0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subventioneringen av lokaltrafiken i Stockholms län betalas via landstingsskatten. De som är mantalsskrivna utanför Stockholms län berörs inte av den. Om vi i Stockholms län skulle bestämma oss för gratis lokaltrafik borde vi kunna göra det utan att be utanförboende om lov.
Citat från: Roland skrivet 20 april 2011, 09:41:11Subventioneringen av lokaltrafiken i Stockholms län betalas via landstingsskatten. De som är mantalsskrivna utanför Stockholms län berörs inte av den. Om vi i Stockholms län skulle bestämma oss för gratis lokaltrafik borde vi kunna göra det utan att be utanförboende om lov. Sen kan vi ta fyrdubbel taxa när lantisarna och ska hälsa på kusinen i stan
Från RabalderVilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.Bra... Vaddå att godstrafiken skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!
CiteraFrån RabalderVilket konstigt inlägg. Uppenbarligen har vi olika värderingar för hur våra skattepengar skall användas. Du står för att att några ligister ska få gratis månadskort i Fjollträsk och jag som bor 60mil bort skall finasiera detta. Själv tycker jag att detta förslag kommer på 9.999.999.999.999.999.999 plats bland andra tokigheter som poppar upp ibland, speciellt i från den rödgröna soppan.Bättre att satsa på att det finns kollektivtrafik istället.Och handlar det om prioriteringar går sjukvården före kollektivtrafiken.Bra... Vaddå att godstrafiken skulle sponsra gratis månadskort till ligister i Fjollträsk, samma sak här. Jag vägrar att betala för gratis tunnelbana i Fjollträsk!Du skriver fjollträsk 3 ggr på typ 6 rader, och det mest patetiska är att det knappt finns några UR-stockholmare kvar i huvudstaden , den innehåller sedan rätt länge tillbaks i tiden bara inflyttade norrlänningar,smålänningar,dalmasar m.m........så vad fan är fjollträsk för folk ?.Sedan sponsar stadskassan 1000-tals matbutiker med glesbygdsbidrag, pengar för nödslakt på ren/rensködsel, höga bidragsbelopp, skatteavdrag på resor i arbetet mm.mm., jag är gärna med och betalar det.Om din stad vore självförsörjande, kanske det inte skulle gå så bra för er eller?.Men min stad skulle klara sig himla bra Sedan skulle gratis kollektivtrafik gynna landsbygden mera än dom stora städerna inviduellt, pga avstånden.Stor i orden, men liten på jorden.....
Jag tror han försöker säga att alla behövs här i sverige men endast ett fåtal, som väljer att bo nära varandra, klarar av att bo här utan att påverka övriga medborgare negativt utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag tror han försöker säga att en person som bor på landsbygden och åker bil till jobbet, som inte vill stötta gratis kollektivtrafik för att det bara blir till att betala till fjollträsk, faktiskt inte gjort sin hemläxa och insett att hans egen "bygd" med stor sannolikhet överlever på grund av att diverse fjollträsk betalar skatt för att täcka dessa bygders förluster. Så om alla skulle resonera som den som skriver fjollträsk kanske inget annat än fjollträsk skulle finnas. Notera att fjollträsk inte finns i stavningsprogrammet för min Mac. Har inte kollat min ipad eller iphone dock.. Personligen tycker jag gratis lokaltrafik suger, men jag förstår trotts allt vad jawen menar.
Vi lägger ner lokaltrafiken i storstäderna. Den behövs inte när vi slängt ut lapparna, lantisarna, skogstrollen mfl som flyttat in sedan tidernas begynnelse. De enda som är välkomna är de som kan visa att man är född och uppvuxen i storstan. Övrigt pack skickar vi ut på landet igen.På så sätt slipper vi alla köer i trafiken och det går att komma in på krogen igen för att ta sig en öl eller fem. Inga dagisköer, ingen arbetsförmedling, billigare boende etc etc.
Citat från: David Rinnan skrivet 24 april 2011, 23:35:19Jag tror han försöker säga att alla behövs här i sverige men endast ett fåtal, som väljer att bo nära varandra, klarar av att bo här utan att påverka övriga medborgare negativt utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag tror han försöker säga att en person som bor på landsbygden och åker bil till jobbet, som inte vill stötta gratis kollektivtrafik för att det bara blir till att betala till fjollträsk, faktiskt inte gjort sin hemläxa och insett att hans egen "bygd" med stor sannolikhet överlever på grund av att diverse fjollträsk betalar skatt för att täcka dessa bygders förluster. Så om alla skulle resonera som den som skriver fjollträsk kanske inget annat än fjollträsk skulle finnas. Notera att fjollträsk inte finns i stavningsprogrammet för min Mac. Har inte kollat min ipad eller iphone dock.. Personligen tycker jag gratis lokaltrafik suger, men jag förstår trotts allt vad jawen menar. vart iaf jag inget klokare på.Ska vi satsa på att bygga ut lokaltrafiken eller skall vi satsa på gratis månadskort? Där är jag solklar i min åsikt, bättre med kollektivtrafik som går att använda än oandvändbar gratis kollektivtrafik.Att vi har Robin Hood skatt i Sverige har ju inte med detta att göra då jag förutsätter att dessa pengar går till tex skolor som är en förutsättning för att landet skall utvecklas.Om vi nu har en inflyttning till Fjollträsk (Ett ord som är helt OK att använda även i reklam) där folk kan få sina första jobb på ett fik eller städa finlandsfärjan så har ju faktiskt det kommit gratis utbildad arbetskraft.Så att blanda in gratisåkande på SL med att finansiera skolor på landsbygden kanske inte är helt lyckat.