Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VakuumrörsolfÃ¥ngare vs plana solfÃ¥ngare - vilka är bättre ?  (läst 18140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
@ Gano

Om man placerar en solfångare i sydväst så kommer arbetsområdet att förskjutas senare på dagen, men det betyder inte att den plana solfångaren skulle prestera sämre eftersom den uppför sig likadant på andra sidan zenit.

Har försökt räkna på det. En plan solfångare kan ta upp frontal strålning bättre ! Men den måste inte vara den maximala !
Senare på eftermiddagen får man mindre sol. Solinstrålningen är störst vid lunchtiden ... ofta justerar man solfångarna mot söder ... just därför.

Men vet inte om jag tänker fel nu ?  ::)



Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Ewald: Det beror med stor sannolikhet på teknikfixering och övertro på high-tech.

Läs igen vad A-sol egentligen säger: "Jag tror att vakuumrören kan visa upp samma kvalitet som
dom plana när det fått gått en längre tidsperiod."

Det enda argument som A-sol framför är att: "...vakuumrören är byggda med modernare teknik."

Warum soll man etwas einfach machen, wenn man es so sehr schön kompliziert machen kann?

Som man säger i Sverige (men inte i Österrike)  *roflmao*
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@ A-sol

Jag såg en rapport där det framgår att Sverige, Storbritannien och Finland har den största andelen vakuumrör solfångare. I Österrike är bara 1 m² av alla solfångare plana ... ungefär.

Det hänger väl ihop med klimatet också, eller ?


Tyvärr kan jag inte ge dig något bra svar, har hittills mest försökt lära mig olika systemlösningar. Har fått lära mig att
i dagens läge är det inte själva solfångaren som problemet. Det stora problemet är lagringen.

Men ska väl förhoppningsvis framöver lära mig mer om olika solfångare i olika miljöer.

Men Sfinx kan nog ge dig ett bra svar.


Mvh ///Anders

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ewald: Det beror med stor sannolikhet på teknikfixering och övertro på high-tech.

Läs igen vad A-sol egentligen säger: "Jag tror att vakuumrören kan visa upp samma kvalitet som
dom plana när det fått gått en längre tidsperiod."

Det enda argument som A-sol framför är att: "...vakuumrören är byggda med modernare teknik."

Warum soll man etwas einfach machen, wenn man es so sehr schön kompliziert machen kann?

Som man säger i Sverige (men inte i Österrike)  *roflmao*

Har aldrig sagt att vakuumrören är bättre, det får tiden avgöra, plana solfångare har funnit längre och dom vet man att dom fungerar i minst 25år, nu måste man låta tiden avgöra hur länge vakuumrören kommer fungera.

Tycker man ska ge vakuumrören chansen att utveckals ännu mera, om det nu kommer behövas?

Självklart finns det många bra plana solfångare, var iväg och kollade på en intressant plan solfångare utanför Borlänge hos
Svesol, undra om den inte hette Svesol Favorit Maxi, bra utbyte till intressant pris.


Mvh ///Anders
« Senast ändrad: 10 juli 2009, 11:46:55 av A-Sol »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
A-sol: Du har helt rätt i att det är lagringen som är problemet. Att skörda energi från solljus
är ingen konst. Det är se'n det svåra börjar. Stora, tunga energilager under huset är det bästa
jag kan tänka mig. Ner med solenergin och hämta tillbaka med värmepump...

När det gäller val av solfångare, så skall man förstås välja teknik som håller långt förbi den
punkt i tiden som ger "break even" för investeringen och därefter, år efter år efter år, levererar
gratis energi från solen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
A-sol: Du har helt rätt i att det är lagringen som är problemet. Att skörda energi från solljus
är ingen konst. Det är se'n det svåra börjar. Stora, tunga energilager under huset är det bästa
jag kan tänka mig. Ner med solenergin och hämta tillbaka med värmepump...

När det gäller val av solfångare, så skall man förstås välja teknik som håller långt förbi den
punkt i tiden som ger "break even" för investeringen och därefter, år efter år efter år, levererar
gratis energi från solen.

När det gäller energilager så finns det ju flera sätt, när det gäller att pumpa ner energi rakt ner i berget som ett stort energilager så tycker jag att det inte alls är någon ide.

Men nu ska vi inte förstöra den här tråden med att diskutera det, för här handlar det om vakuum vs plana solfångare.

Jag lägger min röst på både vakuum och plana då jag gillar både och!

Men som sagt tycker just nu att vakuum är lite mer intressant  ;)


Mvh ///Anders

Utloggad BCI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Efter att ha installerat ett flertal plana och vakuum kan jag kortfattat konstatera följande:

Plana: Är lättare att integrera i tak och ger en mer diskret lösning vilket kan vara bra i dagens svenska samhälle där solfångare ofta ses som något fult som måste döljas. Lättare att få bygglov i de kommuner där detta krävs ( Mölndal ). Är svårare att installera ur stagnationssynpunkt. Ger mindre i öst/väst-läge. Är tunga att lyfta upp. Robusta och pålitliga.

Vakuum: Ger mer energi och mindre toppeffekt. Sköra, men lätta att reparera. Snygga - man visar verkligen vad som ger energi till huset. Lätta att installera och få upp på taket.

Om man bortser från osäkerheten med livslängden tycker jag personligen att vakuum bör väljas där man inte kan få ett någorlunda sydväst/syd/sydost-läge.

Vore intressant att få lite feedback på Vakuuminstallationer med några år på nacken. Mina är högst 3 år gamla.

