0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Aldrig i livet tänker jag köra på dubbat, sålänge jag bor i den änden av landet där man saltar. En gång på 10000 mil och 5 års bilkörning har jag behövt dubbdäck, och det var inte för att det höll på att ske en olycka, utan för att någon hade glömt bort att sanda skolans parkering så det var i princip omöjligt att ta sig upp för den lilla backe som fanns upp till denna. De dubbfria vinterdäcken jag hade på framhjulen var dessutom ganska slitna.Dubbdäck:förstör vägarförstör luftenför ett otroligt oväsengör bilen farligare på torrt/fuktigt väglag (!) om inte däcken är nästintill nyaskapar stenskottkräver runt 500-1000 mils mycket lugn inkörning för att inte alla dubben ska lossna om man råkar spinna loss nånstansJag ser inga fördelar med dubbdäck så länge man inte bor i norrland. Enda gången man faktiskt har nytta av dom är på blankis eller hårt packad snö, vilket i princip aldrig existerar i södra halvan av sverige.Och vet ni vad man kan göra dom 3-4 dagarna om året det faktiskt är halt? Jo, man kan köra lite lugnare. Och vips så klarar man det också.(För övrigt skulle jag inte heller nånsin köpa en renault, efter att ha bytt brustna fjädrar runt om på en som hade gått 12000 mil, men den diskussionen tänker jag inte ta, eftersom trådskaparen tydligen redan har bestämt sig..)Hälsar en utbildad bilmekaniker/flygmekaniker.
Citat från: cheetah1 skrivet 09 februari 2010, 21:04:27Aldrig i livet tänker jag köra på dubbat, sålänge jag bor i den änden av landet där man saltar. En gång på 10000 mil och 5 års bilkörning har jag behövt dubbdäck, och det var inte för att det höll på att ske en olycka, utan för att någon hade glömt bort att sanda skolans parkering så det var i princip omöjligt att ta sig upp för den lilla backe som fanns upp till denna. De dubbfria vinterdäcken jag hade på framhjulen var dessutom ganska slitna.Dubbdäck:förstör vägarförstör luftenför ett otroligt oväsengör bilen farligare på torrt/fuktigt väglag (!) om inte däcken är nästintill nyaskapar stenskottkräver runt 500-1000 mils mycket lugn inkörning för att inte alla dubben ska lossna om man råkar spinna loss nånstansJag ser inga fördelar med dubbdäck så länge man inte bor i norrland. Enda gången man faktiskt har nytta av dom är på blankis eller hårt packad snö, vilket i princip aldrig existerar i södra halvan av sverige.Och vet ni vad man kan göra dom 3-4 dagarna om året det faktiskt är halt? Jo, man kan köra lite lugnare. Och vips så klarar man det också.(För övrigt skulle jag inte heller nånsin köpa en renault, efter att ha bytt brustna fjädrar runt om på en som hade gått 12000 mil, men den diskussionen tänker jag inte ta, eftersom trådskaparen tydligen redan har bestämt sig..)Hälsar en utbildad bilmekaniker/flygmekaniker.Ont i magen eller bara gammal och bitter ?
Men snälla nån! Borde väl alla kunna förstå, dubbdäck på bar asfalt, nöter asfalt och drar upp partiklar mm, ökar bränsleförbrukning, samt sämre fäste på asfalten.De som kryper i 60 på 90, är stockholmare, och framhjulsdrift eller 4 hjulsdrift alla dagar i veckan motför de antika bakhjulsdriften, dåligt fäste, finns Esp, samt utrymmeskrävande, titta på tex på Bmw, lång R6 med bakhjulsdrift, och stor klumpig bakaxel under bagaget, de smarta vänder motorn på tvären, sparar mycket utrymme i bagaget samt på längden..Cheva, det 50-60 tal, där borde de stannat kvar, bortsett C6.
Citat från: Apan skrivet 10 februari 2010, 19:18:36Men snälla nån! Borde väl alla kunna förstå, dubbdäck på bar asfalt, nöter asfalt och drar upp partiklar mm, ökar bränsleförbrukning, samt sämre fäste på asfalten.De som kryper i 60 på 90, är stockholmare, och framhjulsdrift eller 4 hjulsdrift alla dagar i veckan motför de antika bakhjulsdriften, dåligt fäste, finns Esp, samt utrymmeskrävande, titta på tex på Bmw, lång R6 med bakhjulsdrift, och stor klumpig bakaxel under bagaget, de smarta vänder motorn på tvären, sparar mycket utrymme i bagaget samt på längden..Cheva, det 50-60 tal, där borde de stannat kvar, bortsett C6.inte säkert att allt är som du föreställer dig.. partiklarna faller tillbaka ner på marken och asfalten slits ändå förr eller senare, sånt har man skattepengar till. i övrigt skiter jag i att svara nåt mer.
Det blev en Clio. Privatleasing 1589kr/mån 36mån då ingår metallic OCH ETANOLdrift skattefri 5år.Dom hade jippo denna helgen på Bilia i Malmö så man fick snurra ett hjul om tecknade avtal, så hon vann vinterdäck med alufälgarvärde ca 6900kr. Men ska man välja dubb eller friktionsdäck?MvH Mattias PS Tack för alla förslag
Tack Apan.Jag tror att dubbfria vintedäck kräver mer av sina bilförare. En skicklig och van bilförare klarar sig nog bra och anpassar hastighet, kurvtagning, et till underlaget.Jag tillhör ej den gruppen förare.En mer aktuell fråga för mig idag är hur jag skall handskas med isen under min 2025. Det är is ända upp till luftvattenpumpens botten, men pumpen surrar på och fungerar ändå.Kommer pumpen att stanna eller gå sönder om jag inte gör något? Vad gör man i så fall? Är det hetvatten, spett eller värmekabel som gäller?