0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vårens stora samtalsämne har nu prövats av Granskningsnämnden som väljer att FÄLLA SVT/PLUS för inslaget om Greven/Energicentra, beslutet lyder:GRANSKNINGSNÄMNDENS BEDÖMNINGSaklighet:Avtalet mellan parternaGranskningsnämnden anser att det av inslaget inte framgick att det rörde sig om en så kallad delad entreprenad där beställaren skulle utföra delar av arbetet själv. Tvärtom redovisades i inslaget en situation där hantverkaren inte utfört en fullständig tjänst. Enligt Granskningsnämndens mening borde SVT ha redogjort för parternas syn på den överenskommelse som gjorts och bett den medverkande experten kommentera rättsläget för A och B:s faktiska situation. Inslaget i denna del var vilseledande och strider därför mot kravetpå saklighet.Länk till tidigare diskutionstråd (31 sidor !!)http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18461.0Domen i sin helhet nedan i pdf-format:
Citat från: Art Deco skrivet 26 maj 2008, 10:38:00hej.sköönt att få lite upprättelse efter allt strul med detta skit repotage. o framförallt sköönt för min kille som utfört jobbet.krister andersson
Raffen:Inga mer 31 sidor tjafs tack. Du vet mycket väl att Konsumentvägledaren var inblandad före Plusreportaget, och handläggaren valde att lägga ner ärendet, samma förordar flera jurister förutom villaägarnas som blev förd bakom ljuset av Sverker som inte talade om att det var delad entreprenad, därför är konsumentlagen satt ur spel. Om du ska fortsätta ditt korståg här om konsumenträtten kan du själv ta kontakt med motparten som finns att finna på Eniro sökmotor, istället för att hacka på Krister och sen fråga om hans motparts inställning. Avseende PLUS så väljer flera tidningar att enbart skriva om fällningen mot TV4:s reklamkupp som prövades samtidigt, (eftersom det kan vara lite känsligt mot en kollega som bidragit med många artiklar) däremot har fällningen väckt stort uppseende inom mediabranschen så förmodligen skriver kvällspressen om detta på sidan 38 med 2 spalter i morgon.Landsortstidningarna har större frihet så där kan det bli större artiklar. http://www.resume.se/nyheter/2008/05/26/plus-fallt-for-osaklighet/http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=168780
Jag ställde också bara en fråga till Krister om hur den här historien egentligen fick sitt avslut mellan honom och Fredrik och Linda, och om de kom fram till någon överenskommelse eller inte, och det tycker jag väl ändå att vi alla borde ha rätt att få veta, så det förväntar jag mig faktiskt ett svar på från honom.
Citera Jag ställde också bara en fråga till Krister om hur den här historien egentligen fick sitt avslut mellan honom och Fredrik och Linda, och om de kom fram till någon överenskommelse eller inte, och det tycker jag väl ändå att vi alla borde ha rätt att få veta, så det förväntar jag mig faktiskt ett svar på från honom.Vadå "rätt att få veta"? Det är ju en sak mellan Fredrik & Linda och Krister.
Presstop !Expressen har nu publicerat artikel om Plus fällning och folk är välkomna med synpunkter på Expressen debatt-länk:http://www.expressen.se/nyheter/1.1175688/plus-fallt-av-granskningsnamnden
Om du Raffen har fler kritiska inlägg när det gäller sakfrågan om grevens genomförande av installationen så hänvisar jag dig till expressens sida.Jag kan i viss mån hålla med om att hela frågan känns oklar, men att påstå att Greven1 inte skött sina uppdrag utan att det blir förtal går inte, sådan information har inte framkommit i frågan.Varken Greven eller Fredrik och Linda har lämnat exakt uppgifter om vad som ingick i Energicentras uppdrag och det är därför omöjligt att kritisera denna fråga vidare, jag kommer att radera inlägg som kan tolkas som förtal framöver./Rickard
Citat från: Rickard skrivet 27 maj 2008, 07:57:44Om du Raffen har fler kritiska inlägg när det gäller sakfrågan om grevens genomförande av installationen så hänvisar jag dig till expressens sida.Jag kan i viss mån hålla med om att hela frågan känns oklar, men att påstå att Greven1 inte skött sina uppdrag utan att det blir förtal går inte, sådan information har inte framkommit i frågan.Varken Greven eller Fredrik och Linda har lämnat exakt uppgifter om vad som ingick i Energicentras uppdrag och det är därför omöjligt att kritisera denna fråga vidare, jag kommer att radera inlägg som kan tolkas som förtal framöver./Rickard Hej Rickard! Självklart Rickard så gör jag som du säger givetsvis, jag tycker också att frågan känns oklar men måste medge att det är dåligt av den andra parten, att de inte har kunnat komma in och kommentera ärendet och ge sin syn på frågan sett ur deras perspektiv utan bara har lurat tyst i vassen. Jag kommer därför fortsättningsvis att frångå min sedvanliga praxis i denna fråga och göra som de flesta övriga här på forumet, och därmed ansluta mig till vår f.ö mkt välkända ryggkliarklubb, och tycker då alltså t.v att Greven1 är en helt ok snubbe.Mvh Raffen.