japp helt rätt ungeför så hadde jag tänkt det
tank nr 2 kommer att va hyfsat kall vintertid men det kvittar det är ju som du skriver
värmen får gå ut i tvättstugan
+ att kopplar jag in radiator kretsen på tankarna blir det nått helt annat då kommer förmodligen tank nr2 att enbart få gå som överskotts energi tank då solvärmen laddar på friskt
men jag har ju en liten baktanke med det...ju kallare vatten man man matar en värmepump med ju effektivare blir den
20 grader in å 40 ut måste va det optimala för tex en luftvatten pump att jobba mot

så att i ett senare skede docka in en 9kw luft/vatten pump måste va helt optimalt om jag får det till att skicktas som jag vill
är dock inte helt hundra på hur det funkar men ace drog nån förklaring om medel temp
mellan 20 å 40 grader i en värme pump
å ju lägre temp på vattnet in va ju bättre cop fick man på pumpen

så det är ochså lite av det jag bygger för bara om utifall man känner ett behov av en pump
har inte riktigt klurat ut hur pumpen effektivast ska kopplas in i tanksystemet
vill ta kallt vatten från botten på tank 2 till värme pumpen,men ej värma den tanken med pumpen
tanken är att värmepumpen bara ska värma tank nr 1 till ca 50% för att ta ut radiator vatten å
förvärma vatten till varmvattnet
det kan gå ta vatten till pumpen i botten på tank nr2 å sätta tempgivaren som styr av å på slag av värmepumpen mitt i tank nr ett
dvs jag kommer även att toppladda tanknr 1 med värme pumpen
så då den tanken håller ca 40 grader i mitten slutar värmepumpen att gå
det är inte lätt att förklara det då jag knappt vet hur jag tänkt det hela....jag har målsättningen klar men vägen dit är som vanligt väldigt krokig

målet är att toppvärma tank ett med värme pump hela året,ta jätte kallt vatten ur botten på tank 2 för att få bättre cop ur pumpen
samtidigt som jag vill topp ladda in all värme från solfångaren i tank ett
resultatet som jag vill uppnå med det är....
att då pumpens termostat känner att tanken är varm av solvärme stannar den helt automatiskt å slutar gå....
dom dagarna solen inte orkar värma min tank så startar pumpen helt automatiskt då tempen faller under 45 grader i tank ett
hoppas du fattar..hur jag tänkt trots att min förklaring är minst sakt rörig...
har även utelämmnat min elberedare som ska sitta som spetsvärme i slutet på evighets maskinen för att legionela säkra hela kittet.....