0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.
Citat från: patb skrivet 06 januari 2011, 19:33:48Energimyndighetens test är ett test inkl avisning, det är ett långtidstest.TUCSONORNär du mäter avgiven effekt , är det medeleffekten mellan avfrosningar eller ögonblicks effekt efter en avfrostning ?MVH Teltur
Tema: Avfrosting.Inverterpumpen til Coolix har en simpel styring på avfrosting. Dersom temperatursensor på fordamper holder -2 ºC i mer enn 40 minutter, avfroster pumpen. Dvs, når det er kuldegrader avviser den hvert 40 minutt drift.Har sett meg lei på dette, da det for det meste ikke er rim eller is på fordamper, spesialt når det er lavere enn -4 ºC ute. Derfor, i dag satte jeg inn en 65kOhm motstand i parallel med sensor på fordamper. Det flytter punktet for avfrosten til -19 ºC. Satte inn en bryter slik at jeg kan koble ut motstanden om jeg vil at pumpen skal oppføre seg som originalt. Likeså har jeg for litt siden koblet ut varmekabel som trekker 80W når det er under 0 ºC.Det er -6 ºC ute nå, og pumpen har gått i tre timer uten avfrosting. Ikke tegn til rim på fordamper. I gjennomsnitt har den benyttet 1020W. For en tid tilbake logget jeg tre avfrostinger (ca 2.5 timer). Det var da -5 ºC ute. I gjennomsnitt forbrukte den da 1180W+80W= 1260W. Varmekabel er koblet ut, så for sammenligningens del er forholdet med og uten avfrosting 1020W/1180W= 86%. Tre timer uten avfrosting er for kort til å konkludere, men skal la den gå det neste døgnet å se hva som skjer. Avslått varmekabel på 80W og eventuelt 160W spart ved ikke å avfroste gir 360W spart. På et døgn blir det mer enn 8 kWh. Det neste døgnet bør vise klart redusert forbruk mot et tilsvarende kaldt døgn med varmekabel og avfrosting aktivert.
Sesong 4:Nærmer seg behov av varme, og Coolix Inverter vi har skal på sin fjerde sesong. Diverse forbedringer på den er gjort, slik som isolering og en mulighet til å slå av defrost, og varmekabel (kontant på til +5 grader).Maskinen kostet 9990,-, og har spart minst 15.000kWt de tre foregående sesonger, så ren "netto". Til billig kinavare å være, godt fornøyd.