Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!  (läst 3882 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EvaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« skrivet: 28 mars 2006, 22:15:27 »
Hej, är alldeles ny här och hoppas att någon kan hjälpa mig!

Blev förra året husägare, 135 kvm enplanshus utan vind, byggt -72. Vi har direktverkande el och årsförbrukningen verkar ligga på ca 22.000 kwh.
I huset finns ett FTX-system där aggregatet idag sitter i ett oisolerat kallförråd. På "lådan" står namnet Svenska Fläkt.

Troligen har anläggningen, som är ca 25 Ã¥r gammal, gjort sitt. I taket i förrÃ¥det finns vit beläggning (mögel?) och det luktar inget vidare. När systemet är igÃ¥ng känns denna dÃ¥liga förrÃ¥ds-lukt inne i huset. Av denna anledning har vi systemet avstängt, vilket har lett till dÃ¥lig luft inne i huset. I dagsläget kan vi alltsÃ¥ välja pÃ¥ dÃ¥lig lukt eller dÃ¥lig luft.  :(

Vad vi skulle vilja göra är att istället sätta en ny anläggning i vårt varmförråd. Varmförrådet är det första/sista rummet före kallförrådet så det borde väl gå efter lite omdragning av de första/sista kanalerna..

Nu till mitt dilemma..
Jag tycker att jag har sökt information här och där, men har lite svårt att förstå vilka företag som säljer den sortens system vi är ute efter. Det känns som rena djungeln av olika märken och alternativ!
Vårt system är inte ihopkopplat med Varmvattenberedaren utan skall vara ett rent Från/tilluftssystem med värmeväxling. Finns det någon vänlig själ här som kan rekommendera något sådant system eller kan råda mig om det finns företag i Göteborgsregionen som jag kan vända mig till för hjälp!?

Stort tack på förhand!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2006, 00:15:04 »
Hej, och välkommen till forumet!

Lite svar på dina frågor...

Ni skall normalt inte kunna få in dålig luft (mögellukt) från er tilluft, den skall tas utifrån och aldrig blandas ihop med frånluften,

Oftast när det gäller mögellukt i hus så kan man härleda det till 2 olika källor.

1. Krypgrund och "jordlukt" är vanligt, det beror oftast på dålig markavtäckning eller kvarlämnat byggavfall under huset, i sällsynta fall kan det bero på rena mögelangrepp under/i trossbotten.

2. Hus byggt på platta med reglar ingjutna i betong i kombination med undermålig dränering av fyllnadsmassorna under huset. På 70-talet krävdes inte dränerande marerial, då räckte det med "sand", idag vet vi att det behövs "singel" i viss tjocklek för att fuktvandring inte skall kunna ske upp till plattan.

Om ni nyligen köpt huset och det lider av något av de fel jag beskriver kan ni eventuellt kräva ersättning från någon försäkring eller stämma säljaren för "dolda fel".

Har ni tur så beror er "dåliga lukt" bara på ert uttjänta FTX-aggregat, men, det är enligt mina erfarenheter mycket ovanligt.

Själv har jag ett Älsvbyhus med torpargrund, jag har satt in en krypgrundsavfukare för att inte få problem med "tillväxt" under huset, med "dålig luft" i huset som resultat.

När det gäller tips om FTX-aggregat har jag hört en del positivt om HERU, men jag är inte speciellt insatt i just FTX-aggregat.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad EvaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2006, 08:01:28 »
Hej igen och tack för välkomnandet!

Huset vi bor i är Platta på mark och jag vet att det är lecakulor under plattan. Många hus i området har haft problem med fukt och det har vi troligen också. Jag tror att det är därför man satte in detta system för många år sedan.

Vad gäller den dåliga lukten från kallförrådet så verkar det som om kanalerna som suger in ny luft och de som skall blåsa ut den gamla luften inte når ända ut ur väggen.Alltså är det inte enbart frisk luft som går in in systemet. Luften blandas med förrådsluften. Samma gäller utblåset där den gamla luften delvis går ut i förrådet (dräneringsslang eller liknande verkar inte heller finnas från aggregatet).
Funderar på om beäggningarna/möglet i taket på förrådet beror på all den fuktiga luft som under ca 20 års tid har blåsts ut från bad/duchrum och tvättstuga och som alltså inte helt och fullt har kunnat ventileras bort från förrådet. Istället åker det delvis in igen med den nya luften och avger den dåliga lukten.. Detta är naturligtvis bara spekulation från min sida.

I vilket fall som helst så tror vi alltså att det gamla aggregatet bör bytas ut och dessutom vill vi alltså ställa det på annan plats. Så, nu återstår det att finna nytt aggregat och jag skall kolla på Heru, men ser gärna fram emot fler alternativ!
« Senast ändrad: 29 mars 2006, 08:22:08 av EvaB »

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2006, 09:01:33 »
Har själv en rexovent rdaa FTX som installerades 2003 för radonsanering.
kolla på: http://www.flaktwoods.com/174/3226/2/f44fa1fd-7be3-4a02-a739-acd89652fa62
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« Svar #4 skrivet: 13 april 2006, 11:26:22 »
Själv satte jag in ett Heru 75 aggregat från Östbergs www.ostberg.com, när jag konverterade till vattenburen värme och värmepump. Det har fungerat mycket bra, är jätte nöjd med tanke på vad det kostar, ca 16 k gav jag för det via usv inomhusmiljö....

Om kanalerna inte går går ut genom väggen ordentligt bör det åtgärdas med det samma. Fukt och mögel vill man inte ha nära sitt hus ens... Åk till den lokala järnaffären och köp ett par nipplar och en längda spirorör och åtgärda felet, det är skit lätt att bygga med spirorör. Köp även tejep (silvertejep eller ventilationkit) för att få det hundra tätt i skarvar mm Lite självborrande skruv är inte heller fel att ha till hands för att låsa fast det hela, borra inte i g-listen....

Ha det gott

/Glenn
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp med att hitta nytt FTX-aggregat!
« Svar #5 skrivet: 13 april 2006, 19:11:57 »
går bägge fläktarna? är filtrena bytta? är växlaren rengjord? hur ser kanaler och don ut smutsiga? hur ser huven ut igensatt? kolla dessa punkter först innan du funderar på att byta agg. Varför sk agg flyttas?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!