0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med ett lågt dT så blir temperaturen på varmvattnet högre än vad det skulle bli om dT var tex 7 ºC så det är inte bara negativt./Johan
Gäller detta just 1235 eller menar du generellt?För mig är det i alla fall tvärtom.När jag kör med 6-7 ºC dT stoppar VV-produktion med en framledning på 57 och en temp på 53-54 ºC mätt 15cm under VB-in ca 10min efter pumpen stoppat.Nu kör jag med 9-10 ºC och då stannar den vid 60 ºC och tempen är 55-56 ºC efter 10 min.
Citat från: Ville Vessla skrivet 23 januari 2008, 12:40:53Gäller detta just 1235 eller menar du generellt?För mig är det i alla fall tvärtom.När jag kör med 6-7 ºC dT stoppar VV-produktion med en framledning på 57 och en temp på 53-54 ºC mätt 15cm under VB-in ca 10min efter pumpen stoppat.Nu kör jag med 9-10 ºC och då stannar den vid 60 ºC och tempen är 55-56 ºC efter 10 min.Det var mer generellt och inte modell/märkes specifikt. Jag har inte gjort några tester annat än kontrolelrat min logger. Det som jag ser där är att oavsett dT så stannar värmepumpen vid samma temperatur. Det som skiljer sedan är att VV svalnar fortare de första 10-15min om jag har ett högt dT. Att avsvalningen går fortare beror på rörelser i VV som jämnar ut temperaturen något.Jag har dessutom VV cirkulation som hälper till att röra runt i VVB så det märks rätt tydligt hos mig./Johan
Du menar väl 3b Min stoppar inte på driftspressostaten utan på 3b/Johan
Menar jag säkert , tog det ur minnet.Har du den inställd på 55 ºC?Går det att upgradera för att få denna funktion, den låter rätt plågad sista minuterna innan den slår ifrån så jag skulle gärna bryta lite tidigare?