0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har hela tiden haft för mig att en frånluftsvärmepump halverar elförbrukningen, dvs om ditt hus tar 15 000 Kw/h per år för uppvärmning skulle förbrukningen minska till 7,5 Kw/h efter att ha installerat en frånluftsvärmepump. Är detta korrekt?Vad ger då en C65 för besparing?
Bjohan, vad har du och säga om året som gått med dig Frånluftvärmepump? Förbrukning och när behöver den tillsats?
Samma låga förbrukning som bergvärme men till halva kostnaden.
Jag går mer på praktisk erfarenhet än råa data. Mitt hus är beräknat till 11000 kWh/år inkl hushållsel. Jag har svårt att tänka mig att bergvärme skulle ge lägre förbrukning. Mitt förra hus som var större och hade sämre isolering låg på 13000 kWh/år med en CE50.Bergvärme specar, som du säger, bättre cop, men det finns undersökningar på vanliga installationer som visar att man sällan kommer över cop 3. Jag hade i mitt tidigare hus ca cop 3,4 som årsmedelvärde. Därför tror jag inte skillnaden är så stor i praktiken. I ett modernt hus har man sällan radiatorvatten över 35 grader. Då drar en CE65 1,7 kW, inte 2,5.
Citat från: BJohan skrivet 14 april 2011, 20:50:44Jag går mer på praktisk erfarenhet än råa data. Mitt hus är beräknat till 11000 kWh/år inkl hushållsel. Jag har svårt att tänka mig att bergvärme skulle ge lägre förbrukning. Mitt förra hus som var större och hade sämre isolering låg på 13000 kWh/år med en CE50.Bergvärme specar, som du säger, bättre cop, men det finns undersökningar på vanliga installationer som visar att man sällan kommer över cop 3. Jag hade i mitt tidigare hus ca cop 3,4 som årsmedelvärde. Därför tror jag inte skillnaden är så stor i praktiken. I ett modernt hus har man sällan radiatorvatten över 35 grader. Då drar en CE65 1,7 kW, inte 2,5. Visst är det så Bjohan, att du har fördelar i jämförelse med Apan. Dels har du 8° varmare DUT och dessutom har du högre luftfuktighet på tilluften. Men den största anledningen till att du har låg el-förbrukning är din braskamin. Att baka in den i värmepumpens COP känns inte helt rätt.
Jag gjorde av med ca 1,5 m3 ved i vintras. Min kamin har 77 % verkningsgrad. 1 m3 ved innehåller ca 1,2 kWh energi. Min eldning i kaminen har alltså givit mig 1,5*1,2*0,77=1,3 kWh. Utan kamin hade jag haft 1,3 kWh i tillskottsel. Nu var det en extremt kall vinter i år. I december var medeltemperaturen 7 gr kallare än normalt. Ett normalår hade det gått åt betydligt mindre ved.Apan, bor du i norra Sverige? Då kanske inte en F750 ger tillräcklig effekt? Men det skulle ju inte heller en bergvärmepump på 6,5 kW vara? Förutsatt att du ventilerar enl BBR i båda fallen. Givetvis har man större möjlighet att minska ventilationsflödet med bergvärme, men man riskerar ju då att få fukt o mögelproblem. Jag drog ned flödet till ca hälften av BBR-kravet i vintras och mer törs man väl knappast minska ventilationen? Bergvärme kan ju kompletteras med FTX och då minskas ju effektförlusten, men installationskostnaden drar iväg. Jordvärme kan väl inte vara ett alternativ i norra Sverige, där tjälen är djup. Denna vinter var tjäldjupet 1,4 m på sina ställen. Var den var i norra Sverige törs jag inte tänka på.
