Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 , Officiell trÃ¥d.  (läst 532044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #240 skrivet: 21 oktober 2010, 21:49:27 »
Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.
Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)
Diagrammet visar ju att framledning varit över 60 grader?
Ej heller har det producerats värme under natten, det är väl lyckat då? Gradminuterna har ju uppenbarligen tickat på utan att pumpen producerat varken VV eller värme. Det ser ut som du gick upp och slog på värmen strax efter fem?
Pumpen har varit på hela tiden har ej provat extern kontakt mer än ett par minuter Sc:,h att framledningen varit hög beror på att den gör vv det är samma givare.
Ja? Visst är det varmvatten, inte ska du ha 55 grader ut i elementen så här års?
När pillade du på kontakten då? var det sent på kvällen kanske man kan tänka sig att en blockering även nollställer medeltemperaturgrejjen? Hur har du din autolägesinställning? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34899.0
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #241 skrivet: 21 oktober 2010, 22:55:32 »
Jag vill att oberoende av ute temp ska cirkpumpen stanna när värme är blockerad. I princip kommer jag bara använda mej av det när det är riktigt kallt och pumpen ev inte räcker till eller jag har hemst lite att göra så jag kan elda men vill att det ska funka enkelt annars kan man gå in i menyn och ändra hastighet på pumpen till 0 % men då ska man komma ihåg att ställa tillbaka på rätt värde.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #242 skrivet: 14 november 2010, 17:02:41 »
vilken sida tar man ut mekaniken ur en 1245... vilken sida bör man vara beredd att man kan komma behöva öppna?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #243 skrivet: 14 november 2010, 17:44:39 »
vilken sida tar man ut mekaniken ur en 1245... vilken sida bör man vara beredd att man kan komma behöva öppna?
Framsidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #244 skrivet: 14 november 2010, 19:52:52 »
fast i instruktionen står det väl att det ska vara en halvmeter fritt på sidorna eller något?

kan jag med gott samvete ställa den mellan ett hörn och ett skåp? skåpet går ju att ta bort i värst fall
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #245 skrivet: 14 november 2010, 20:06:08 »
fast i instruktionen står det väl att det ska vara en halvmeter fritt på sidorna eller något?

kan jag med gott samvete ställa den mellan ett hörn och ett skåp? skåpet går ju att ta bort i värst fall

Ska funka bra om du ansluter brine uppåt annars tycker jag att sidansluten brine är att föredra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Micke_y

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #246 skrivet: 16 november 2010, 21:33:14 »
har en ny-installerad 1245-8 och jag brukar lufta den när jag skruvat bort fronten- räcker det eller ska man lufta någon annanstans också? Jag har vattenburen golvvärme och luftar ju det också naturligtvis.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #247 skrivet: 16 november 2010, 22:22:14 »
har en ny-installerad 1245-8 och jag brukar lufta den när jag skruvat bort fronten- räcker det eller ska man lufta någon annanstans också? Jag har vattenburen golvvärme och luftar ju det också naturligtvis.

Om du menar den veka slangen så luftar den slingan i beredaren. Nej är den riktigt installerad ska du inte behöva lufta nån annan stans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daniel.

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 199
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #248 skrivet: 17 november 2010, 22:15:53 »
Det här var lite intressant gällande avluftning av beredaren. I manualen står följande text som jag inte riktigt förstår. Någon som kan förklara för en amatör som inte förstått konstruktionen? ::)
"Röret från slingan i kärlet måste tömmas på vatten innan luft kan avlägnas. Detta innebär att systemet inte nödvändigtvis är avluftat trots att det kommer vatten då avluftningsventilen QM22 öppnas."
1,5 plans hus byggt 1978, 174kvm boyta + vidbyggt garage/förråd 33kvm.
Tidigare uppvärmning m.h.a. elpanna.
Sedan november 2010 är en Nibe 1245-6 170m borrhål, 160m aktivt, installerad.

Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #249 skrivet: 21 november 2010, 11:51:34 »
Hejsan .
Ny här sÃ¥ vi skall se om det blir rätt nu med första inlägget   ???
Har nyligen instalerat en Nibe 1245 med 8kW Comp , pillar och justerar .

