0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kortfattade versionen: Öppna alla termostater och sänk kurvan tills du har bra temp inne.Det kan ju iofs vara så att det är nåt som inte fungerar på pannan. Kolla att shuntmotorn funkar. Testa att reglera ner shunten manuellt och kolla att temperaturen ut till radiatorerna blir lägre.
Det borde funka så här:- Pannan mäter utetemperaturen. Ju kallare det är ute desto varmare vatten skickas till radiatorerna.- Värmekurvan är förhållandet mellan utetempen och framledningen. Den kan, t ex, bestämma att vid +10 ute skall framledningen vara 30 grader, vid 0-gradigt ute 35 grader, vid -10 40 grader, och så vidare...- För att få rätt temperatur på framledningen så blandas returvattnet från radiatorerna med lagom mycket varmvatten från pannan med hjälp av en shunt (en trevägs blandningeventil). För att styrsystemet skall kunna reglera shunten automatiskt så sitter det en motor på den.Har man ställt in rätt värmekurva så får man jämn temperatur inne oavsett utetemp utan att behöva termostaterna eftersom radiatorerna automatisk blir lagom mycket varmare ju kallare det blir ute och tvärt om.Tänk på att huset är ett trögt system - Det kan ta nåt dygn innan ändringen av värmekurva har 'satt sig'. En elpanna är inte så känslig på flöde och returtemp, så man kan lägga sig på en lite för hög kurva och låta termostarterna reglera ner en liten aning om man vill göra det enkelt för sig.
Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.Synd
Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.Synd
Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.
Citat från: mbengtson skrivet 08 december 2010, 20:15:17Ingen som kan ge några råd? Den går på elpatron. Tycker detta verkar oerhört konstigt, man får ju psykbryt.Ja, det är ju en elpanna. Vad hade du tänkt att den skulle gå på istället CiteraJag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.Vart ställer man framledningstempen? Verkar inte vara lätt med en EVC-13-panna. Knappt vvs-killarna som ordnat detta vet hur det fungerar.Synd Jag blandade ihop din elpanna med de modeller med inbyggd varmvattenberedare. Det är ju en väldigt simpel konstruktion, ingen skunt eller andra ventiler som kan krångla. Vrider du ner värmekurvan så skall det bli kallare i elementen - Annars är det nåt fel...
Nej jag tror elektroniken, kontaktorerna eller framledningsgivaren har givit upp.Enligt bilden är kurvan inställd på 5 och förskjutningen -2, framtempen är 50 grader.Detta skulle innebära att det är -50 grader ute!Var bor du föresten?/Jonas
Citat från: mbengtson skrivet 08 december 2010, 20:15:17Jag skulle vara oerhört glad om temperaturen i elementen sjönk, men huset har en konstant temperatur på 20.5 oavsett kurva.Det beror ju på att det är radiatortermostaterna som reglerar temperaturen, inte kurvan. Det enda som händer när kurvan sänks är att det kommer fram vatten med lägre temperatur så radiatortermostaterna öppnar lite så att mer vatten släpps fram men det är fortfarande radiatortermostaterna som reglerar. Värmekurvan tar över regleringen först när radiatortermostaterna har öppnat helt. Så fortsätt vrid ner värmekurvan.