Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SP: Här är framtidens smartaste energihus  (läst 43914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #60 skrivet: 10 september 2013, 21:29:19 »
Instämmer, därför kommer vi nu att installera ett lite mer avancerat FTX-aggregat med en frånluftsvärmepump som tar energin från frånluften (aktiv ventilation), det ska bli mycket intressant o se hur många kWh vi kan spara istället för enbart uppvärmning av direktel+FTX (passiv ventilation).

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=52869.0

Jag skrev ju precis om en sådan lösning .... luft-luft värmepump

http://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luft

Über einen Wärmetauscher entzieht die Anlage der Abluft Wärme und heizt damit neue Frischluft auf.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #61 skrivet: 10 september 2013, 21:33:19 »
Om man nu inte har såna tokspel som jag har,

Så måste väl det bästa med vanlig teknik ändå vara mark eller bergvärme?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #62 skrivet: 10 september 2013, 21:40:27 »
Om man nu inte har såna tokspel som jag har,

Så måste väl det bästa med vanlig teknik ändå vara mark eller bergvärme?

Konceptet med passiva hus är ju att begränsa värmeförlusterna (transmissionsförlusterna ... infiltrationsförlusterna) till ett mycket låg nivå.

Därför är/bör värmebehovet egentligen vara så lågt att det inte behövs ngt dyrt uppvärmningssystem.

Bergvärme kann ju bli dyrt ... det kostar ju att borra hål, skaffa och installera bergvärmepump osv.

Ett passivhus värmes ju enbart via tillluften och där måste man främst kompensera ventilationsförlusterna ....

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #63 skrivet: 10 september 2013, 21:44:13 »
Konceptet med passiva hus är ju att begränsa värmeförlusterna (transmissionsförlusterna ... infiltrationsförlusterna) till ett mycket låg nivå.

Därför är/bör värmebehovet egentligen vara så lågt att det inte behövs ngt dyrt uppvärmningssystem.

Bergvärme kann ju bli dyrt ... det kostar ju att borra hål, skaffa och installera bergvärmepump osv.

Ett passivhus värmes ju enbart via tillluften och där måste man främst kompensera ventilationsförlusterna ....

Det var ju det jag skrev, att bara värma med ventilationen?
Du vill sätta en fläkt utanför som fortfarande ska fungera när utetempen är -20 ?

Jag bor i Mälardalen och kan visa att medeltempen inte är så rolig på vintern.
« Senast ändrad: 10 september 2013, 21:46:48 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #64 skrivet: 10 september 2013, 21:48:47 »
Jag skrev ju precis om en sådan lösning .... luft-luft värmepump

http://www.heizungsfinder.de/waermepumpe/luft-luft

Über einen Wärmetauscher entzieht die Anlage der Abluft Wärme und heizt damit neue Frischluft auf.
Ja det stämmer, det finns likheter mellan aggregaten vi både länkar till. Jag är dock skeptisk till att tyskarna definierar sitt aggregat som ett Luft-LuftVP, när det är FrånluftsVP-teknik... En LLVP är en VP med utomhusdel och en FLVP saknar utedelen! Både den tyska och den danska (Nilan) är FLVPs, där man växlar uteluften innan den träffar kompressorbatteriet, en FLVP fungerar bättre än en LLVP när det är -20. Men som sagt jag vet mer efter installation och när vi tagit oss igenom denna vinter...
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #65 skrivet: 10 september 2013, 21:54:57 »
Ja det stämmer, det finns likheter mellan aggregaten vi både länkar till. Jag är dock skeptisk till att tyskarna definierar sitt aggregat som ett Luft-LuftVP, när det är FrånluftsVP-teknik... En LLVP är en VP med utomhusdel och en FLVP saknar utedelen! Både den tyska och den danska (Nilan) är FLVPs, där man växlar uteluften innan den träffar kompressorbatteriet, en FLVP fungerar bättre än en LLVP när det är -20. Men som sagt jag vet mer efter installation och när vi tagit oss igenom denna vinter...

Inneluft är mycket bättre än en fläkt ute i kylan.
Ingen kan motsäga sig det?

I ett passivhus måste du ventilera.
Ska du bara skicka det rakt ut?

Nu är jag lite partisk men skulle aldrig värma ett passivhus med en LLVP.
« Senast ändrad: 10 september 2013, 21:57:16 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #66 skrivet: 10 september 2013, 21:57:48 »
Inneluft är mycket bättre än en fläkt ute i kylan.
Ingen kan motsäga sig det?