Citat från: BJohan skrivet 22 april 2011, 10:08:39Jag gjorde av med ca 1,5 m3 ved i vintras. Min kamin har 77 % verkningsgrad. 1 m3 ved innehåller ca 1,2 kWh energi. Min eldning i kaminen har alltså givit mig 1,5*1,2*0,77=1,3 kWh. Utan kamin hade jag haft 1,3 kWh i tillskottsel. Nu var det en extremt kall vinter i år. I december var medeltemperaturen 7 gr kallare än normalt. Ett normalår hade det gått åt betydligt mindre ved.Apan, bor du i norra Sverige? Då kanske inte en F750 ger tillräcklig effekt? Men det skulle ju inte heller en bergvärmepump på 6,5 kW vara? Förutsatt att du ventilerar enl BBR i båda fallen. Givetvis har man större möjlighet att minska ventilationsflödet med bergvärme, men man riskerar ju då att få fukt o mögelproblem. Jag drog ned flödet till ca hälften av BBR-kravet i vintras och mer törs man väl knappast minska ventilationen? Bergvärme kan ju kompletteras med FTX och då minskas ju effektförlusten, men installationskostnaden drar iväg. Jordvärme kan väl inte vara ett alternativ i norra Sverige, där tjälen är djup. Denna vinter var tjäldjupet 1,4 m på sina ställen. Var den var i norra Sverige törs jag inte tänka på.Johan....nu är du nog inte riktigt vaken än.Ved 1 m³ motsvarar ~1 200 kWh x 77% verkningsgrad = 924 kWhDu skriver att du har årsmedelvärmefaktor på 3,4 d.v.s. du har avfrostningar och el-tillskott i massor samt eldar ved.....och ändå har du högre årsmedel än en bergpump.Jag har för mig att jag talade om för dig för 2-3 år sedan hur CZ funkar och att CZ beräknade effekt är vilseledande och felaktig. Jag har för mig att vi diskuterade en CZ i Umeå, vilket jag ansåg vara en felinvestering. Jobbar du på CZ?
Lexus, tagga ned lite. Jag gör av med 1,5 m3 ved, dvs ca 1,3 kWh.
En mätresultat från SP kan man inte bortse ifrån. (Jag har inte sett mätresultatet så jag argumenterar enbart från principen) Jag har däremot inte kunskaper att granska den beräkning som CZ visar. Lexus, din kritik kan mycket väl vara riktig. Jag vet bara att en CE50 fungerade riktigt bra i mitt förra hus och därför valde jag en CZ igen. Nu en CE65 eftersom jag vill värma en pool på sommaren och behöver den extra effekten.
Det jag ej förstår, att vår Nibe aldrig förbrukar mer än 1kw, och har väldigt svårt att varva upp, men tveksam till att FLVP kan konkurera med bergvärme, det lät ganska bra när dessa nya kondenserande FLVP kom, men kan säga att vår Nibe är ej ett dugg bättre än de gamla 80-tals pumparna..och Nibe verkar bara fundera..
Jag är säker på att det finns en plats i Sverige där en FTX med roterande trumma har en högre återvunnen mängd energi är en Nibe/CZ. Den ger då också bättre komfort, genom att tilluften kanske är upp mot 35°-40° varmare. Var den platsen finns, har jag ingen koll på, men går naturligtvis att räkna ut via årsmedel, DUT, varmvattenbehov osv. Kanske Apan hade bättre ekonomi med FTX och el-panna, genom att varmvattenbehovet verkar vara litet.
Ett räkneexempel:Inne +20 grUte -10 grVentilationsflöde 220 m3/hVärmeväxlare med 100 % verkningsgrad ger att både inkommande luft och avluft har temperaturen +5 gr. Eftersom friskluft och avluft har samma temp har man noll effektförlust via ventilationen. Något energitillskott har man dock inte och det kan man aldrig ha från en värmeväxlare. Det skulle medföra mer än 100 % verkningsgrad hos värmeväxlaren. Det behövs alltså tillskottseffekt för att värma huset.
En CZ/F750 har inkommande friskluft temperaturen -10 gr. Avluften är -20 gr. Effekten kommer från 10-gradig temperaturskillnaden samt fuktutfälling. Det är givetvis en blygsam effekt om man bortser från kompressoreffekten som är att betrakta som "direktel". Effekten är dock större än noll.
Om det är -30 gr ute så ger nog CZ/F750 ingen effekt från ventilationen. Är det tillräckligt kallt får man till och med effektförlust. Man måste dock se det på helårsbasis. I mitt hus värmer min CE65 huset ned till ca -10 gr utan eldning eller tillskottsel. De flesta hus som inte eldar skulle ha ca 1000 kWh tillskottsel per år. Frågan är om det är värt att satsa 50 000 kr till 100 000 kr extra för att kunna tjäna 700 kr per år? (Beräknat på 1 kr /kWh)
Har man en 80-talsvilla med FTX och direktverkande el så är det dom siffrorna det handlar om...En granne till mig har just detta och han sitter och funderar på om han kan räkna hem en BV-installation.
