0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Å jag liter inte på antivirustester, däremot litar jag helt på Avast, öststatarna kan det här med både virus å antivirus mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 07 april 2007, 13:44:53Å jag liter inte på antivirustester, däremot litar jag helt på Avast, öststatarna kan det här med både virus å antivirus mvh humlan.Om du inte litar på virustester varför hänvisar du då till virus buletin?Tvärt om litar jag mer på ett test än vad någon skriver här i forumet.Har även dåliga erfarenheter av avast själv så.... Sen har de dessutom valt en egen väg när det gäller genereringen av vad de själva kallar VBR. Dvs genererar databas över filer så att de ska kunna des-infektera dem om något händer. Användaren väljer själv om man vill att den ska köra när skärmsläckaren är igång, om man ska köra kontunerligt osv. När denna kör så drar det en hel del resurser. Låter man den inte köra tillräckligt ofta så blir det inte heller bra. Har du mycket filer och stora diskar så kan man lätt gissa vad som händer? Hur stor del hinner den där indexera. Får man in ett virus som avast upptäcker sent så tycker jag den hanterar det väldigt dåligt. Det hände mig vid flertalet tillfällen när jag körde avast tidigare. Det har även hänt en del vänner och bekanta som jag rekomenderat avast till.Avast klarar inte av att få bort viruset. Istället fick man ta till F-Secures Online Virus Scanner, trendmicro's (http://housecall.trendmicro.com/) eller panda active scan som alla är väldigt bra på att ta bort virus. Dessa fyra är online antivirus scanners som hittar och tar bort virus du redanfått. (Inget alternativ för att stänga virus ute då de scannar "on demand")Avast är inte ett program att skaffa för dem som redan har fått virus.
För att få se vad Du svarade Du ser själv hur olika det kan vara, å är alltså ingenting annat än lite referensmaterial som går att ha som utgångspunkt. För mig fungerar Avast hur bra som helst, å jag surfar minst 5-10 tim/dygn hanterar massvis med mail, o.s.v, å har inte haft ett virus i nån av mina PC på år å dag. Kör regelbundet bootscanning, å det är ytterst få ggr som det hittas nånting, förutom restar av virus eller liknande. Avast tar allt, så jag litar helt på det. Har testat andra antivirus i mängder, men inte fan hittar dom nåt mer, däremot brukar många falsk-larma. Så nu har jag helt slutat att bry mig, Avast fungerar för mig, å det är gratis, så varför betala dyrt för nåt som inte är ett dugg bättre? Jag tänker då inte göra det iaf.mvh humlan.