Du glömde räkna med att en vedanlägning har bra mycket längre livslängd än en värme pump normalt har. Samt är billigare att installera jag har eldat sen -98 och har endast byt en gummipacknig till laddomaten. Har inte en bytt keramik än och den ser fortfarande bra. Jag eldar ca 40 km3 per år så nog har jag spart en slant jämfört med bergvärme men jag har jobbat mycket med veden ca 2 dagars kapning per år samt nån dags huggning i skogen.
hej
har du kollat vad du får per m3 för din ved om du säljer den som massa ??
hand klyver du å handhugger veden dvs släpar den i å ut ur skogen med manuellt med handkraft
jag godtar att du har en person bilssläp som hjälp vid transporten hem till vedbacken,
för ett släp rår väl dom flesta om i dag.....+ en motor såg å en klyvyxa
har en bekant som resonerar som du å visst struntar man att räkna in en 06 Valmet 95hp 4x4 traktor,en huggar vangn för ca 150 000 å en ved kap för 55 000 kr så är det ju billigt
ska man räkna in traktorn,vangnen å vedkapen i priset så har du säkert råd att elda direkt el
å det kommer ändå att framstå som billigt
å billigt tjaa hör vad en nibe 3300 panna + 2x750 liters tankar med motor schunt
å laddpacket + en komlett installation kostar....
jag vet vad min plast pappa fick betala för sitt system för 3-4år sen
å då släpde vi ut gammel pannan ,,,så det sparade han nog in en bra slant på
å näää en plåt panna hållar inte i all evig tid ,vet av folk som fått byta pannor efter 10-15 år
pga att det gått hål i dom,det är inte gjutjärns pannor som håller i 50 år i dag
plåten brinner upp efter x antal år
sen så håller keramiken häller inte i evig tid,dom räknar med ca 5-6 år sen är det tid att byta
men visst har man tur så kan den säkert hålla i 10 -15 år
lika väl som det finns pumpar som gått i 20 år utan problem