Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Riva?  (läst 6092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Riva?
« Svar #15 skrivet: 11 april 2009, 23:17:02 »
Hej MGKea!  Det där är inget spec att oroa sig för egentligen, tyder bara pÃ¥ lite fuktigt virke i kombination med en dÃ¥lig luftväxling/ventilation pÃ¥ altanen/uteplatsen.
Hade du altanen helt inbyggd och tillstängd eller?? :)

Mvh Raffen.

Den är helt öppen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Riva?
« Svar #16 skrivet: 12 april 2009, 00:06:16 »
Har funderat mellan snappsarna och äggen. Jag hade påtalat det hela för säljaren av virket, det måste vara fel-lagrat, man ser tydligt när angreppen börjat, det är inte i den färdiga konstruktionen, det är på virkesupplaget. Säljaren av virket bör bekosta att rötskadorna blir åtgärdade. >:D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Riva?
« Svar #17 skrivet: 12 april 2009, 05:14:56 »
Jag tror inte det hjälper med att tvätta...inte heller med ventilation  ;)
har mögelsporen fått fäste,kommer angreppet bara fortsätta så fort väder/fuktighet ger gynnsamma förhållanden för tillväxt.
Jag tror virket måste behandlas med något som dödar/förhindrar sporerna att utvecklas..typ Boracol.
tyvärr.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Riva?
« Svar #18 skrivet: 12 april 2009, 07:42:24 »
Har funderat mellan snappsarna och äggen. Jag hade påtalat det hela för säljaren av virket, det måste vara fel-lagrat, man ser tydligt när angreppen börjat, det är inte i den färdiga konstruktionen, det är på virkesupplaget. Säljaren av virket bör bekosta att rötskadorna blir åtgärdade. >:D


Om jag hittar kvittot skall jag åka till Byggmax.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Riva?
« Svar #19 skrivet: 12 april 2009, 09:21:53 »
Jag tror inte det hjälper med att tvätta...inte heller med ventilation  ;)
har mögelsporen fått fäste,kommer angreppet bara fortsätta så fort väder/fuktighet ger gynnsamma förhållanden för tillväxt.
Jag tror virket måste behandlas med något som dödar/förhindrar sporerna att utvecklas..typ Boracol.
tyvärr.
mvh.ACE

Ventilation är det redan då inget är inbyggt. Spånten är lagd på takstolar med tjärpapp ovanpå. Sedan kommer ett trädäck som utgör balkong.

Kommer använda Boracol direkt på dålig spånt och sedan lite i färgen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Riva?
« Svar #20 skrivet: 12 april 2009, 09:30:41 »
I andra forum där man fått problem i kallvindar med obehandlat virke, börjar man med att köra stålborste på mögelhärden och sen pensla på boracol. (OBS! använd andningsskydd vid svartmögel !!) När jag hade en mögeldiskussion med ett laboratorium som utförde mögelmätningar sa dom att den värsta typen av mögelspor kan ligga i dvala upp till 9 år innan den "lever upp". Man ska alltså börja med att borsta torrt och inte köra med blöt borttagning för då kan man tryck in sporerna än djupare i träfibrerna. Man borstar alltså i fibrernas längdriktning och mekaniskt nöter bort de synliga svarta sporerna som satt sig på virket. Jag själv har upptäckt att en stålborste med dito kombinerad skrapa och grov stålullssvamp som är gjord för att rengöra utegrillar funkar utmärkt på virke - vanlig stålborste river upp virket och gör det fult.

Den kan ev finnas en "mirakelmetod" här, om man nu har ork o tid att mecka, man införskaffar den typ av UV-lampa som sitter i luftrenare/poolfilter som just har till uppgift att döda mögelsporer o bakterier, fixar till en reflektor som ser ut som en stor stupränna och sätter lampan mitt i, hänger upp den riktad mot planken och slår på. Nu vet jag inte hur lång tid som behövs men några min så är ytan på plankan nog helt steriliserad, därefter kan man då olja in och ha med lite boracol så lär fanstyget inte kunna komma tillbaka. (Tilläggas att man ska vara mycket försiktig när man handskas med uv-lampor-använd alltid ögonskydd)

Edit: Du ska leta efter lampor/lysrör som jobbar i frekvensbandet 254nm (nanometer) för bästa effekt.
http://www.ultraviolett.se/VarforUV/tabid/61/Default.aspx?PageContentID=63
« Senast ändrad: 12 april 2009, 10:26:16 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 293
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!