Finns ju en hel del värden som verkar bra att ligga innom dÃ¥ man läser manualen  b00k samt flera inlägg här .

Men ett jag funderar pÃ¥ och inte hittat , man kan ju justera pump hasigheten för värmen , men även för varmvattnet , stÃ¥r nu pÃ¥ 40% , men hittar inte nÃ¥got rekomenderat eller vad som kan vara bra för det ?  Sc:,h . NÃ¥gon som ?
Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #250 skrivet: 21 november 2010, 12:43:53 »
Det här var lite intressant gällande avluftning av beredaren. I manualen står följande text som jag inte riktigt förstår. Någon som kan förklara för en amatör som inte förstått konstruktionen? ::)
"Röret från slingan i kärlet måste tömmas på vatten innan luft kan avlägnas. Detta innebär att systemet inte nödvändigtvis är avluftat trots att det kommer vatten då avluftningsventilen QM22 öppnas."

Jag antog att dom menade att man kan få lufta ett tag efter att det kommer vatten för luften kan finnas längre ner i slingan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #251 skrivet: 21 november 2010, 12:47:35 »
Hejsan .
Ny här sÃ¥ vi skall se om det blir rätt nu med första inlägget   ???
Har nyligen instalerat en Nibe 1245 med 8kW Comp , pillar och justerar .

Finns ju en hel del värden som verkar bra att ligga innom dÃ¥ man läser manualen  b00k samt flera inlägg här .

Men ett jag funderar pÃ¥ och inte hittat , man kan ju justera pump hasigheten för värmen , men även för varmvattnet , stÃ¥r nu pÃ¥ 40% , men hittar inte nÃ¥got rekomenderat eller vad som kan vara bra för det ?  Sc:,h . NÃ¥gon som ?


Det är nog samma styr på 1245 och 1145. 1145 kan kopplas till olika beredare. Min 1245a står också på 40% och då hamnar framledningen på 65 ºC samtidigt som returen är 58 ºC vilket är max vilket borde vara optimal inställning. Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad J.B

  • Mr Wiseguy
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #252 skrivet: 21 november 2010, 13:08:22 »
Okej .
DÃ¥ kan man sluta fundera pÃ¥ varmvatten inställningen dÃ¥  Thumbsup .

Har fÃ¥tt till pÃ¥ köldbärar sidan sÃ¥ diffen är ligger pÃ¥ 3  ºC

HÃ¥ller fortfarande pÃ¥ för att fÃ¥ till temp diffen mellan värmen in/ut där jag ligger pÃ¥ (vid compressor drift) ca retur pÃ¥ 34  ºC och framledning pÃ¥ 54  ºC ,,, pumpen pÃ¥ 80% nu , sÃ¥ det är väll att avakta ett tag , vet inte hur lÃ¥ng tid det tar innan det stabiliserar sig riktigt ..
Nibe 1245 -Comp 8kW -2010 .
+ FLM 30
Borrhål 180 m
Hus 110 m2 , Torpargrund Bygg år -1997 , vattenburen element .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #253 skrivet: 21 november 2010, 13:46:22 »
Okej .
DÃ¥ kan man sluta fundera pÃ¥ varmvatten inställningen dÃ¥  Thumbsup .

Har fÃ¥tt till pÃ¥ köldbärar sidan sÃ¥ diffen är ligger pÃ¥ 3  ºC

HÃ¥ller fortfarande pÃ¥ för att fÃ¥ till temp diffen mellan värmen in/ut där jag ligger pÃ¥ (vid compressor drift) ca retur pÃ¥ 34  ºC och framledning pÃ¥ 54  ºC ,,, pumpen pÃ¥ 80% nu , sÃ¥ det är väll att avakta ett tag , vet inte hur lÃ¥ng tid det tar innan det stabiliserar sig riktigt ..

Diffen vbr - vbf ska ligga på 7-8 grader så det är en bit kvar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fronius

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 , Officiell tråd.
« Svar #254 skrivet: 25 november 2010, 19:52:55 »
Jag har precis installerat en 1245-6, men kompressorn ger inte mer än ca 37grader VB-ut även om jag ställer upp alla kurvor.
kopplar jag in tillsatsen kommer jag upp i rätt temp.


Kompressorn borde väll ge mer värme eller hur?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!