BCI-gubben

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Jag har startat en ny tråd om lagring av solenergi:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25894.0
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad bulco51

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej !

Blev inblandad i en diskussion om solfångare. Frågan var om det alltid är lönsamare med Vakuumrörsolfångare. Beror väl också på platsen ?

Någon som har synpunkter ? Någon som har gjort seriösa undersökningar ? Finns det seriösa studier ?

Vacum är lättare att installera,plana tyngre.
Vacum är något effektivare vid sämre solinstrålning medan plana behöver något mer yta för att motsvara vacum.
Vid snö på taket tappar vacum snön sist av allt.
Det har gjorts en stor undersökning av 2 st proffessorer ( 200 sidor)som kom fram till slutsatsen att skillnaden är obefintlig
Däremot kan man säga av erfarenhet att dom nya plana solfångarna (typ Viessmann) är i princip lika skarpa som vacum.
Viessmann

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Vakuumrörsolfångare och plana solfångare - tillsammans
« Svar #24 skrivet: 04 december 2009, 16:16:23 »
Hej på er !
 Detta inlägg blir rörigt därför att historien är rörig men jag lovar det är seriöst !

Jag har 6 st = 12 m2 Sunmax solfÃ¥ngare som läcker dÃ¥ de är korrosionsskadade av pottaska som leverantören Mk miljökonsult  anser är en undebar värmebärare.....Jag har ordnat en extra  ifrÃ¥n tillverkaren i polen men med TiNOX beläggning sÃ¥ att jag kan ersätta den som läcker värst efter provtryckning.

Försäkringsbolaget  kommer att ersätta mig eftersom dessa sannolikt inte gÃ¥r att hÃ¥lla i drift särskilt länge.Jag vill dÃ¥ köpa vakuumfÃ¥ngare och lägga i serie efter de platta, DVS  komplettera med 20 vakuum rör pÃ¥ en annan del av taktet och lÃ¥ta dem samexistera sÃ¥ länge som det gÃ¥r. (annars mÃ¥ste tegel köpas in och ersätta det som togs bort dÃ¥ de sattes upp mm).

Jag tänkte lägga dem i serie med tiNOx fångarn som sist i raden av de plana då den har högre stagnationstemperatur (ev byte av 15 mm matarledning mot 22mm då maxflödet är 8l/min innan jag förlänger ledningen) .
Kan jag  driva upp utbytet genom att spetsa med vakum ?samt att även vinkla dem nÃ¥got mer i sydöst (taket är 45 Grader mot syd) och pÃ¥ sÃ¥  sätt fÃ¥nga solen nÃ¥got tidigare än vad de platta kan göra-

Vad tror ni -Kan man få det bästa av två världar ?

Kommer  jag att förlora värme genom vakuumrören dagar med diffus instrÃ¥lning ?

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Hastings: För det första tycker jag att du skall vara nöjd med 45 graders lutning rakt i söder  Thumbsup
Det skall ju se snyggt ut också.

För det andra så är inte seriekoppling av plana och vakum någon bra idé eftersom de uppför sig så olika.
Som bulco51 skrev så är det i princip inte någon skillnad på vad plana och vakum ger (taget över hela året),
men tittar man timma för timma ser man att de är helt olika.

Den plana solfångaren "smyger" igång även vid låga temperaturer när en heatpipe inte startar alls förrän
den är uppe i ca 25 grader. På samma sätt stannar processen tvärt i heatpipen när dess temperatur sjunker
under 25, medan den plana solfångaren klingar av under lång tid.

Sammantaget innebär detta att det inte heller går att parallellkoppla, eftersom det inte går att styra
två system som uppför sig så olika med samma logik...

Fortsätt du med plana och byt till en "normal" värmebärare.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
Vet inte hur det är med er andra men vi har 8,4kvm plana solfångare och en 500l tank till dem och vi är helt klart nöjda med den biten. Här på Åland under 2009 så gav de i det närmaste 100% av vårt vv och värme behov mellan juni till början av september. Är för den delen 2 vuxna & 2 barn i huset.

Valet för oss föll på att de plana är underhållsfria, ett vacum rör kommer att släppa såsom isolerglas t.ex. ok att de inte är dyra kanske men det innebär iaf arbete samt att de plana är billigare i inköp.
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hej !

Blev inblandad i en diskussion om solfångare. Frågan var om det alltid är lönsamare med Vakuumrörsolfångare. Beror väl också på platsen ?

Någon som har synpunkter ? Någon som har gjort seriösa undersökningar ? Finns det seriösa studier ?

Vacum är lättare att installera,plana tyngre.
Vacum är något effektivare vid sämre solinstrålning medan plana behöver något mer yta för att motsvara vacum.
Vid snö på taket tappar vacum snön sist av allt.
Det har gjorts en stor undersökning av 2 st proffessorer ( 200 sidor)som kom fram till slutsatsen att skillnaden är obefintlig
Däremot kan man säga av erfarenhet att dom nya plana solfångarna (typ Viessmann) är i princip lika skarpa som vacum.


Hej !

Jag kommer också fram till att skillnaden att tappa snö är obefintlig och kan till och med visa med en räkning att det är så

Utloggad Bobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Det finns en bra artikel om Skillnader mellan Vakuumrör och Plana solfångare i ENERGI MAGASINET nr. 6, 2009.
Finns att läsa på biblioteken.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Det finns en bra artikel om Skillnader mellan Vakuumrör och Plana solfångare i ENERGI MAGASINET nr. 6, 2009.
Finns att läsa på biblioteken.

Hej

Du verkar ha läst den, vad står det sammanfattningsvis ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!