Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Radon i källare - hur tolka värden?  (läst 17023 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9864
  • Karma +19/-4
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #15 skrivet: 22 november 2006, 11:24:59 »
Märkte på tiden innan dräneringen förbättrades att betonggolv, även om det inte syns några sprickor i det, kan vara poröst. Det blev saltutfällningar ovanpå vad som såg ut att vara massiv betong. Det golvet var också gjutet i slutet av 1930-talet. Det är inte säkert att det hjälper med att täta enbart synliga sprickor.

Har hört att man kan täta betong med kaliumsilikatlösning men vet inte om det fungerar. Det rekommenderas i alla fall för att binda dåliga putsytor före målning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #16 skrivet: 22 november 2006, 18:30:43 »

Jo, det kan nog stämma, fast det är väl minsta motståndets lag som gäller, så förhoppningsvis pyser väl gasen runt knuten! Det är väl ochså att fukt dras in mha kapilärkraften vilket inte gas kan göra. Fast det är klart, säker är man väl inte förrän man har mätresultatet i handen.

Har sett lite mirakelmedel som säljs i usa som det annonseras att det ska göra jobbet, fast jag är skeptisk.

Att det ska vara lite ventilatilerat verkar ju allmänt sunt, så då lämnar jag lite öppet.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Radon i källare - hur tolka värden?
« Svar #17 skrivet: 24 februari 2007, 22:20:43 »
OK, uppdatering några månader senare:

Har spårat kanaler längs med väggarna, fyllt med sicasil. Dvs har inte lagt in platon och mekanisk ventilation ännu.

Har köpt en radonmätare som gav ungefär samma resultat som tidiagare mätning efter tätningen.
Efter detta provade jag att öppna en befintlig tilluftventil (som går rakt genom ytterväggen) någon centimeter, tejpa igen dörröppningen mot resten av huset. (rummet har egen frånluftkanal (självdrag). Då föll värdena rätt snabbt (mätte bara under en vecka, och vid slutet av perioden var det nere vid ungefär 200 och sjunkande.

Provade då att stänga igen tilluftventilen, tejpa dörren och mäta. Har efter en vecka ungefär 270.


Så, det verkar som att ventilation gör susen. Men varför? Markradon ska ju enligt vad jag läst här på forumet inte vara lätt att vädra bort (av någon anledning som jag inte riktigt förstår..).

En ledtråd kanske är att när jag öppnade tilluftventilen så blev det ett övertryck i rummet gentemot resteraden hus (drag genom dörren innan jag tejpade igen).

Har även "officiella mätdosor" här o där i huset sedan två månader för att kunna verifiera mina mätningar, fast jag börjar iaf. få lite kläm på mätningarna känns det som.

Rent generellt är min tanke nu att det är rätt högt undertryck i hela sutterängdelen, det drar rätt mycket från garagedörrarna, och när jag öppnade ventilen i rummet så var det "rätt bra" drag där. Skulle jag öppna alla ventiler i källaren kanske man får ner radonvärdena, men till en kostnad (som jag inte ens vet hur man räknar på) som verkar rätt hög.

En annan variant är kanske att stänga alla frånluftdon på övervåningen (finns en hel drös av dessa... (5-6 st), allt självdrag) för att minska suget från sutterängvåningen?

Någon som har förslag på vad som är nästa steg? Ventilera bort detta känns ju som en framkomlig väg, men å andra sidan lär det väl kosta rätt mycket? FTX ter sig mer lockande än förut, även om jag inte har några problem med ventilationen i övrigt, och ogillar susande ljud.. Förre ägaren bytte från oljepanna till luftvattenvp (fighter 2010+EVP240) och elpanna, så självdraget borde inte vara speciellt bra.

[Edit]
Eller är det helt enkelt så att det är bidraget från väggen (20uR) som jag ventilerar bort när jag öppnar tilluften?
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 22:35:56 av vespaman »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!