Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gammal VVB som ack-tank?  (läst 5737 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Gammal VVB som ack-tank?
« skrivet: 17 april 2009, 22:04:13 »
Hej!

Hoppas ni orkar läsa.. :)

Skall snart få bergvärme installerat, Bosch EHP-LW 9kW, 160m borra och 100L Nibe-acktank (valde denna för att den är ca 2k kr billigare än motsvarande Bosch). Anledningen till ack-tanken är dels att minska risken för knäppningar och dels för att öka vattenvolymen för värmepumpen att jobba mot för att få den att gå längre stunder och mer sällan. Tanken skall alltså både agera volymtank och knäpptank.

Har haft lite funderingar ifall volymen i mitt radiatorsystem är något för liten, även tillsammans med ack-tanken på 100L. Har tunna högtemperaturelement och har t.ex. läst på forumet att det rekommenderas ca 20L arbetsvolym per kW i värmepumpen, 180L kommer jag troligen inte ha även när jag installerat acktanken.. Då slog det mig; kan jag inte återanvända varmvattenberedaren på 300L jag har idag (en http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT/ från ca 1982) som ackumulatortank/knäpptank/volymtank?

Ett par frågor dock
- vad kommer kalaset att kosta? Kommer jag att spara något på det jämfört med de 3875 jag betalar för tanken och installationen?
- Har läst lite olika om hur tankar skall installeras, inlopp på botten av tanken och uttag av vv i toppen, cirkulationspump mellan tank och radiatorsystem eller inte osv... är det något sådant jag måste fundera på?

Jag kommer troligen inte att göra jobbet själv utan leja bort det mot kvitto, misstänker att bergvärmeinstallatören inte är särskilt sugen på att installera och bygga om en gammal VVB?

Tack! :)
Mvh Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #1 skrivet: 18 april 2009, 12:12:57 »
Är det en LW eller LW/M du köper?

LW (utan M) har ingen inbyggd VVB så den behöver en vattenmantlad VVB typ Nibe VPA eller liknande för att du ska få varmvatten. Denna VVB kan då inte användas som volymtank/knäpptank.

Din gamla VVB kan du säkert ha som knäpptank/volymtank om du vill (den funkar därimot inte att docka mot en VP som VVB).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #2 skrivet: 18 april 2009, 17:07:41 »
Det är en LW/M med inbyggd VVB - så allt tappvarmvatten kommer ju att gå i den. Min gamla VVB tänkte jag framförallt ha som ackumulatortank/arbetstank/knäpptank för uppvärmningen.

Hur skulle den isf installeras som arbetstank? Vad behövs? En cirkulationspump till och lite rör? Antar att sådant ingår i installationen av en acktank man köper av leverantören..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #3 skrivet: 18 april 2009, 21:58:21 »
Ska du ha VVB:n som knäpptank så ska den kopplas i serie med VP:n, på stigaren efter VP:n. Inlopp i toppen och utlopp i botten, ingen extra CP behövs.

Ska den kopplas som arbetstank så får du sätta en T-koppling på varje anslutning (jag antar att det bara finns 2). Då måste du ha en extra CP som driver runt vattnet på radiatorsidan. Tanken kopplas då som en bypass mellan stigare och retur.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2009, 10:55:02 »
Okej, om man kopplar den som arbetstank borde den väl göra lite nytta som knäpptank ocksÃ¥?   :) Gör det ingen skillnad pÃ¥ en arbetstank om bÃ¥de in- och utlopp är pÃ¥ botten av beredaren som det verkar vara pÃ¥ denna (http://www.nibeonline.com/pdf/639129-2.pdf).

Vad är en stigare?  :-[

En rörmokare vet väl hur den skall kopplas antar jag - hur mycket kan det kosta? CP + rör + T-rör, ca 1500? Plus arbete såklart.

När allt ändå kommer omkring, är detta något jag kan göra själv om inte bergvärmeinstallatören har lust att hjälpa mig med detta?

Tack Carl N!!
« Senast ändrad: 20 april 2009, 13:42:21 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #5 skrivet: 20 april 2009, 17:28:31 »
Stigaren går från panna eller VP till radiatorerna och retur från radiatorer till panna eller VP.

Anslutningarna på VVB:n sitter i botten men röret för ingående kallvatten slutar precis innanför VVB:n, röret för utgående varmvatten går från toppen av VVB:n och ner (på insidan).

Är det en bra installatör så fixar han inkoppling av VVB:n som en arbetstank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #6 skrivet: 21 april 2009, 11:11:17 »
Finemang! Tack!

Finns det några risker med att använda en 28 år gammal VVB som arbetstank?

Den borde väl fungera som knäpptank också iom att det varma vattnet inte når radiatorerna direkt?

Detta verkar bli ett bra alternativ, jag spar pengarna på en ny (mindre) tank och slipper betala för bortforsling av pannan..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #7 skrivet: 28 april 2009, 14:39:49 »
Hur skall VVB:n kopplas in? Den har ju bara ett in- och ett utlopp? Kommer installatören sätta in två till eller går det ändå att använda tanken som bypass trots att vattnet får välja väg själv?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #8 skrivet: 28 april 2009, 16:27:48 »
Man måste sätta en T-koppling på båda anslutningarna. Om flödet över VP är exakt lika som över radiatorerna så kommer flödet över tanken vara noll, annars kommer det gå genom tanken beroende på vilket flöde som är störst. När VP:n laddar varmvatten kommer radiatorvattnet gå via tanken.

Fast jag tycker väl att det här med arbetstank är lite onödigt (om du inte har golvvärme). Bättra att ha den som vanlig volymförstorare, slipper en cirkpump som drar en massa extra ström.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #9 skrivet: 29 april 2009, 09:10:03 »
Aha, så VPut => VVBin => VVBut => Radiatorer => VPin ?

Samma effekt borde väl egentligen uppnås av detta? VPn får ju ändå 300L till att värma upp?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #10 skrivet: 29 april 2009, 14:58:42 »
Aha, så VPut => VVBin => VVBut => Radiatorer => VPin ?

Samma effekt borde väl egentligen uppnås av detta? VPn får ju ändå 300L till att värma upp?

Jepp.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #11 skrivet: 29 april 2009, 15:03:46 »
Grymt! Tack sÃ¥ jättemycket för hjälpen!  Thumbsup

*räknar pengarna som sparats pÃ¥ bortforsling av panna samt ny ack tank*  *roflmao*
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2009, 11:03:35 »
Finns någon risk för rost i en gammal VVB, vill inte gärna ha 300L på golvet - även om det är källargolvet..

Enligt manualen på Nibes hemsida (http://www.nibeonline.com/pdf/639129-2.pdf) om Nibe Compact finns en anod i toppen. Är det en offeranod isf?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Gammal VVB som ack-tank?
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2009, 12:26:09 »
Surt, då kommer det ju ändå kosta pengar att få Nibe Compact:en iordninggjord om man ska byta anoden mot en ny röranslutning etc.

Kanske bättre att köpa en ny tank direkt istället när man ändå gör en nyinstallation, såg att Nibe Accu finns i 500L för ca 4800SEK..

Edit: Pratade nyss med Nibe och de nämnde att just min VVB har faktiskt R18 internt, men hon nämnde också att normallivslängden för en sådan är mellan 18-20 år, min är ju 27år... kanske inte rätt läge att vara ekonomiskt övermedveten... ;)
« Senast ändrad: 04 maj 2009, 13:26:46 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!