Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklara varför det inte behövs radioator termostat  (läst 12214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
Min svåger och svägerska har köpt att hus. Byggt 1948. Nu tillägssisolerat med 45 mm på väggar. Vi har satt upp element i källaren där det tidiagre stod en vedpanna. Jag är inget proffs på värmepumpar men har läst väldigt mycket här på forumet. Svågern har nu fått hålet borrat och väntar på montören ska komma och montera värmepumpen. Dock är vi inte klara med alla element ännu. Dom gamla har varit på blästring och lack och vi har inte monterat upp dom ännu. Dom har en sån där gammal slottsventil och vissa av dessa ventiler kärvar.
Efter att ha läst här på forumet så föreslog jag till svågern att inte köpa nya termostater. Vi kan lika gärna montera en rörbit där kranen satt. I källaren kan vi ha termostater för att inte få det lika varmt där som i resten av huset. Huset har ett 2 rörssystem med stora 1940 tals element i järn.
Pumpen blir en IVT Greenline H plus C 7 kw. Utegivare ute och rumsgivare centralt placerad i huset.

Så nu behöver jag er hjälp att förklara varför han inte behöver termostater i huset. (eller helt öppna) Sen mailar jag bara länken till denna tråd till honom.
Han jämför det med blodåder i kroppen och att man måste strypa tillflödet till vissa delar för att blodet ska komma till fingertopparna.
Jag jämför det med varför man ska hålla på bromsen på bilen samtidigit som man gasar.

Krister, börja läs vad proffsen säger.
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2012, 10:29:52 »
Alltså, att bara sätta en rörstump fungerar ju, men är kanske inte så lyckat. Man kanske vill stänga av en radiator som börjar läcka, eller kallställa ett gästrum eller något annat.

Men anledningen till att många här inne rekommenderar att köra utan termostater (eller med maxad inställning på termostaten) är dels att man kan få problem med för låga flöden och höga returtemperaturer till värmepumpen om många termostater stänger samtidigt, samt att de kan lura en att köra på onödigt hög värmekurva (värmepumpen producerar varmare vatten än vad som egentligen behövs och termostaterna stryper för att hålla rumstemperaturen i schack). Detta ger dåligt COP.

En bra lösning är att montera enkla handrattar utan termostatfunktion. Detta blir billigare i installation än riktiga termostater, men man får fortfarande möjligheten att stänga av enstaka radiatorer vid behov. Lämpligen kompletterar man installationen med en rumsgivare till värmepumpen så att framledningstemperaturen ändras för att undvika över-/ undertemperaturer i huset.
Enstaka termostater kan användas vid behov, till exempel om ett rum är väldigt utsatt för solinstrålning eller så, och man av komfortskäl vill undvika övertemperaturer. Eller om man t.ex. i sovrum vill ställa in en lägre temperatur kan termostat användas här också.

Observera att man KAN köra hela huset med termostater, men det kräver mycket omsorg vid injustering för att undvika oekonomisk drift och man ska gärna ha en arbetstank till pumpen också (om det inte är en CTC som har en inbyggd) för att undvika slitage.

Något som verkar vara en fin lösning är Thermia Link som är ett system med elektroniska radiatortermostater som pratar med varandra och med värmepumpen för att ge en ekonomisk drift men med termostaternas fördelar. Detta kräver dock en värmepump från Thermia.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2012, 10:35:54 »
Just det ja, en sak till. Såg att det handlar om äldre radiatorer. Det kanske behövs strypventiler på dem för att kunna styra in flödet så att inte enstaka radiatorer kortsluter flödet. Det är inte säkert att det behövs, men troligt.

Strypventiler brukar antingen sitta på returen eller i vissa fall inbyggd i ventilhuset under termostaten/handratten.

