på att bli vansinnig på då även som nyservad så kunde den knappt hålla emot bilens vikt vid lättare lutning även om man stampade ned den så mycket det bara gick.

och fotbroms med spärrklickfunktion och utlösningsknapp är verkligen ingen bra ide om man skall starta/backa upp i backe. - skulle faktiskt vilja se VD på MB demonstrera ur man gör med både den klena motorn vid lågvarv och fotbromsen med dom backarna som vi hade att tas med ibland.

ventilationen höll alla bli vansinniga på då den inte skötte sig med antingen 80 grader luft eller max kyla och skulle man köra långt vid -15 grader C så tyckte något i logik i bilen att det var lämplig att blåsa -15 kall luft på fötterna efter ca 20 minuter och i 6 timmar till på en långresa oavsett inställning och detta fortsatte även efter stopp med avstängd motor, rast och vila... - vi lämnade in det otaliga gånger på service med uttryckliga order att fixa ventilationen - permanent - men det höll några dagar till en vecka och det luktade programbugg med ackumulerande värde lång väg och det enda verkstaden gjorde vara att göra en norsk reset på denna utan att fixa den verkliga orsaken... dvs. att strypa den gamle programmeraren som har gjort den 'automatiska ventilationsstyrningen' och stoppa dit en program som fungerar!!

topplockpackningen gick vid 9000 mil och ca 40000:- i rep - och då fugerade inte värmen heller kan jag meddela då det tryckte ut förbränningsgaser i kylsystemet hela tiden, även om det precis räckte för att kyla motorn om man fyllde på med kylavatten med glykol titt och tätt (det var vinter och hade 60 mil att köra - inte ett dugg humor)

det är fruktansvärt bullrig vid lÃ¥ngresor - skall man gÃ¥ efter arbetaskyddsstyrelsen normer sÃ¥ är det hörselskydd som gäller vid lÃ¥ngresor... just vÃ¥ran exemplar hade dessutom ett transmissionspipljud runt 1000 Hz som vars synnerligen irriterande och som starkast kring 90 - 120 kmh. Radion/CD-spelaren och orginalhögtalaran som var installerade var ett stort skämt - i princip inget under 400 Hz hördes och det skramlade och rasslade när det skulle försöka fÃ¥ ut nÃ¥gon som var tänkt vara bas - det som nätt och jämt hördes över kupé-ljudet  var talböcker - musik var bara att glömma.

AC:n repades 2 gÃ¥nger och kostade typ 8 papp var gÃ¥ng att fixa (och verkstaden skrattade hela vägen till banken var gÃ¥ng och jag tror att vi blev blÃ¥sta dÃ¥ slangarna som de sa var bytta sÃ¥ inte ut att vara bytta med tanke pÃ¥ salt och avlagringar som jag hittade i lÃ¥gtrycksporten lite senare) och dieselvärmaren lade av efter 9000 mil och det var sÃ¥ dyrt att fixa att den nye ägaren pÃ¥ företaget inte ville betala för detta (engelska ägare och dom bry sig verkligen inte om medarbetare har bra och rätt utrustning för att göra bra jobb)   

Efter ca 15 tusen mil (hade slutat pÃ¥ företaget sedan länge )  sÃ¥ den ut som pundarbuss med avgasrören hängande löst under, rost i massor etc... detta pÃ¥ ungefär 6 Ã¥r frÃ¥n när bilen köptes ny. 


nej ingen jäkla MB för min del och det som absolut var det mest irriterande av alla ovanstående irriterande punkterna var den förbannade krånglande värmen på ventilationen...

hörde senare att det var ett typfel på ungefär 30% av vitobussarna men som det aldrig kom någon åtgärd på...






Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #21 skrivet: 22 juni 2012, 14:33:18 »
Wv verkstäderna verkar vara sämst i branchen hur kan det vara sÃ¥  Sc:,h

Hade större problem med en VW verkstad i Österrike för många år sen.
En del VW verkstäder verkar dock är dock okej.

Undvikar dock Volkswagen.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #22 skrivet: 22 juni 2012, 16:08:28 »
Jag har haft tur. Jag fick för många år sen (2000) när jag köpte den första ivecon kontakt med 2 bröder som då jobbade på iveco. Idag kör dom eget.
Dom bara fixar  tummenupp , jag skruvar lite brukar han säga,
Iveco har ett standard fel , handbromsen kärvar , 2 år sen byter man oken bak, annars fungerar det kanon
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #23 skrivet: 22 juni 2012, 18:10:55 »
Själv kör jag Mitsubishi och kan inte påstå att det finns några problem nu efter 40 000 km.

Men läderratten sliter lite ....

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #24 skrivet: 23 juni 2012, 21:38:41 »
oj oj oj  . tittade pÃ¥ om jag skulle chippa nya Ivecon
Det skulle i sÃ¥ fall bli 264hk  och 562 newton som bäst pÃ¥ vridet.. Bestchip.se
Det ska gÃ¥ att hÃ¥lla 110 upp och ner för backarna  :)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #25 skrivet: 05 juli 2012, 00:04:47 »
http://wien.orf.at/news/stories/2539990/

Brand i en bilverkstad ....

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2014, 20:19:09 »
jo, man verkar få välja den minst dåliga serviceverkstaden, Toyota har bra verkstad i eskilstuna men dom har slutat med transportbilar.
Ford har också skaplig verkstad, men jag är tveksam till kvaliten på deras bilar.
Det blir nog en VW iaf, dom har skaplig bilverkstad på transportsidan och jag tror kvaliten på bilarna är bra.
En sak är säker, aldrig mer mercedes....

Tack för all input   Thumbsup

Vito har ju släpat stjärnan iskiten så långt håller nog alla med, även om jag faktiskt provkörde en med helt ok egenskaper, inte ens mycket rost, vilket ledde till affär. ..
Men vilka problem har ni haft med Sprinter?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2014, 21:24:22 »
Visst är en MB en rosthög. Vi hade en vito 2004 på företaget fram tills för några månader sen och 15000 mil. Vi gjorde inte mycket vid den. Normal service. Inget annat under alla dessa år. Bytte inte ens batteri trots misshandel av batteriet (mycket småkörningar). Så den bilen kunde man inte klaga på. Förutom då tydlig rost överallt. Men det var ju en merca och alla vet väl i dagsläget att dom rostar som en gammal alfa från 70-talet. Det blev ingen merca igen pga det. Nu blev det en vw.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #28 skrivet: 21 februari 2014, 23:25:30 »
Hmm ja även sprinter rostar ju rätt friskt, är det då lika illa med vw crafter som byggs i samma fabrik?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: vw transporter som firmabil...någon med erfarenhet.
« Svar #29 skrivet: 22 februari 2014, 10:51:21 »
Men vilka problem har ni haft med Sprinter?
Rost, det är inte kul att ha en skapligt ny bil som ser ut som den är bärgad från Estonia...
Framkomligheten är en katastrof, antispinn/antisladdfunktionen är under all kritik och det var inte ovanligt att man satt fast i en cm snö.
Att ta sats för att komma upp för en backe var bara att glömma då anti spinnfunktionen ströp att kraft till bakhjulen vid minsta släpp och man blev stående med en frustande motor halvvägs upp.
Servicekostnaden är ett skämt, hur dyrt som helst.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 292
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!