Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Total nybörjare, golvvärmen fungerar inte riktigt för mig  (läst 571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Första gången vi har golvvärme och värmepump. Allt är i nyproducerat hus med golvvärme på undervåningen.
Parketten i vardagsrummet värmer upp men klinkersgolvet i hall och badrum är kalla.
Jag kan tänka mig att man upplever klinkers lite kallare naturligt men de är verkligen kalla.

När jag kollar på styrenheten och allt som finns där golvvärmen styrs så finns det några saker jag noterar.
Lampor indikerar att termostaten aldrig når upp i temperatur för hall och badrum.

När jag känner på de olika rören så är de olika temperatur. De röda pilarna är "varma" och de blåa pilarna är "kalla".
De som är markerade 1 och 2 antar jag är hela vattenflödet till och från värmepumpen? De är varmast och båda håller ungefär samma temperatur tycker jag.
Sen är 113 badrum, 114 hall, 111 tvättstuga, 110 A&B det stora rummet med parkett.
Där är de översta rören lite varmare än de undre. Men som indikerat. 113, 114 samt 111 är kalla/svala. Både uppe och nere.
Jag tänker att övre rören matar in vatten till slingorna och de undre får tillbaka vattnet?

Det som jag också noterar på 110 A&B är att de små "glasen" som sitter ovanför är helt fyllda med vatten ser det ut som. Det är avvikande från de andra tre som bara är delvis fyllda. Är det på något sätt inställt så att allt varmt vatten skjutsas ut till 100A&B?

Se bilder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
De där plaströren är flödesmätare.
Den röda tallriken längst upp på de tre till vänster visar att det inte går något flöde, och på de två till höger verkar det gå maxflöde.
Normalt sett brukar man ha ca 3-4 liters flöde på varje slinga vid en normal längd på slingorna, det borde finnas ett injusteringsprotokoll som säger vilket flöde det ska vara på varje slinga.
Man kan justera flödet (brukar vara så i alla fall) genom att vrida på platglaset, motsols öppnar och medsols stänger (tror jag).

Det sitter nog även grundflödesjusteringar under termostaterna på nedre fördelaren, där kan man maxbegränsa flödet i varje slinga, för att sedan kunna finjustera genom att vrida på platsglasen på den övre fördelaren.
Går det inte justera på den övre fördelaren så sitter all justering "under" termostaten, jag är inte alls påläst på just din typ av fördelare.
Men det där kan du säkert hitta i någon manual för din fördelare.

Om det är mycket högre temp på rör 1 och 2 än det är ut från övre fördelaren så kan du behöva justera hur mycket vatten som släpps in i fördelaren, det brukar man göra genom att öka flödet på returledningen från fördelaren, även det bör du kunna läsa om i manualen för din fördelare.

En viss strypning brukar vara nödvändig om man har en kombination av golvvärme och radiatorer, har ni det?
Om inte så bör man försöka få inkommande temp till fördelaren så lik den temp som körs ut i slingorna som möjligt, det förbättrar COP på värmepumpen.

Det kan finnas luft i systemet som gör att du inte får flöde i alla slingor.
I så fall kan du behöva stänga alla utom den längst till vänster för att få så mycket tryck där att luften fördrivs.
Sen göra samma sak tills du får flöde genom alla slingorna.
Den lilla ventilen som sitter till höger om flödesmätarna och termostaterna är avluftare.
« Senast ändrad: 18 oktober 2023, 08:07:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Citera
En viss strypning brukar vara nödvändig om man har en kombination av golvvärme och radiatorer, har ni det?

Det stämmer precis. Vi har radiatorer på övervåningen.
Oerhört tacksam för den detaljerade informationen. Ska försöka smälta den lite och gå tillbaka samt läsa manualer.

Det är nyproduktion och det låter nästan lite som att det är dåligt injusterat (bristfälligheten på andra punkter gör att det inte alls är en omöjlighet). Så det kan vara värt att få hit någon också tänker jag.

Väldigt värdefullt att försöka förstå allting själv samtidigt så att man vet vad man kan göra eller åtminstone peka på som förmodade felaktigheter.

Utloggad john_s

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte mest svara för att följa upp och för future referens, ifall någon har samma problem.

Rörläggaren var här och förklarade ganska ingående så gott han kunde hur det fungerar.
Fick även se injusteringsprotokollet.
De två slingorna till höger är kök + vardagsrum och är så mycket längre än de andra och det är därför de behöver mycket högre flöde.
Så allt stämde kan man väl egentligen säga. Sen sa han att han personligen tyckte att det var väldigt snålt med 0,75 varv på de tre till vänster och sa att vi kan justera upp de till ett varv. Jag tycker att det gjort skillnad. Vi har ca 1 grad högre temp i badrummet nu. 20 jämfört med 19 innan. När det är ca 21-22 i vardagsrum.
Hur som helst vet jag vad grundinställningen är nu så det går alltid att gå tillbaka till om vi skulle vilja.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var inte rädd att prova, men skruva inte så mycket varje gång, och vänta 1-2 dagar innan du skruvar mer.
Du ska förstås inte ha kallt inne bara för att det är "dåligt justerat", även om det är gjort enligt protokoll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 554
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!