Svarsflödets cirkulationspump verkar helt ha dött.
Nördhumor? Inte alls.
Jag har nu trots allt lyckats justera flödet genom radiatorerna, och när jag kör värmesidans cirkpump på läge 1 så att jag har ett delta på 7-8 grader, och det lär ju vara optimalt.
MEN. Är det jag som inbillar mig följande, eller kan det verkligen vara så;
När jag kör cirkpumpen på läge 2 så låter pumpen annorlunda. Svårt att förklara, men kompressorljudet har en aning annan karaktär. VB-f håller ett par grader lägre och körningarna blir längre.
?
Så vad ska jag välja? Med läge 2 på cirkpumpen kommer jag aldrig kunna få ett högre delta på varma sidan än 5, eftersom jag har några gamla dåliga radiatorventiler som släpper igenom lite vatten fast de är stängda, och med läge två på pumpen så får jag bara 4-5 graders tempskillnad över problemelementens ovan och undersida. Med läge ett på cirkpumpen är detta inget problem, då kan jag justera in ett perfekt temperaturfall..
För övrigt är det ett h-e att justera in ett system med rör och ventiler med storlekar från 1" till 15 mm samtidigt som man har en 1.5-åring som ska göra som pappa - dvs vrida om radiatorventilerna (saknar returventiler på så gott som samtliga element).