Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 ljud utomhus  (läst 17493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #15 skrivet: 15 februari 2007, 23:40:32 »
Ganska så vanligt att 93 och 123 bygger is på vätskeavskiljaren.
Låter som ett reaplan då.
Isen gör att alla vibrationer från kompressorn fortplantas ut till plåten.

Även Fujitsu ASY9LC har haft liknande trix för sig.
Lite gaspåfyllnad brukar lösa detta.
Isolerar man rören och vätskeavskiljaren så brukar det hjälpa.

Problemet är fuktig luft och ett par minusgrader, då bygger det fort.

Tomas

Jag undrar? Hur isolerar man. Fanns det något färdigt sats från Ahsell att köpa och montera eller är det bara att isolera rör och vätskeavskiljaren efter egen fantasi. Gäller lite gaspåfyllning Sanyo eller bara Fujitsu.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2007, 22:47:54 »
Jahopp dÃ¥ har man tystat ner maskinen en del dÃ¥! Den irriterande resonansen verkade komma frÃ¥n plÃ¥ten där elkablarna är inskruvade i en plint. Jag köpte nÃ¥gra bitumen plattor frÃ¥n Micro för en billig peng och satte lite här och var i maskinen. Till att börja med pÃ¥ ställen där de inte kan ramla ner i fläkten. Hela högerdelen med kompressorpryttlarna satte jag plattor för (ej lufttätt) och sedan en mindre platta i trÃ¥get. Man kanske skulle kila över till grannen och tysta han lilla skränande IVT ocksÃ¥?    knUp

Bilden nedan är i omoddat utförande, kan någon peka ut den där vätskeavskiljaren? Om den nu syns, eftersom jag korkat nog inte höll undan dämpmattan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2007, 08:38:15 »
Jahopp dÃ¥ har man tystat ner maskinen en del dÃ¥! Den irriterande resonansen verkade komma frÃ¥n plÃ¥ten där elkablarna är inskruvade i en plint. Jag köpte nÃ¥gra bitumen plattor frÃ¥n Micro för en billig peng och satte lite här och var i maskinen. Till att börja med pÃ¥ ställen där de inte kan ramla ner i fläkten. Hela högerdelen med kompressorpryttlarna satte jag plattor för (ej lufttätt) och sedan en mindre platta i trÃ¥get. Man kanske skulle kila över till grannen och tysta han lilla skränande IVT ocksÃ¥?    knUp

Bilden nedan är i omoddat utförande, kan någon peka ut den där vätskeavskiljaren? Om den nu syns, eftersom jag korkat nog inte höll undan dämpmattan.
Nere i högra hörnet bakom kompressorn framifrån sett studs

Utloggad Hisslop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #18 skrivet: 09 oktober 2007, 13:33:40 »
Min Sanyo 123 låter väldigt mycket under avfrostning,är det normalt eller finns det något man kan göra för att sänka ljudet?

Utloggad birka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #19 skrivet: 10 oktober 2007, 20:58:02 »
Min nyligen installerade 123 ehfp för oväsen från utedelen när den startar vid lågt varvtal för attsedan inte låta något vid högre, när den sedan varvar ner igen kommer det tillbaka, ljudet kommer från utrymmet till höger framifrån sett, där en massa rör och dyl (kompressor) finns, det rister rätt så mycket därinne.

Mvh
Sanyo 123 EHFP - Appliance 11000A PTC

Utloggad birka

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2007, 21:12:58 »
Spinky! Kan di skicka en bild i moddat utförande också, gärna några närbilder med.

Mvh
Sanyo 123 EHFP - Appliance 11000A PTC

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2007, 09:07:37 »
Har ingen tid för att öppna upp och fota nu. Men på bilden ovan så är det högra rummet täckt med en stående platta (framför den mjuka svarta stoppningen) och en liggande platta ovanpå elektronikhuset, något nedbörjd över fronten. Sen ligger det även en platta under fläkten, på golvet så att säga. Så här i efterhand undrar jag om det var värt det. Man kan fråga sig om det inte är bättre att bygga någon form av dämpväggar runt maskinen istället.

Förövrigt så har jag flyttat ner pumpen från väggen för att bli med andra ljud. När jag skrev den här tråden så hade jag inte hunnit reta mig på det: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15902.0

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #22 skrivet: 24 november 2007, 16:36:37 »
Låter intressant det där med att dämpa ljudet från pumpen. Har ju själv en Mitsubishi FD-HEAT 6,3 som tyvärr låter alldeles för mycke. Ska först ta ner den från väggen o sätta den på ett Jula-stativ men sedan ska jag nog sätta in lite dämpfolie här o där i pumpen. Såg annars att Biltema hade en ljuddämpningsplatta av skumplast som ska kunna ta bort 40 db. Vad funkar bäst tror du Spinky?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #23 skrivet: 24 november 2007, 16:51:38 »
Tror Mitshubishis pumpar är rätt fullproppade med isolering redan, men kanske går det trycka in ännu mer. Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #24 skrivet: 24 november 2007, 21:23:20 »
ok, I natt var den på sitt allra bästa humör. Körde på 3:ans fläkt o pumpen dundrade på för fullt vid 1 minusgrad. Grannens lät som vanligt inget speciellt huvuddunk.

