Kan ta mig själv som exempel:
Vinylsamlingen skulle in i förrådet eftersom skivspelaren dött.
Tar då och går igenom alla skivorna och laddar ner de låtar från nätet jag ville ha och lyssna på.
Det var riktigt roligt. Speciellt med en massa rödvin.

Olagligt? Antagligen.
MEN resultatet blev att jag återupptäckte musik som jag sedan gick och köpte på CD.
Dvs nedladdningen fungerade som marknadsföring.
Mycket av den nedladdning som sker är ren gratis marknadsföring som Pirate Bay och andra borde fakturera skivbolagen.

Familjens tonåring laddar ner låtar och tabs från framförallt okända artister som jag aldrig annars skulle känna till och lyssna på.
Ren marknadsföring. Jag köper fler CD av artister jag inte kände till.
Och ta senaste årens största filmsucce. Mamma mia. ALLA har de gamla låtarna, alla kan ladda ner alltihop ÄNDÅ eller som jag tror på grund av det stora intresset på internet blir det bio succe och DVD succe.
Bruce Springsteens konserterna är kolossala framgångar till stor del på grund av nedladdningar.
Intresset om låtar är oerhört och redan nu släpper han nya låtarna på Internet för gratis nedladdning. I marknadsföringssyfte för konserter.
Filmer är populära på grund av att de omtalas och laddas ner på internet.
Livslängden på en film är kortare nu för tiden än förr, men det kan ju göra med att det görs fler filmer också.....
Visst är det en del som laddar ner för att spara pengar men de hade de gjort ändå. Men med annan teknik.
Nu blir det en konsumentgrupp som konsumerar MER av denna typ av media.
Kasettband och VHSband, CDr och annat är inget nytt.
Jag tror att detta är sista rycket från en skivbolagsindustri och filmindustri som nu kommer att se sina försäljningssiffror dala kraftigt.
Just på grund av att fildelningen minskar.
Mer exempel
Paul pott . Hur många skivor skulle han sålt värden över om han Inte marknadsförts på Youtube? Antagligen upphovsrättsligt olagligt men i marknadsföringssyfte låter man det vara ok.
Och nu Susan Boyle