0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe 1135-10, och i dess instruktionsbok anges följande värden:Angiven/Tillförd effekt vid 0/35 ºC så ger en 10 kW pump 9,98/1,98Angiven/Tillförd effekt vid 0/50 ºC så ger en 10 kW pump 8,66/2,37Min fråga är följande:Om KB in pendlar mellan 4,5-2 ºC i slutet av värmeperioden och aldrig är understiger 2 ºC och med ett Delta-T på 4 ºC samt med ett börvärdet på VB som ligger på, låt säga 41 ºC. Kan exempel vis 2/41 ºC då jämställas med 0/35 ºC, som vad jag kan förstå, är ett idealiskt värde för maximalt cop?DS. Tycker Ni att jag ska jag sänka cirkulationspumpen på KB för att få ett högre Delta-T?
Vid 0/35° är effektena 8,22/1,66 kW och vid +2/40° blir det 8,3/1,78 kW
Intressant! Jag undrar hur man vet vilka angivna/tillförda effekter man får vid olika temperaturer. Hur fick du fram angiven/tillförd effekt för +2/40°?Jag har en 1135-12kW. Nån som har några siffror som inte är standard från databladen?mvh
Ok jag förstår! Dags för ett jobb i excel igen då...
Högerklicka och rotera...http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdfKBin och VBut visar uteffekten.
Hej allaJag har en undran också i denna fråga.Borde det inte gå att räkna ut snitt cop på sin pump om man har separat el mätare och dela det med gångtimmar eller nått sådant?Kanske det finns någon som vet hur man då ska räkna?Mvh Minime