0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det hjälper inte dig nu, men jag brukar leverera materialet och fakturera det innan jag gör jobbet.På så sätt har jag ett mycket bättre läge att hämta tillbaka prylarna om betalning uteblir.När jobbet är klart fakturerar jag arbetstiden
T. Johansson jag kommer från Sverige du vet, till vänster om dig Vad betyder Bolle jo ja Bolle är väl något liknande Boll=tom=bara luft=tomt huvud...typ idiot.//Thommy Johansson
NU håller vi tummarna för att prylarna går sönder........eller att kåken brinner ner.....eller.......
Det hade jag aldrig accepterat från mina hantverkare; vill man tjäna grova pengar på materialet får man allt släpa sig dit och montera prylarna innan det faktureras. Detta förstår inte jag "grova pengar" förklara dejMan får inte glömma att en privat krona har mycket större värde än en företagskrona.Precis och glöm inte skatterna vi dras med eller om en anställd blir sjuk,eller skadar sig på eller utanför jobbet,eller måste vara hemma för vård av barn,allt detta som den anställde tar för givet att få ersättning för,detta får vi företagare ta en stor bit av,och då kanske det inte är så konstigt att matrl.debiteringen blir lite högre än hos nätföretag,som bara sitter och kastar vidare ordern som någon lägger till kanske samma grossister som vi har,dom behöver ju kanske bara lägga på 15% på nettot för att göra sin vinst,dom behöver inte ha ett lager för flera hundratusen som vi har för att kunna möta alla kunders behov.Till skillnad från t ex ett aktiebolag som helt plötsligt kan glida i KK och bara lämna skulder bakom sig.Vadå "helt plötsligt glida i KK" tror du att det är så lätt att bara "slå"sitt företag i KK?Det är otaliga juridiska timmar innan man går i KK,kan det sen bevisas att man misskött sina affärer kan man mycket väl bli skyldig att själv betala skulderna även om det är AB,så du ska inte tro att det bara är att slå sitt företa i KK och att det är frid och fröjd efter det.
Underbar citatfunktion ThumbsupJag menade att en skattad krona i min plånbok är väldigt mycket mer än en fakturerad krona på väg in i ditt företag. Om du ställer hit en värmepump/vedpanna/whatever som faktureras med 60000 kronor, så är det för mig 60000 kronor i skattade pengar, dvs runt 90k intjänade slantar, vilket i sin tur är runt 30% av min årliga omsättning. Men för dig som levererar den är det först och främst -20% i moms som staten ska ha,Fast det stämmer inte riktigt,jag betalar med moms till mina grossister visserligen med lånad moms än så länge,men fortfarande med momsade pengar,momsen kan jag dra,men jag får också ibland betala momsen.Gör man då en fakturering för enbart matrl.som någon skrev så finns ju inga 10-15% pålagda utan enbart ens utgifter.Får man då pengarna för t.ex matrl. då när arbetet är slutfört så fakturerar man resterande innehållande arbete och beräknad förtjänst alltså resterande upp till avtalad summa,men blir man blåst på det så har man alltså jobbat gratis och vinsten på matrl.är precis borta,och då står jag där med en betald matrl.faktura till mina grossister,visserligen täck men betald med moms,samt att jag måste bokföra en kundförlust på det övriga som kunden inte betalade,lyckas jag inte under året att fylla ut min kundförlust med andra jobb som går bättre,jag då när resultatet räknas ut och om det fatta t.ex 20000:-som jag kunde haft till lön,så är det ju jag oavsett skattat eller oskattat som missat dom pengarna,det jag menar är att när jag tittar på min skattade lön så är ju den lika värd som dina skattade pengar. och dessutom har du förhoppningsvis en liten förtjänst på maskinen (10-15%?), så vi hamnar på kanske två tredjedelar av de sextio i ren kostnad? Din eventuella förlust är alltså inga 90k, snarare runt 40 och rimligen runt tre-fyra procent av ett enmansföretags omsättning. Därför menar jag att man kan dela på risken, dvs fakturera exempelvis 50-60% i förskott, leverantören har ändå fått en god riskminskning och kunden slipper stå helt med byxorna nere om nåt skulle hända på vägen.Beträffande KK är det i princip omöjligt att som privatperson komma bort från sina skulder. Eller tror du att personlig konkurs och skuldsanering är lika vanligt och enkelt som AB-konkurser?Skuldsanering är ju väldigt lätt,för att få det måste man ju uppfylla vissa kriterier,men dom görs oftast upp på t.ex banken eller där man har sin skuld. Banker o.dyl brukar vara väl tillmötesgående på den punkten för att slutligen kunna få ut så mycket som möjligt iallafall.Har du aldrig sett skuldfällan,det är ju ett hån imot vanligt betalande människor.Jag hoppas fortfarande att du lyckas klämma åt honom riktigt ordentligt på ett eller annat sätt, folk ska göra rätt för sig Håller med dej på den punkten iaf