Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tvättmaskinen stannar mitt i
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Tvättmaskinen stannar mitt i (läst 24071 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Guest
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 748
Karma +0/-0
Kön:
Guest
SV: Tvättmaskinen stannar mitt i
«
Svar #15 skrivet:
26 januari 2008, 15:54:02 »
Citera
Gnistra gör det alltid då det är dålig kontakt mellan kolen och rotorn.
Om du tar ut motorn och skruvar loss kolen ser du att dom är slut.
Det är säkerligen bara några mm, kanske 5-10, kvar av kolen så fjädern
orkar inte trycka tillräckligt mot rotorn. 100% säkert.
Som kommentar till
jomppa
kan jag berätta att vi byter motorkol
på 20-30 maskiner per år. Just denna maskin har inget programverk
utan elektronik och vid elektronikfel får man aldrig dessa symptom som Gano har.
BjörnK
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #16 skrivet:
27 januari 2008, 20:55:48 »
Citera
Hej Björn och tack så mycket för hjälpen !
Börjar med att skruva loss kolen för att kolla hur slitna de är, jag kommer åt utan att lossa motorn. Ser de slitna ut så fixar jag nya kol, skruvar loss motorn, gör rent och byter dem.
Vet du vad jag gjorde sista gången maskinen stannade ? Jag gick in och gav den en tackling. Host-host så startade den igen
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35950
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #17 skrivet:
28 januari 2008, 04:38:02 »
Citera
Funkar det med en tackling så brukar det vara kolen. Thumbsup
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #18 skrivet:
30 januari 2008, 08:27:42 »
Citera
Hej
Det är nog motorkolen, se foto nedan. det ena kolet hade över 10 mm i fjädringsmån medan det andra bara hade högst 3 mm kvar att fjädra på.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #19 skrivet:
02 februari 2008, 01:19:46 »
Citera
Hej
Nu har jag bytt kolen på motorn. 246 kr. Tack för hjälpen allihopa, speciellt BjörnK.
En sak slog mej efteråt: Elmotorn blev ganska högljudd ? Kanske tystnar när kolen sliter in sig ?
MVH/Gano
Loggat
Guest
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 748
Karma +0/-0
Kön:
Guest
«
Svar #20 skrivet:
02 februari 2008, 08:53:41 »
Citera
Det har nog mera med kvalité på kolen att göra tror jag.
Kanske det tystnar en aning men maskinen kommer nog
låta lite högre än tidigare tyvärr...
BjörnK
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #21 skrivet:
12 februari 2008, 10:46:40 »
Citera
Hej.
Jag slängde ut tvättmaskinen till slut och köpte en ny. Ett relä vid luckan började krångla klick-klick-klick
och då orkade jag inte krångla mera. En olycka kommer ju sällan ensam....
Köpte en A+AA maskin med stor trumma på 7,5 kg och 1600 varv. Rena drömmen, hörs knappt (trots att tvättstugedörren står öppen) och tvätten är ju för tusan nästan torr när man plockar ur den. Motorn är inverterstyrd av samma borstlösa typ som finns i LLVP.
Energiförbrukningen är ca 30% lägre än den gamla maskinen och sedan får man i tillägg minskad energiåtgång för torkningen. Även om man hängtorkar tvätten så har blöt tvätt ett visst energibehov (förångning av vatten) som i mitt fall tas från luft/luftvärmepumparna.
MVH/Gano
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #22 skrivet:
12 februari 2008, 13:05:05 »
Citera
LG Thumbsup
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
E Christer J
Nybörjare
Antal inlägg: 0
Karma +0/-0
E Christer J
«
Svar #23 skrivet:
12 februari 2008, 14:31:36 »
Citera
Du säger LG-tvättmaskin. Kan du närmare precisera. Håller på och tittar efter en ny eftersom den gamla Cylinda drygt 20 år kan lägga av.
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #24 skrivet:
12 februari 2008, 16:10:07 »
Citera
Citat från: Rickard skrivet 12 februari 2008, 13:05:05
LG Thumbsup
Ariston, Indesits premiummärke. Thumbsup
MVH/Gano
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #25 skrivet:
12 februari 2008, 23:28:03 »
Citera
Vi köpte en LG WD-14400TD, påminner rätt mycket om din maskin på data, inte riktigt, men nästan.
Vi är i alla fall väldigt nöjda.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #26 skrivet:
13 februari 2008, 10:20:32 »
Citera
Hej Rickard
Vi köpte en Ariston AQXXD169EU. Jag stod och vägde mellan en E-lux i samma prisklass och denna maskin, det som avgjorde var att Ariston hade klart lägre restfukt efter centrifugering. Stor diameter på trumman och 1600 varv gör susen...
Sedan såg den lite coolare ut, hade häftigare display, bättre känsla i knapparna etc :-[ :-[
Kvaliteten vet jag inget om, tillverkad av Indesit i Italien är den i alla fall. Min gamla Husqvarna var tillverkad av Zanussi i Italien förresten...
MVH/Gano
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Tvättmaskinen stannar mitt i
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 609
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
niclas8811
slutsteg
Smurfen.
lubbis
Börje__
TS Comfort AB
Valiant
25fOCUS
AndersÖ60
Pumpens
Heat?
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info