Nu är jag lite partisk men skulle aldrig värma ett passivhus med en LLVP.
Då har vi kommit fram till åtminstone 1 st slutsats ikväll, bra där.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad Seglarvännen

  • Ingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det finns fler möjligheter
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #67 skrivet: 10 september 2013, 22:02:32 »
I ett passivhus måste du ventilera.
Ska du bara skicka det rakt ut?
Jag hann svara o du hann editera...
Nej, både FLVP och växlaren tar han om energin i avluften innan den lämnar huset, avluftstempen ligger på ca -5 när det e -20, men detta är bara antaganden vid ett visst flöde, detta måste ju optimeras för just vårt hus.
Trävilla 145 kvm -96, 1,5 plan, 3-glas, tilläggsisolerad vind, nyinstallerat FLVP-aggregat från Nilan (VPL15+Heatpipe), direktel, Värmepumpsvattenberedare (VPVB)Indol 190 installerad feb 2013, tätad krypgrund med avfuktare ACETEC (installerad 2011), belägen i Stockholmsområdet. årsförbrukning år 2012 16500 kWh; 2013 13500 kWh; år 2014 uppskattat till max 11500 kWh .

Luftburen värme effektivt komplement till direktelen? Svar: JA. Sparar ca 3500 kWh/år. Vi upplever en klar komforthöjning med jämnare temperatur i huset, inget kallras längre från tilluftsdonen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #68 skrivet: 10 september 2013, 22:09:53 »
Jag hann svara o du hann editera...
Nej, både FLVP och växlaren tar han om energin i avluften innan den lämnar huset, avluftstempen ligger på ca -5 när det e -20, men detta är bara antaganden vid ett visst flöde, detta måste ju optimeras för just vårt hus.

Självklart är det så man måste göra när man ändå måste ventilera?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #69 skrivet: 10 september 2013, 22:26:46 »
Det var ju det jag skrev, att bara värma med ventilationen?
Du vill sätta en fläkt utanför som fortfarande ska fungera när utetempen är -20 ?

Jag bor i Mälardalen och kan visa att medeltempen inte är så rolig på vintern.

Ja, ett passivhus "värms" bara via ventilationen.

I Sverige antar man ju lite högre värmelaster även i passiva hus. Enligt den svenska definitionen kan värmelasten vid hus som är mindre än 200 m² gå upp till 16 W/m²

Sen utgår man från att inomhustemperaturen är +22 °C i den svenska definitionen.


Enligt Definitionen från Passivhausinstitut räknar man med en inomhustemperatur på +20 °C (vilket väl är tillräckligt).
Annars gäller max. 10 W/m² eller 15 kWh/m² per år för att klara passivhus kravet.

Om värmelasten är 10 W/m² och huset är på 120 m² behövs det ju bara 1,2 kW för att hålla temperaturen (vid DUT).

I rum där t.ex. personer vistas och där det finns datorer som är på etc. behövs det väl så gott som ingen värme i ett passivhus.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #70 skrivet: 10 september 2013, 22:41:28 »
Jag har 60w/m2 i uppvärmningsbehov och definitivt inget passivhus eftersom mitt är byggt -42.
Det kan man klara med 3kw om det inte är kallt ute.

Problemet är när det blir kallare än dut vilket hos mig är -18.

Då behöver jag verkligen mina nya 6kw för att hålla tempen inne.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #71 skrivet: 10 september 2013, 22:48:05 »
Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #72 skrivet: 10 september 2013, 23:00:41 »
Hej

Det finns inga passivhus som fungerar som passivhus i Sverige. Passivhuskonceptet kommer från Tyskland. Om man skulle konstruera ett passivhus för norra Sverige så skulle väggarna bli nära metern tjocka och man skulle behöva minska fönsterytorna eller använda dubbla lågenergifönster. I praktiken blir det inte rimligt att bygga sådana hus, och de får ett ganska "speciellt" utseende.

MVH/Gano

Gilla  tummenupp

Jag bor inte i Norrland utan i Mälardalen.
Mina väggar är 42cm tjocka fast huset är 60 år gammalt.

Det kan fortfarande bli förj-vla kallt i dec-jan.

Om jag skulle bygga ett nytt hus idag skulle jag bygga väggarna med en halv meter frigolit och marinplywood.
Hermetiskt slutet förrutom ventiler.

Enling BBR får man inte bygga så.
Men varmt skulle det bli.
« Senast ändrad: 10 september 2013, 23:12:07 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #73 skrivet: 10 september 2013, 23:23:56 »
De kan ju börja med att lägga en beställning pÃ¥ lite modern isolering.  ::)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51911.msg531362#msg531362
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: SP: Här är framtidens smartaste energihus
« Svar #74 skrivet: 10 september 2013, 23:27:16 »
De kan ju börja med att lägga en beställning pÃ¥ lite modern isolering.  ::)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51911.msg531362#msg531362

Jag förstår vad du menar men nu har jag vad jag har.
Men principen är samma, tjock isolerande vägg utan köldbryggor.

Nu har jag 20cm tilläggsisoleringen på min gamla vägg så jag måste hitta andra lösningar.
Att byta hus är ingen bra lösning.

60w/m2 är ändå ganska bra.
Jag har 180m2 och toppar 7kw vid DUT.
« Senast ändrad: 10 september 2013, 23:31:17 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!