"Han jämför det med blodåder i kroppen och att man måste strypa tillflödet till vissa delar för att blodet ska komma till fingertopparna."
Detta kan alltså vara helt rätt, men det är alltså inte med termostaten man justerar in detta utan med strypventilen.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Håller med dig SkaneErik, inga eller få termostater om VP är direkt kopplad till radiatorerna. Vill man absolut ha termostater (jag vill inte, dom bara krånglar och hänger sig !) så är den bästa lösningen att koppla en arbetstank mellan VPn och radiatorkretsen. Finns bra beskrivet här på forumet hur man gör.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2012, 12:20:38 »
Svågern har nog rätt att man måste strypa vissa raddar så att vattnet kommer till dom andra annars finns det risk att vattnet går för fort genom radiatorn närmast vp och för långsamt genom dom längst bort. Man brukar kunna justera flödet genom radiatorn på delen som termostaten sitter på men nån termostat behövs normalt inte.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2012, 13:33:05 »
ska man vara petig och göra rätt så ska alla radiatorer ha en form av strypande ventil.
ingen radiator ska ha mer flöde en vad den är beräknad för i effekt och delta (termisk avspeglingsyta).

Är radiatorn tänkt/beräknad tex att lämna 1000watt i ett rum 55/45 system ska den ha ett flöde på 86,12lh
kv värdet pÃ¥ ventilen om det är en mma fv10  0,27 och vid 10 kpa öppnar du ventilen 1,7 varv.

cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2012, 08:09:36 »
Precis. Termostater ersätter inte strypventiler. Först av allt måste man justera/balansera flödet i alla radiatorer med den fasta instrypningen. Sen kan man använda termostater för att reglera bort tillfällig övertemp eller för att sänka temperaturen i ett rum som bara används i bland.

När man har gjort detta och justerat in värmepumpen korrekt så kommer man att inse att man bara behöver nån/några enstaka termostat och resten var en onödig kostnad.

Om man inte gör allt detta, utan bara reglerar de olika rummens temperatur med termostaterna, så kommer man att ha en värmepump som ger mindre besparing och får kortare livslängd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mako3094

  • Amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nu har jag bytt
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #7 skrivet: 28 augusti 2012, 07:33:51 »
Tack för alla svar. Svågern har nu läst och vi har diskuterat. Men hur mäter man hur mycket vatten det strömmar igenom ett element? Eller är det bättre att mäta in och ut tempraturen på elementet?
Bor i ett tillbyggt och nyrenoverat torp som numera är ca 170m2 i Dalsland. Tillbyggnad och renovering gjordes av mig själv 2007-2009 (och håller på än idag) Fick en Thermia duo12 från 1984 gratis som jag kopplade in med 450 meter markslinga i ett träsk. Efter 2 år ville jag ha en ny pump. September 2012 installerade jag en NIBE 1245 6kw samt UKV 200 tank.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2012, 08:12:44 »
För en lekman är det enklast att grovjustera genom att mäta delta-T och finjustera så att man får lagom temp i alla rum samtidigt.
Proffsen räknar på effektbehov, tryckfall och tillgängligt tryck och ställer in flödet med den graderade specialnyckeln...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #9 skrivet: 28 augusti 2012, 10:38:15 »
Precis. Termostater ersätter inte strypventiler. Först av allt måste man justera/balansera flödet i alla radiatorer med den fasta instrypningen. Sen kan man använda termostater för att reglera bort tillfällig övertemp eller för att sänka temperaturen i ett rum som bara används i bland.

När man har gjort detta och justerat in värmepumpen korrekt så kommer man att inse att man bara behöver nån/några enstaka termostat och resten var en onödig kostnad.

Om man inte gör allt detta, utan bara reglerar de olika rummens temperatur med termostaterna, så kommer man att ha en värmepump som ger mindre besparing och får kortare livslängd.
Jo, så är det. Men i vilka rum ska man ha termostat eller inte? Inga termostat i samma rum som tempgivaren till vp sitter, men i de övriga rekomenderar i alla fall jag termostat. Stänger man en radiator i ett 2-rörs system, ökar trycket över de andra, och utan reglering kan det bli varmare där, vilket registreras av tempgivaren som ger order till vp att dämpa sig lite. Hade man haft termostater även i de rummen och dessa också hade stängt, hade returen blivit högre.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #10 skrivet: 28 augusti 2012, 10:42:49 »
Jag har två termostater - En i tvättstugan där jag vill kunna 'gasa på' lite i bland och en i gästrummet/förrådet där jag har det lite svalare större delen av året.
Förmodligen hade det funkat lika bra med handrattar i de rummen eftersom jag bara ändrar mellan hel- och halvfart, men termostaterna satt redan på plats när jag skaffade VP...

