Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?  (läst 7412 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« skrivet: 20 september 2008, 15:16:15 »
När jag  köpte kÃ¥ken för ett par Ã¥r sedan framhöll besiktningsmannen att det enda källarrummet som var isolerat var en riskkonstruktion. Nu har jag äntligen kommit igÃ¥ng med att riva ut väggarna. UtifrÃ¥n och in sÃ¥g de ut sÃ¥ här:
Målad betongvägg (halva under jord), glasull (c:a 70mm), spånskiva (10 mm) och tapet.

Det var ingen vacker syn som mötte mig  huvuddunk Reglarna hade i stort sett ruttnat bort under marknivÃ¥n och (den flagnande) färgytan pÃ¥ betongen är vitprickig pÃ¥ sina hÃ¥ll. I hörnet hade spÃ¥nskivan tydliga fuktringar i underkant (torrt nu, dock). Jag vet inte om det finns mögel, jag har för dÃ¥ligt luktsinne (och jobbade med mask).

Vad gör jag nu? Ställer in avfuktaren och väntar på bättre tider? Om det är mögel inblandat vad gör man då? Tanken är att rummet ska bli ett uppvärmt förråd. Det sitter en radiator under fönstret.

Hur gör man förresten med radiatorn när man jobbar runt den? Jag har bara den biten kvar att riva ut av ytterväggen. Kan man försiktigt vrida ut elementet från väggen? Rören är ganska långa från tak och ner, så de kanske tål lite vridning?

Vad lite man kan egentligen  :-\

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 20 september 2008, 16:03:54 »
Gräv upp runt kåken, förnya dräneringen och sätt platonmatta. Kolla att regnvattensystemet är ok. Förnya tjäl-isoleringen också.

När detta är gjort kollas källarväggen under minst ett år innan rummet inreds och isoleras på nytt.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #2 skrivet: 20 september 2008, 17:45:46 »
Angående radiatorn: Om det är galvade rör måste du vara mycket försiktig, modern prisol/koppar tål lite mera. När jag gjorde om väggarna tryckte jag in gamla telefonkataloger under radiatorn, sen lossade jag på skruvarna som höll den mot väggen och drog försiktigt ut den c:a 30 cm från väggen (galv med 2 m rör).

Angående mögel: Klorin eller boracol som du penslar p, sen ska det stå och lufta länge precis som Sebbe skrev.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #3 skrivet: 20 september 2008, 19:18:53 »
Klorin får det bli. När det sista av innerväggen, hörnet vid radiatorn, togs bort så var det till och med lite fuktigt och luktade inte trevligt. Radiatorn är nu uppallad på en gammal hederlig drickaback och så får det vara över vintern tills en polare kommer och drar nya rör så att vi får in radiatorn mot betongväggen. Nu sitter den ju en decimeter längre ut.

Jag kommer INTE inreda rummet igen, jag vill bara putsa/måla väggarna. Men det bör jag alltså inte göra på ett bra tag ännu?

Dränering är tveksamt. Huset ligger på berg och gigantiska sprängstenar som är "ingjutna" i källarväggen. Ska man få ner dränrör på jämn nivå måste man spränga/dela dessa stenblock. Förre ägaren försökte men gav upp.

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #4 skrivet: 20 september 2008, 20:21:49 »
Grattis Swepri - jag har också kåk på granitgrund direkt mot berg. Jag tog "brobetong" och la detta i vinkel mot berg och grund (som en kälkbacke utåt), när det torkat öste jag på några lager tjära mot betongen och berget, la sen dränslangar och singla ett dike runt 40cm bredd typ vallgrav, funkade utmärkt för mig iaf.

Låt väggarna torka över vintern med hjälp av dina raddar och ev avfuktare, sen på med kalkfärg på våren ( färgen måste kunna andas-annars är du torsk igen).

P.S Jag tror inte att du har "rena" betongväggar, jag har granitstenar (typ 900kg-1,5 ton styck) ihopmurade, sen murbruk och gammaldags typ ytongblock mot graniten, sen runt 8-10 cm murad betong mot detta och några lager kalkfärg.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #5 skrivet: 20 september 2008, 22:41:44 »
Utifrån och in såg de ut så här:
Målad betongvägg (halva under jord), glasull (c:a 70mm), spånskiva (10 mm) och tapet.

Och var fanns fuktspärren?

Inte undra på att det såg ut som det gjord i väggen
Du gör klokt i att låta det torka upp innan du gör något precis som alla tidigare skrivit
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Rivit ut isolerad källarvägg - vad gör jag nu?
« Svar #6 skrivet: 20 september 2008, 22:42:42 »
Du kan bara borsta av  allt löst och ev fÃ¥ bort det som kan vara organiskt ( = mögla), sen kan du bara putsa upp väggen igen & nÃ¥gra veckor senare mÃ¥la den med ex silikatfärg eller kalkfärg.

Du behöver inte vänta alls.
Skulle jag var du så skulle jag montera en folie bakom elementet, så värmen reflekterar & strålar ut i rummet och inte värmde upp väggen med kapillärsug som resultat, sen kan man borra ett pumphål utvändigt om man har större problem med e.x vatten från berg & ha pump som trycker bort överskottet med automatik.

Du kan också dränera huset en bit ut från källarväggen genom att gräva upp en sida i taget och lägga dränering samt mycket kross/grusmaterial, det ger mycket goda resultat.
Sedan kan du pö om pö ta meter efter meter och isolera källarväggen med isodrän, det behöver inte vara slätt vid montering utan du kan fylla ut med ev 2 lager på vissa ställen som för e.x när ett större stenblock inte följer väggliv och sedan avsluta med markduk.

Mvh John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!