0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När värmepumpen tillverkade varmvatten höjde kylaggregatet KBin med 4 grader (1,5 till 5,5) med högsta möjliga kyleffekt + att VP cirkpump ytterligare höjer KB flödet.
Effektsiffrorna är beräknade utifrån lufttempdiff och tillverkarens angivna fläktluftflöde.Får inte riktigt ihop siffrorna om man räknar effekt på KB så någonting måste vara fel.
Intressaznt tråd för en som håller på att skissa på egen frikyla. Kan du skriva lite mer om ingående material så att man kan få en känsla kring dimensioneringen. Tänker t.ex. på rördiameter, rörlängd, cirkpump prestandaRäckte plusprisol isoleringsmässigt? Har inte sett några rekomendationer att använda detTacksam för alla info jag kan få :-)
Citat: "Vad gäller plusprisol så är jag inte orolig. Vad gäller diffusionstätheten så känns plasten som sitter ytterst på isoleringen alldeles nog diffusionströgt. I mitt fall går rören mestadels inbyggt och då skyddat med ytterligare isolering."Jag är inte speciellt orolig för PlusPrisol. Däremot tycker jag att det sista påståendet är felaktigt. Ju mer isolering du tillför utanpå plusprisolen desto kallare blir ytterkantens yta på plusprisolen och desto lättare kondenserar ångan mot ytterskalet. Jag skulle dra den så nära en varm vägg/tak/golv som möjligt och inte mitt inne i ytterligare isolering. Och inte alls i yttervägg. På kallvind nära innertaket och med gott om isolering ovanpå.
Sitter det inte någon flottör där start stopp , går pumpen torrt skär den så småningom plastgrejer
Jag trodde att det var som så att pumpen startar då kylan går på och flottören funkar som ett nödstopp som stannar fläkten om inte pumpen håller undan kondensvattnet.Men det kan också vara som så att flottören av ngn anledning fastnat i sitt övre läge som då tvingar pumpen att gå konstant ?Någon som har erfarenhet hur det fungerar ?
Svar ja ,det finns en massa gegga i luften som följer med kondensvattnet ner i kärlet , gör att flottören kommer att kärva bli kvar i översta läge , kan inte ramla ned , inget ovanligt men mest att den inte går upp , så det svämmar över , brukar vara ett vanligt fel i aircond . på restauranger och diskotek , lätt att kolla genom att peta lite på den , kan vara en rörtyp med flottören ini
Det Du säger är att kondenspumpen skall endast gå då flottören visar hög nivå ? Är det så på alla kylfläktar eller finns det olika lösningar ?
Mycket konstig konstruktion , att flottören stoppar fläkten vid hög nivå bra ,är väl så att om pumpen stannar så blir det översvämning ( kondensen fortsätter att bli ) men det som jag inte förstår är varför ska pumpen gå hela tiden , i mitt tycke helt fel , kolla om det är två lägen på flottören ,kan vara så , ett första läge som startar pumpen , nästa läge stänger , finns flottörer med den funktionen
Kan tänkas att det är bra om det inte kan kan bli massa kondensvatten liggande med risk för bakterier o dålig lukt. Nå hur som helst är det en pytteliten pump.
Så allt är frid och fröjd nu
Vart tog "legenden" vägen i diagrammet? Jag vill gärna följa dina mätningar. Om du lägger in legenden (som nedtill i det första diagrammet du lade ut) så blir det mycket enklare. Pen
Kul med loggar! Som jämförelse har jag din veckoförkrukning på en solig dag i maj. I norra Stockholm men tror det bara handlar om sol och inte temperatur då kylan snurrade redan när jag vaknade 04:45.
Imponerande !! hur många kWh får du ihop på en bra dag ?
Runt 100 kWh skulle jag uppskatta. Lite svårt att räkna på då jag inte kan mäta flödet. Jag gör en uppskattning genom att titta på köldbärartemperaturen. Men effekten varierar under dagen då borrhålet blir varmare under dagen. Men kyleffekten är alltid större än bvp orkar kyla då borrhålet snabbt stiger över 7 grader som är bergets vilotemp och går aldrig under det så länge kylan är igång.
Nu blir jag nyfiken. Min konvektor kyler huvudsakligen bara det rum den sitter i. Den blåser mot en dörröppning på ca 3m avstånd. Precis innanför dörren är det kallt och strax utanför varmt. Det är nästan som om dörren vore stängd. Egentligen tycker jag inte det är så värst konstigt eftersom samma mängd kall luft som fraktas ut ur rummet också måste fraktas in i detsamma i form av varm luft. Jag har självdragshus så i praktiken betyder det att båda luftströmmarna skulle behöva passera samma dörröppning i olika riktningar. Då hjälper det inte så mycket om det blåser mot dörrhålet för något annat måste blåsa in. Möjligen om man kan rikta så pass att det bara blåser på ena halvan av öppningen men jag har experimenterat en del med det och inte sett någon större förändring.Uppenbarligen har du motsatt erfarenhet och det vore intressant att se hur din planlösning och ventilation ser ut. Är det andra rummet ett genomgångsrum eller finns det mekanisk frånluftsventilation?
Du har som jag förstår det konvektorn i ett stort rum med angränsande mindre rum. Jag har precis tvärtom - konvektorn i ett mindre rum med angränsande stort. Jag tror att vi till och med kan ändra "stort" till "mycket stort" eftersom vi båda har en trapp i det stora rummet där kylan rinner ner. Det är svårt att säga om kylans transport genom barriären i första hand sker med luftväxling eller värmeledning mellan två skilda luftströmmar (både i mellanväggar och dörröppningen). Men oavsett vilket så har du väsentligt bättre förutsättningar. I det senare fallet kan man se mellanvägg och dörröppning som en rätt stor radiator med det mest kylda rummets köldbärartemperatur. Våra radiatorer är lika stora men ska kyla helt olika storlek på rum.Jag har för närvarande ca 2.0-2.5 graders skillnad.Fotnot: Anledningen till att jag har konvektorn i ett relativt sett litet rum är att mitt primära mål med frikylan var att sova gott om natten. Resten fick vara ett möjligt bonus. Jag valde en konvektor med stor kapacitet för att klara bonusfallet men som det blev behöver den aldrig gå på annat än lägsta fart för att hålla sovrummet i lagom temperatur.
Juli är slut.Skulle vara intressant att veta hur mycket den totala Kyleffekten skiljer sig från den sensibla nu när det är märkbart mer fukt i luften.
Då kan man sammanfatta 2017, första hela året med kyla.Totalt 1617kWh+avfuktningNu kommer vi till nästa intressanta och omdiskuterade punkt, går det att värma upp hålet med frikyla...Kollar jag på ett 30 dagars medel får jag följande data, slump eller inte ?Period KbIn KbUt Tute COP20161101-20161201 +0,74 -1,16 -3,19 3,4420171101-20171201 +1,05 -0,62 -2,75 3,5620161120-20161220 +0,25 -1,88 -4,54 3,4120171120-20171220 +0,42 -1,47 -5,63 3,53Ska man tro siffrorna ? COP ökade med ca 0,12 enheter trots att det var ett antal månader sedan kylan gick.Blir intressant om hålet fryser och klämmer slangarna i år också eller om vi slippet detta.Kyla sensibel 2017: Mars 41.4 kWhApril 84 kWhMaj 229 kWhJuni 523 kWh 300hJuli 447 kWh 238hAugusti 256kWh 144hSeptember 37kwh Totalt 1617kwh
Hur blev tempen i borrhålet efter nyåret, januari och frammåt. Frös ditt hål även i år som du verkar ha haft problem med tidigare år.