Det har funkat bra för mig i två år.
« Senast ändrad: 28 augusti 2012, 10:45:51 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #11 skrivet: 28 augusti 2012, 11:09:59 »
Jag har i hela huset, fullt öppna utom i sovrummet samt all-rum , till och från i några andra rum, beroende på vem som hälsar på och hur de för tillfället känner sig. Tvättstugan stängd, vp värmer tillräckligt där. Tänker jag efter så använder vi faktiskt termostaterna i de flesta rum. Fungerar bra tycker jag. :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29419
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #12 skrivet: 28 augusti 2012, 11:19:51 »
Jag har i hela huset, fullt öppna utom i sovrummet samt all-rum , till och från i några andra rum, beroende på vem som hälsar på och hur de för tillfället känner sig. Tvättstugan stängd, vp värmer tillräckligt där. Tänker jag efter så använder vi faktiskt termostaterna i de flesta rum. Fungerar bra tycker jag. :)

Fast det är lite skillnad om man har en VP med shunt (som i ditt fall), då funkar det bra att styra med termostater.
Trådskaparen ska ha en IVT HT+ som inte har shunt, de funkar ju sämre med termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Förklara varför det inte behövs radioator termostat
« Svar #13 skrivet: 28 augusti 2012, 11:27:22 »
Fast det är lite skillnad om man har en VP med shunt (som i ditt fall), då funkar det bra att styra med termostater.
Trådskaparen ska ha en IVT HT+ som inte har shunt, de funkar ju sämre med termostater.
Jasså, är det så, ja då fick man det förklarat. Trodde alla hade shunt. :o
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
bäst drift får man om alla värmeavgivande ytor jobbar utifrån dess - då förhoppningsvis - korrekta dimensionering. Det blir alltså något sämre i fall intilliggande element indirekt hela tiden värmer intilliggande rum där elementet alltid är avstängt. (ett sådant exempel som kan vara svårt att finna balans i, även utan termostater, är nedre och övre plan, speciellt i de fall övre plan är mindre än undre, och i fall det är en relativt öppen planlösning där i mellan. Kortfattat är "risken" att undervåningen värmer övervåningen i "för stor utsträckning".).

Samtidigt får man ju också bäst drift i fall man inte värmer en yta mer än vad som krävs för stunden samt att man tar tillvara på den eventuella övertemp som genereras.

Husets planlösning och de boendes vanor är starkt bidragande faktorer till vilken lösning som fungerar bäst. Viktigast av allt är att husets invånare känner att dom får den lösning dom önskar. Komforten kommer i första hand. Ett värmesystem skall inte av husägaren uppfattas som begränsande. Därmed på inget sätt menat att termostater krävs för en adekvat boendekomfort.

Därutöver kan en adaptiv cirkulationspump troligen rekommenderas i de fall man har vanliga termostater. Oavsett om man har många eller få. Detta för att inte temperaturen skall öka i andra rum när ett rum slår ifrån. Då undviker man så att säga kaskadförändringar.

Generellt sätt bör man vara tydlig med att termostaterna inte är huvudmetoden för att styra värmepumpen. Termostaterna skall bara jobba när övertermperatur uppstår eller i ett fåtal rum som en mer varaktig lösning (läs rum som över tid används på olika sätt, arbets/hobbyrum, gästrum etc).

Precis som tidigare talare gäller att alla raddar bör ha möjlighet till fast instrypning. Termostatens vara eller icke-vara - likväl som annan eventuell temperaturreglering (såsom exempelvis inomhusgivare) är en senare fråga.

Man kan ha termostater överallt utan någon tank. Men då tycker jag att man bör ha lite koll på läget. Annars rekommenderas en arbetstank. Koll på läget är alltid bra i fall effektivitet och maximal driftekonomi är av intresse. Kan tilläggas att det är en försvinnande liten andel av sveriges befolkning som är i närheten av att vara intresserade av detta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 486
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!