Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mera golvvärme i träbjälklag tillsammans med befintliga radiatorer?  (läst 3434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej.
Har f.n. 14 kvm golvvärme i badrummet pÃ¥ bottenvÃ¥ningen, byggde nytt golv ovanifrÃ¥n. Jag funderar nu pÃ¥ att dra in golvvärme i resten av  bottenvÃ¥ningen, 66 kvm. Tänker montera det underifrÃ¥n källaren mot befintliga golven. Bjälklaget är 3"x8" med cc varierande frÃ¥n 400 till 600 mm. PÃ¥ bjälkarna ligger
- 48 kvm 22x120 mm spåntade bräder + gammal korkmatta + flytande 7mm klickgolv med 2mm tryckutjämnande foam
- 15kvm 22 mm spånskiva + limmad ny linoleummatta
- 2 kvm 22 mm spånskiva + 13mm gips + klinker

Frågor:
1) är golven lämpliga för golvvärme?
2) max framtemp?
3) rekommenderad diff fram-retur?
4) Behöver jag shunt, om VB-fram är max 45 ºC ?

Varför frågar jag? Jo det är obalans i installerad effekt mellan över och bottenvåningen. Ett alternativ är att strypa övervåningens raddar kraftigt. Så har jag det nu. Ett annat är följande idé:
Huset har vattenradiatorer, för mÃ¥nga övervÃ¥ningen (4kW vid 55/45/20 ºC), för fÃ¥ pÃ¥ bottenvÃ¥ningen 2,4kW (55/45/20 ºC) +0.7kW befintlig golvvärme. Totalt är det 7,3kW.  Syftet med utökade golvvärmen är dels att öka effekten pÃ¥ bottenvÃ¥ningen sÃ¥ den totalt fÃ¥r dubbel effekt jämfört med övervÃ¥ningen, dels att sänka VB-fram totalt. Har en förhoppning om att fÃ¥ ner VB-fram frÃ¥n max 55 ºC till kanske max 45 ºC. Lägre temp pÃ¥ raddar och +66kvm golvvärme skall tillsammans ge samma uteffekt eller mer.

 Sc:,h /Bo
« Senast ändrad: 28 december 2010, 23:26:39 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
formulerade om mig lite och tog bort lite frågor, som jag kommer igen med senare..... ;) /Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Enligt min uppfattning i detta sammanhang så blir det takvärme i källaren.
Men det är min åsikt och uppfattning och det finns säkert några här som
tycker annorlunda.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Enligt min uppfattning i detta sammanhang så blir det takvärme i källaren.
Men det är min åsikt och uppfattning och det finns säkert några här som
tycker annorlunda.
Du har sÃ¥ rätt, i princip alltsÃ¥  ;), det var en frÃ¥ga jag tänkte Ã¥terkomma till, hur mycket isolering ska man ha? Sc:,h
I badrummet, som har golvvärme har jag 2dm isolering under. Nu är tempen på klinkerytan 23 ºC och i källartaket under +7 ºC men jag har ett element i det källarrummet dessutom.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
Fungerar nog bra
Jag har golvvärme i hela huset som är byggt i träbjälklag. De flesta golv är bärande parkett eller massiva trägolv om 25 mm. Ett rum är golvspån, foam och laminat.

Några sker att tänka på enligt min erfarenheter

1) Viktig att golvvärmeplåtarna ligger tajt mot golvet för bra värmeöverföring
2) Isolering under så värmen går uppåt så mycket som möjligt (Jag har 75mm i mellanbjälklaget (stegdämpning också) 75-90mm mot betongplattan (så mycket som möjligt)
3) Du behöver ganska hög framledningstemperatur. Läs mer på Uponors hemsida. Detta har VVS folket svårt att förstå eftersom för dem är golvvärme alltid lågtemperatur 35 grader. Detta gäller bara om slangarna är ingjutna i betongen och ger perfekt värmespridning. Jag kör 35-50grader beroende på utetemp.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Som Stolle är inne på så isolerar 22x120 mm spåntade bräder + gammal korkmatta + flytande 7mm klickgolv med 2mm tryckutjämnande foam ganska bra.
Om ni lider av kalla golv så satsa på golvvärme annars kan ni lika gärna byta ut alla eller en del av radiatorerna på nedervåningen till mer effektavgivande varianter.
Om du grejar själv så kanske både golvvärme OCH kraftigare radiatorer är ett alternativ. :)
Om du får ner max framledningstemp till 45 ºC så kommer andelen tillsatsel att minska en hel del på din Rolls Royce-vp med kolvkompressor. Thumbsup ;D
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Fungerar nog bra
Jag har golvvärme i hela huset som är byggt i träbjälklag. De flesta golv är bärande parkett eller massiva trägolv om 25 mm. Ett rum är golvspån, foam och laminat.

Några sker att tänka på enligt min erfarenheter

1) Viktig att golvvärmeplåtarna ligger tajt mot golvet för bra värmeöverföring
2) Isolering under så värmen går uppåt så mycket som möjligt (Jag har 75mm i mellanbjälklaget (stegdämpning också) 75-90mm mot betongplattan (så mycket som möjligt)
3) Du behöver ganska hög framledningstemperatur. Läs mer på Uponors hemsida. Detta har VVS folket svårt att förstå eftersom för dem är golvvärme alltid lågtemperatur 35 grader. Detta gäller bara om slangarna är ingjutna i betongen och ger perfekt värmespridning. Jag kör 35-50grader beroende på utetemp.
Som Stolle är inne på så isolerar 22x120 mm spåntade bräder + gammal korkmatta + flytande 7mm klickgolv med 2mm tryckutjämnande foam ganska bra.
Om ni lider av kalla golv så satsa på golvvärme annars kan ni lika gärna byta ut alla eller en del av radiatorerna på nedervåningen till mer effektavgivande varianter.
Om du grejar själv så kanske både golvvärme OCH kraftigare radiatorer är ett alternativ. :)
Om du får ner max framledningstemp till 45 ºC så kommer andelen tillsatsel att minska en hel del på din Rolls Royce-vp med kolvkompressor. Thumbsup ;D
Tack Stolle och Digitalrobert för era synpunkter.
 Jo jag tänker ha mina raddar kvar tillsammans med golvvärmen. Bad Uponor räkna pÃ¥ mina golvtyper för en framtemp pÃ¥ 41 ºC, och dom kom fram till att effekten blir drygt 30W/m2, (detaljer finns i min andra trÃ¥d: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38908.0 ) Det räcker som komplement till befintliga raddar tror jag. Och att jag slipper shunta??
Att trägolv kräver högre framtemp än betonggolv beror ju på att trä isolerar mycket bättre än betong.
Så jag är helt inne på att man måste isolera bra nedåt för att kompensera för värmemotståndet uppåt i trägolvet. Kommer att lägga in 200mm isolering under. Det är vad som finns plats för utan att inkräkta på takhöjden i källaren.
PlÃ¥tarna tänker jag skjuta fast med häftpistol mot golvbräderna istället för att glespanela under, tänker att det är bättre med isolering nerÃ¥t än ett lager bräder till att värma.  Synpunkter?

/Bo
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!