En CZ köper man inte under 100 000 kr installerad och driftsatt.Kan en bergpump med förångning på ±0° jämföras med en värmepump som har förångning på -20°, och då anse att driftkostnaden är likvärdig bergvärmepump?Kan tillskottenergi bli så låg som 700 kWh/år, när den energi som hämtas hem ur frånluften inte blir mer än att det räcker att värma upp tilluften vid -10° d.v.s. vid -10° så värms allt varmvatten och all tranmissionsförlust med köpt energi?
På de fem år jag har haft pumpen har jag ett snitt på 1078 kWh i tilllskott per år och pumpen har producerat 18425 kWh/år med kompressorn
En värmepump är ju ingen altartavla!
Jag har en granne som har en jordvärmepump, som har fungerat klockrent i 27 år.
De lärda säger att start/stopp och hög tryckuppsättning kortar livslängd.
Om avgiven energi är avläst i regleringen, så är det förmodligen baserat på en fiktiv effekt
Det är jättebra att ni är nöjda med era värmepumpar, men jag kan inte förstå varför vedeldning och energiförbrukning ska hållas hemligt.
Går det att göra en jämförelse med CZ50, vad gäller driftekonomi och totalekonomi?
okej, svamlade nog iväg för mycket, sorry
Ja, ni förstår vad jag vill ha sagt d.v.s. om payoff för våra anläggningar genast genererar en ny utgift, hade det varit lika bra att behålla el-pannan.
Ja inte hittar det nåt fel på vår Nibe 750, och tycker den går full effekt 1kw redan vid ca 0gr..Vid -14, om man har 148kvm och inställt vent enligt norm, hur många kwh kostar vent då? Tänkte med den kalla luften som kommer in, undrar när breakeven för när pumpen just täcker ventförlusterna..
Citat från: Apan skrivet 05 maj 2011, 21:09:35Ja inte hittar det nåt fel på vår Nibe 750, och tycker den går full effekt 1kw redan vid ca 0gr..Vid -14, om man har 148kvm och inställt vent enligt norm, hur många kwh kostar vent då? Tänkte med den kalla luften som kommer in, undrar när breakeven för när pumpen just täcker ventförlusterna..2,17 kWh/h
Citat från: Lexus skrivet 05 maj 2011, 21:50:30Citat från: Apan skrivet 05 maj 2011, 21:09:35Ja inte hittar det nåt fel på vår Nibe 750, och tycker den går full effekt 1kw redan vid ca 0gr..Vid -14, om man har 148kvm och inställt vent enligt norm, hur många kwh kostar vent då? Tänkte med den kalla luften som kommer in, undrar när breakeven för när pumpen just täcker ventförlusterna..2,17 kWh/hLexus menar att Apans F750 ger 3,7 kW med normenlig ventilation. Vid -14 gr kostar ventilationen 2,17 kW. Det ger ett netto på 1,5 kW. Självklart räcker inte det till att värma huset när det är -14 gr ute. Man måste acceptera att tillskottsel eller eldning behövs. Som tur är så är dessa kalla dagar inte så många. På årsbasis får man ändå en bra uppvärmningsekonomi. Frågan är om det lönar sig att minska ventilationen? Man minskar ju effektförlusten, men samtidigt minskar ju tillförd effekt. Kondensorn närmar sig -20 gr och då går varvtalet ned med lägre effekt som följd.
Lexus menar att Apans F750 ger 3,7 kW med normenlig ventilation.
TokJan, för att fortsätta på ditt Ferrari spår, så är det ju ingen äkta "gamling" du håller liv iFör det är väl efter dom smarta lösningarna med solfångare och mesta frånluften från källaren som du får ut den effekten?Det blir ju som att ta en gammal Ford Granada och sätta Turbo på den samt att mata den med lustgas Apropå att jämföra äpplen med päron mvh Walter
Och Apan har Nibe 750. Inte CZ!
Men vår lilla Nibe, kommer aldrig i närheten av 1.7 kW tillförd effekt, Max har varit 1.05kw, inkl CP.
Om 2 faser är omkastade så blir rotationen fel. Då gör kompressorn kyla istället, så det borde ni ha märkt...
Provade just, vippar man av L2 under drift händer inget, inget larm eller annat ljud på kompressorn, slår man av L1 blir pumpen svart, så L1 verkar mata display mm.Men kollar man i menyn så förbrukar alla faser ström när kompressorn går../A
Behövs ej, ser i menyn att alla faser förbrukar lika mycket, L1 förbrukar lite mer, CP ligger nog på denna..
Tror det låg på 1.1Amp, och 1.4Amp på L1...