...
Ska kolla upp detta på månd, och skulle det vara så att jag har fel så är ju det väldigt bra då även dom seriösa firmorna som tidigare har installerat som jag har beskrivit nu med kan börja med stickproppsmont, och ändå ha ryggen fri...
...
Hur har det gått med undersökningen, kan de seriösa firmorna montera lvp med stickpropp?
För övrigt tror jag inte att omröstningen ger en bra bild över fördelningen fast/stickproppsanslutna lvp pga att det finns för många "stollar"
här på forumet som har tänkt sig att logga vp:n.
Jag har jag haft förmånen att bara se 3 lvp-installationer och alla 3 var fast anslutna.
Hej Digitalrobert! Ja du efter en massa kritik över min jordade stickproppsanslutning mm så var det ju bra att vi verkligen fick full klarhet i att det är helt ok att ansluta en luftvärmepump med en jordad stickproppsanslutning från insidan av huset, och att min tolkning av elsäkerhetsbestämmelserna faktiskt var helt verklighetsförankrade.
Detta med en anslutning via jordad stickpropp från insidan av huset tycker jag då är till en stor fördel eftersom man då kan ha t.ex en stickproppsmätare som kan ge en mkt bra och ovärderlig information (även om de nu inte alltid visar helt rätt).
Så det är ju alltså upp till var och en att bestämma hur man nu vill ha det med anslutningen av sin luftvärmepump, antingen via en jordad stickpropp från insidan av huset alt en fast anslutning med brytare på utsidan av huset.
Mvh Raffen.
Blev lite först
Tja, nu är det ju så att många Luft/vatten kommer levererade och klara med stickpropp så det verkar ju som om det inte råder någon som helst tveksamhet om man läser svaret från elsäkerhetsverket första stycket.
/Alli