Du märker på brinetemperaturen om värmepumpen skulle gå effektivare ifall du sänker laddpumpen ett steg. Svårt för mig att säga, utan vill du verkligen veta så är det bara att prova sig fram.
Om du sänker diffen på laddningen till säg 7 grader och diffen då ökar på kalla sidan ökar till 3 grader istället för 2,5 ja då har du en lite effektivare energihämmtare i värmepumpen. Sagt mellan tummen och pekfingret
Blir det ingen mätbar skillnad så skulle jag fortsätta att köra med det högre deltat eftersom du har större nytta av en lite högre temp för att slippa spets.
Nog är det väl så att om jag
höjder farten på laddpumpen så får jag en lägre diff på varma sidan? Nu kör jag ju på lägsta fart så jag kan inte sänka mer.
Jag kan väl pröva med mellanhastigheten och se vad som händer.
Nu har jag höjt hastigheten på cp:n mellan Vp och Zenith-tanken till läge 2 (av 3). Effekten blev en sänkning på 1 grad av framtemp (fr 53 till 52) och för returen en höjning med 2 grader (fr 43 till 45). DeltaT krympte alltså till 7 ºC (från 10) se graf. Brinetempen hittills ytterst marginellt förändrad (0,1 ºC varrmare retur, men det tar väl ett tag innan den förändras.
Kurvan över effektuttaget i kompressorn ändra påtagligt karaktär, men vad det står för vet jag inte.
Nu är framtempen från Vp:n tillbaka på 53 ºC, medan returen ligger på 46 alltså en diff på 7 ºC, vilket väl är bra eller ...? Jag har ju nu lägre diff men samma temp
till tanken. Utetempen ligger stadigt på -14 ºC.
Sen funderar jag på om det är så bra för kompressorn att gå hittills 42 timmar i ett streck?! Borde den inte få vila lite
?