0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det finns solfångare som blåser varmluft direkt in i kåken. Å det bör väl isf vara ännu mer effektivt...mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 01 november 2006, 17:13:19Det finns solfångare som blåser varmluft direkt in i kåken. Å det bör väl isf vara ännu mer effektivt...mvh humlan.aha, det finns redan vart hittar jag någon sådan?
Citat från: Orcus skrivet 01 november 2006, 17:34:03Citat från: humlan57 skrivet 01 november 2006, 17:13:19Det finns solfångare som blåser varmluft direkt in i kåken. Å det bör väl isf vara ännu mer effektivt...mvh humlan.aha, det finns redan vart hittar jag någon sådan?Sök på luftsolfångare eller luftsolvärme. Sen finns en hel del skrivit här på forumet åxå, bör gå att söka med samma ord. Dom går bra att driva helt "gratis" genom att använda en solcellspanel som driver fläkten mvh humlan.
vad säger ni om det att man kör ut solvärmen direkt till elementen där inte den stora tanken är med? som jag skrev i inlägget några inlägg upp här.
Citat från: Orcus skrivet 01 november 2006, 20:04:01vad säger ni om det att man kör ut solvärmen direkt till elementen där inte den stora tanken är med? som jag skrev i inlägget några inlägg upp här.Men varför? Du får ju inte ut mer energi. Du får ett lite snabbare system med stor risk för överhettning. Genom att värma toppskiktet i en acktank och sedan pumpa det vattnet till elementen vid behov får du samma fördelar, lite trögare och med något högre förluster, men det funkar. I "ditt" system måste du förbruka energin direkt, annars kokar det, med en tank kan du lagra överskottet tills behov finns.