OK, uppdatering några månader senare:
Har spårat kanaler längs med väggarna, fyllt med sicasil. Dvs har inte lagt in platon och mekanisk ventilation ännu.
Har köpt en radonmätare som gav ungefär samma resultat som tidiagare mätning efter tätningen.
Efter detta provade jag att öppna en befintlig tilluftventil (som går rakt genom ytterväggen) någon centimeter, tejpa igen dörröppningen mot resten av huset. (rummet har egen frånluftkanal (självdrag). Då föll värdena rätt snabbt (mätte bara under en vecka, och vid slutet av perioden var det nere vid ungefär 200 och sjunkande.
Provade då att stänga igen tilluftventilen, tejpa dörren och mäta. Har efter en vecka ungefär 270.
Så, det verkar som att ventilation gör susen. Men varför? Markradon ska ju enligt vad jag läst här på forumet inte vara lätt att vädra bort (av någon anledning som jag inte riktigt förstår..).
En ledtråd kanske är att när jag öppnade tilluftventilen så blev det ett övertryck i rummet gentemot resteraden hus (drag genom dörren innan jag tejpade igen).
Har även "officiella mätdosor" här o där i huset sedan två månader för att kunna verifiera mina mätningar, fast jag börjar iaf. få lite kläm på mätningarna känns det som.
Rent generellt är min tanke nu att det är rätt högt undertryck i hela sutterängdelen, det drar rätt mycket från garagedörrarna, och när jag öppnade ventilen i rummet så var det "rätt bra" drag där. Skulle jag öppna alla ventiler i källaren kanske man får ner radonvärdena, men till en kostnad (som jag inte ens vet hur man räknar på) som verkar rätt hög.
En annan variant är kanske att stänga alla frånluftdon på övervåningen (finns en hel drös av dessa... (5-6 st), allt självdrag) för att minska suget från sutterängvåningen?
Någon som har förslag på vad som är nästa steg? Ventilera bort detta känns ju som en framkomlig väg, men å andra sidan lär det väl kosta rätt mycket? FTX ter sig mer lockande än förut, även om jag inte har några problem med ventilationen i övrigt, och ogillar susande ljud.. Förre ägaren bytte från oljepanna till luftvattenvp (fighter 2010+EVP240) och elpanna, så självdraget borde inte vara speciellt bra.
[Edit]
Eller är det helt enkelt så att det är bidraget från väggen (20uR) som jag ventilerar bort när jag öppnar tilluften?