Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MMA-EDVH15  (läst 10462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥lmedvetet springer vi hit och dit
SV: MMA-EDVH15
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2007, 07:54:36 »
Hej!

En liten undring. Du har ritat avkänningen av temperaturen på matningsröret till tanken (till vänster om termostaten). Borde inte den sitta på andra sidan, mellan ventil och platvärmeväxlaren? Nu blir det ju bara varmt om ventilen är öppen (utom ev spillvärme från tanken) och för att ventilen ska öppna behövs värme. D.v.s inget händer.


Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2007, 08:28:20 »
hej...
HÃ¥ller med
Det är tempen i plattisen som Ska styra hela kittet... på det sätter ni ritat undrar jag hur givaren ska få värme så den aktivers..iomed att ventilen e stängd = nolll flöde

desutom undrar jag vad som händer då pumpen spolar vattnet genom plattisen
på den ritningen e det raka rör ner i tanken ingt som tvingar vattnet kvar i plattisen ...

jag tror att det kommer att läka energi ner i tanken utan att det går att kontrolera det
det är därför jag vill va ventilen på över sidan plattvärme växlaren ungeför där ni ritat in temp givaren-----
då vet jag att stänger ventilen av in vattniet till tanken så cirkulerar det i plattvärme växlaren tills det uppnått 55 grader,,,,

iofs sÃ¥ stryper ni ju flödet in till pumpen,sÃ¥ flödet lär ju stanna av  ...

jaja jag ska montera upp allt å köpa en termostat till kopplet mitt,sen e det ju bara att testa sig fram...gör termostaten sitt jobb å öppnar å stänger ventilen kommer det att funka som jag kopplat det nu dvs In från plattisen på utgång AB ..utgång B används till åter cirkulering
å utgång A Laddar tanken....
men min temp givare kommer att sitta i närheten av plattvärmaren dvs på utgående rör

flödet som jag kopplat funkar super bra,den cirkulerar vattnet helt perfekt i plattvärmaren.
å laddar in vattnet från plattisen bra...


ja ja nu läggerjag ner det här det finns bara ett sätt å kolla om det funkar
testkörnig ....så det e kvar några dagar

Tack för alla tipps å råd
Hoppas jag kan hjälpa till om ni får problem nån gång ..

Mvh
Jocke

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: MMA-EDVH15
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2007, 08:44:25 »
tackar,då är det bara att knata i väg till rörkrökaren i morgon...

btw
vet ni om termostat ventilerna trycker ner eller släpper upp den lilla pluppen på huset
dÃ¥ den är ner tryckt  har jag raka rör rakt genom ventilen
å då den e uppe/opåverkad har jag allt flöde ner på utgång B dvs vattnet roterar i växlaren


Nej, ingen aning. Det borde väl stå i databladen tycker man men jag hittar inget.


Hej!

En liten undring. Du har ritat avkänningen av temperaturen på matningsröret till tanken (till vänster om termostaten). Borde inte den sitta på andra sidan, mellan ventil och platvärmeväxlaren? Nu blir det ju bara varmt om ventilen är öppen (utom ev spillvärme från tanken) och för att ventilen ska öppna behövs värme. D.v.s inget händer.

Det beror ju helt och hållet på hur styrdonet fungerar. Det är temperaturen till tanken som ska regleras att inte understiga en viss inställd temp. Jocke har helt rät för sig när han skriver att vattnet ska cirkulera genom plattisen. När det uppnått rätt temperatur ska flödet skiftas över till tanken samtidigt som kallt vatten från tankens botten blandas in. Om du sätter givaren på plattisen så får du omvänd funktion. Skiftar du A och B får du återigen omvänd funktion. Så det beror helt och hållet på:
* Ventilens orientering, A eller B mot tanken.
* Känselkroppens placering.
* Styrdonets funktion, trycker det eller släpper det när det aktiveras.

Sedan kan man oxå montera ventilen både "där uppe" och "där nere". Det kan kvitta. Det kommer inte att läcka in värme i tanken om ventilen har stängt mot den andra anslutningen.

Det gäller att tänka till ordentiligt om man ska få det rätt från början!

iofs sÃ¥ stryper ni ju flödet in till pumpen,sÃ¥ flödet lär ju stanna av  ...
Flödet genom pumpen ska inte stanna av. Flödet ska gå antingen genom tanken eller genom bypass-ledningen eller genom båda (blandas).

Jag tror säkert du får rätt på det bara du får rätt grejor! Önskar att jag hade samma tid och energi som du verkar ha. Mina grejor ligger i graraget och jag verkar aldrig bli färdig :(

mvh
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 08:46:32 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2007, 09:19:23 »
hej..
är man arbetslös Ã¥ gillar det man hÃ¥ller pÃ¥ med sÃ¥ är det lätt att man förspiller nÃ¥n timmme pÃ¥ det  *roflmao*

Fast målsättningen är all lära sig hur det funkar + att plocka fram en ventil som jag vet funkar bra..
som det verkar nu blir det en vanlig termostat styrdladd ventil,,ser inga större fördelar med å ha mma grejen..
utan gör en vanlig vedpanne termostat jobbet så varför inte,den är enkel,går att byta grad antal på .. å finns i lämplig storlek ...
 
jag ska försöka få till ett monterings klart kitt till solfångrna som jag vet funkar bra å är lätt att koppla in utan att göra fel så andra fixar det med.... utan eran proffs hjälp =)

för övrigt så är solfångar packetet bra ,det håller bra kvalite på ingående delar,inte super krånglig mekanik,elektronik eller rör dragning

jag har tex aldrig dragit ett koppar rör i kÃ¥ken förr,iofs sÃ¥ e jag utbildad svetsare frÃ¥n början sÃ¥ lite fördelar har jag väl ,,,räknade ut att jag har ca 45 lödskarvar i systemet Ã¥ 1  miss som det fuktade ur ...sÃ¥ jag e lite nöjd... :o

Nää nu drar jag till rörkrökaren å beställer termostaten

ha det gött så avlägger jag rapport sen...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2007, 15:26:35 »
hej finns det nÃ¥n här som köpt en ..... MMA MTWZ T4  Termostat
vad kostar dom  rörisen gissade pÃ¥ ca 7-800kr ????  för termostaten
lägger jag sen till ventilhuset pÃ¥ 5-600kr 
så är det fan inte billigt ...


http://www.mma.se/sv/flik/katalog.asp?locator=02/220.htm

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: MMA-EDVH15
« Svar #20 skrivet: 30 januari 2007, 23:06:42 »
hej ..
jag vill bara kompletera mina uppgifter ,,,det funkar helt super att koppla som jag gjort
fick min termostat med externgivare i dag  det funkar klockrent

vattnet ska dvs in på ...
AB ingången från plattisen
överstömningen ner till pump är B
A utaget skall kopplas till Tanken dvs bära in värmen i tanken

Ternostatens Givare Skall sitta mellan Plattisen och ventilhuset....

Nu skall MMAs chef få sig ett fint mail...killen på kundtjänst ska förbaske mig få be om ursäkt
Kunder SKALL INTE bemötas på det sättet...I alla fall inte av nån dumdryg kille på kundtjänst
han sitter i kundtjänst för att hjälpa kunder utan att va otrevlig......



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!