Utloggad spinky

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #25 skrivet: 26 november 2007, 20:22:45 »


Aaah... vinter igen och den desperate vp ägaren gör allt han kan för att inte förstöra grannsämjan.  tomte::

Som vanligt så börjar den satans maskinen föra ett j-a oväsen runt nollgradigt, inte alltid, men lite då och då. Nu störs jag dock inte längre själv av ljudet sedan jag monterade ner den från väggen.

Jag var nere och hälsade pÃ¥ svärföräldrarna och fick lyssna pÃ¥ en sproilans IVT 12FRN-nÃ¥gonting. Innedelen lät en del (Sanyon är bättre där) men utedelen ägnade sig bara Ã¥t trivsamt fläktvinande även i -8. Liksom va f-n??? Tänk om livet hade en undo knapp.  huvuddunk

Nåväl, jag har kommit överrens med grannen om att bygga någon form av heltäckande dämpvägg mot några meter av deras hus där oväsendet inverkar som värst. Kan det inte bli sommar snart?

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #26 skrivet: 26 november 2007, 20:47:05 »


Aaah... vinter igen och den desperate vp ägaren gör allt han kan för att inte förstöra grannsämjan.  tomte::

Som vanligt så börjar den satans maskinen föra ett j-a oväsen runt nollgradigt, inte alltid, men lite då och då. Nu störs jag dock inte längre själv av ljudet sedan jag monterade ner den från väggen.

Jag var nere och hälsade pÃ¥ svärföräldrarna och fick lyssna pÃ¥ en sproilans IVT 12FRN-nÃ¥gonting. Innedelen lät en del (Sanyon är bättre där) men utedelen ägnade sig bara Ã¥t trivsamt fläktvinande även i -8. Liksom va f-n??? Tänk om livet hade en undo knapp.  huvuddunk

Nåväl, jag har kommit överrens med grannen om att bygga någon form av heltäckande dämpvägg mot några meter av deras hus där oväsendet inverkar som värst. Kan det inte bli sommar snart?

På vilket sätt lever pumpen om ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Capote

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #27 skrivet: 26 november 2007, 21:16:08 »
Hej, kika på:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12245.0

Bosse skriver där:
det finns två oljuds fel på 123an-det första som låter vid kallt och varmt väder är ett kopparrör som liggerann mot bakrekompressorbulten.de andra felet som låter vid kyligt väder är isbildning vätskebehållaren.Behållare går att issolera med ett kitt från sanyo.

Hepp, Capote

Utloggad BB54

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #28 skrivet: 26 november 2007, 23:02:30 »


Aaah... vinter igen och den desperate vp ägaren gör allt han kan för att inte förstöra grannsämjan.  tomte::

Som vanligt så börjar den satans maskinen föra ett j-a oväsen runt nollgradigt, inte alltid, men lite då och då. Nu störs jag dock inte längre själv av ljudet sedan jag monterade ner den från väggen.

Jag var nere och hälsade pÃ¥ svärföräldrarna och fick lyssna pÃ¥ en sproilans IVT 12FRN-nÃ¥gonting. Innedelen lät en del (Sanyon är bättre där) men utedelen ägnade sig bara Ã¥t trivsamt fläktvinande även i -8. Liksom va f-n??? Tänk om livet hade en undo knapp.  huvuddunk

Nåväl, jag har kommit överrens med grannen om att bygga någon form av heltäckande dämpvägg mot några meter av deras hus där oväsendet inverkar som värst. Kan det inte bli sommar snart?

Ser väl inget vidare ut för lufttillförseln med de där plattorna? Min 123 har ett knackande ljud för sig på lågvarv ibland, kanske är det där isproblemet.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 ljud utomhus
« Svar #29 skrivet: 26 november 2007, 23:35:31 »


Aaah... vinter igen och den desperate vp ägaren gör allt han kan för att inte förstöra grannsämjan.  tomte::

Som vanligt så börjar den satans maskinen föra ett j-a oväsen runt nollgradigt, inte alltid, men lite då och då. Nu störs jag dock inte längre själv av ljudet sedan jag monterade ner den från väggen.

Jag var nere och hälsade pÃ¥ svärföräldrarna och fick lyssna pÃ¥ en sproilans IVT 12FRN-nÃ¥gonting. Innedelen lät en del (Sanyon är bättre där) men utedelen ägnade sig bara Ã¥t trivsamt fläktvinande även i -8. Liksom va f-n??? Tänk om livet hade en undo knapp.  huvuddunk

Nåväl, jag har kommit överrens med grannen om att bygga någon form av heltäckande dämpvägg mot några meter av deras hus där oväsendet inverkar som värst. Kan det inte bli sommar snart?

Ser väl inget vidare ut för lufttillförseln med de där plattorna? Min 123 har ett knackande ljud för sig på lågvarv ibland, kanske är det där isproblemet.
Nej, det borde hämma pumpen en aning. Dessutom blÃ¥ser det inte ovälkomnande kallt när man gÃ¥r förbi den ?  Jag tänker pÃ¥ placeringen alldeles utanför ytterdörren ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!