Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftsvärmepump vs luft-vatten  (läst 10319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« skrivet: 04 januari 2011, 10:35:29 »
Har länge funderat fram och tillbaka på investering i antingen flvp eller lvvp och ju mer jag tänkt framstår frånluftsvärmepumpar som ett klart sämre alternativ. Enda egentliga argumentetet för flvp är väl en lägre investeringskostnad? De flesta flvp på marknaden, undantaget CZ och CTC:s kraftpaket, kommer väl genomgående med relativt klena kompressorer och behöver ofta stöd från elpatroner för att klara sig genom året.

Har idag mekanisk frånluft, därav funderingarna, och har dåligt samvete över att ventilera ut fin uppvärmd luft, men jag har landat i att behålla befintlig ventilationslösning och satsa på luft-vatten-vp istället. Vad gör det om jag inte tar tillvara energin i ventilationsluften, om jag gör en större besparing på att installera luft-vatten istället? Känns som lv-vp ger mer bang-for-the-buck.

Säg att en lv-pump går på 30 kkr mer, vilket ger en tusenlapp mer i räntekostnad per år. Samtidigt sparar jag väsentligt mycket mer med lv-pump jmft med flvp. Funderar också över CZ o liknande kraftigare frånluftspumpar, men det känns inte riktigt ok att vara tvungen att gasa på fläkten till max för att få ut maximal effekt. Hellre då ta energin från utomhusluften.

Låter det rimligt? Tankar och ev argument för flvp mottages tacksamt.

Värmer idag med två luft-luftpumpar o elradiatorer, men tänkte konvertera el-radiatorsbiten till vattenburet värmegolv o luft-vatten-vp.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 11:11:42 »
Jag har idag själv en CE50:a och tidigare en ES och jag tror det är mycket svårt att räkna hem en anläggning som investering med krav på avkastning oavsett om det är berg/sjö/uteluft/inneluft. Se mitt tidigare inlägg här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31088.0
Problemet är att både marknadsförare och diverse entusiaster upphöjer värme pumps tekniken till skyarna och "glömmer bort" medaljens baksida, dvs total kostnaden för att återvinna/utvinna

Låt oss betrakta det hela lite objektivt. Hel klart är att man i ett hus här i norden behöver
- ventilation
- uppvärmning
- varmvatten
Detta är det nog ingen som har några invändningar emot, möjligen med tillägg för kyla heta sommardagar, vilket jag bortser ifrån (sitter i skuggan under äppelträden)

Det är dessa basbehov tex en flvp med inbyggd varmvatten tank är tänkt att tillgodose. Till minsta möjliga energiåtgång.

En flvp är troligen den investering som kräver minst kapitalinsats och som samtidigt tillgodoser ovanstående behov i "ett paket" -> enklare installation -> billigare

Sen kan man gå vidare och ta större grepp såsom bergvärme, luft/vatten, sol etc och kombinationer av dessa men då pratar vi också om betydligt större investeringar vilket blir påfrestande för ovan refererade kalkyl. Ju högre investering, desto längre förväntad livslängd behövs i regel också

I bästa fall kanske man når breakeven när det är dags att byta ut anläggningen mot en ny.

Nu har jag som sagt en CE50:a som alla säger är så fantastisk och dessutom med 10 års garant...självriskeliminering så det skall bli intressant att följa den under dess livslängd för att se om det blev någon besparing eller om bara (dom nödvändiga) basbehoven ovan kommer att tillgodoses i ett nollsummespel

mvh


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Flygeln

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 11:40:05 »
Ja, det är väl där någonstans jag har landat också, just att det är frågan om ett nollsummespel eftersom det handlar om dyra maskiner med alldeles för kort livslängd i förhållande till investeringen. 40 - 50 kkr för bara utedelen på en lv-pump känns ju galet med tanke på vad de mest avancerade frysarna kostar - någonstans är det väl samma teknik. En livscykelanalys ur ett miljöperspektiv är väl även den svår att få ihop om det ska fyllas på med en ny maskin vart 15:e år, inkl. material, transporter etc.
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 14:41:17 »
Skulle köra FLVP eller jord/bergvärme, och då bygga om ventagg för art återvinna FL..

Sen spelar husets storlek och isoleringsklass in, stort äldre hus, funkar ej FLVP, kanske en mindre modell som kokar VV, och annan uppvärmingslösning.

I -20 går elpatronen lika hårt i LV som FLVP..Och att ventilationen drar ut FL ej återvunnen.
FLVP omsätter lika mycket luft som ditt nuvarande system..

Tycker Niben borde "räkna" ut när det blir mer ekonomiskt att sänka fläkten och köra mer elpatron, än att hålla kvar samma luftflöde och dra in mer kalluft..

Nej det blir kul att se denna Nibe jobba..eller så blir det ej det..

Vårt nya hus i -15 drar ca 3kw/h, de borde värmepumpen kunna banta..
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 14:50:07 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2011, 18:39:08 »
Vid 0 grader utomhustemperatur och en avluft på 0 grader. Synes förlusten i FLVP vara lika med kompressorna märkeffekt dvs ca 450 W för en 310P.

Vid 5 grader utomhus och en avluft på 0 grader så har vi "cop=1". Dvs systemet börjar löna sig. Allt detta innebär att en FLVP bör stängas av om möjligt när det är närmare noll grader.

Kanske någon har en annan uppfattning? Dvs luftväxling i ett hus är ganska dyrbart. En ren värmeväxlare torde vara effektivare vid en temperatur på noll grader eller lägre.

Har man en FLVP som ger -15 grader avluft så ligger väl effektivitetsgränsen vid -10 grader.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2011, 19:21:58 »
Jo men huset kräver samma luftväxling i alla temperaturer, och kompressorn kramar ur FL från 21gr till -15 gr, Nibe 750 har avgiven kompressoreffekt på 6.5kw.

Jämför detta med vårt hus idag som har självdrag och luftvärmepump, ganska stor luftväxling vintertid, brukar stänga igen tallrikarna lite vintertid, men FL gå rakt ut som är +21, och kall luften kommer ändå in, och Nocrian kräver en massa energi i -15-20 gr.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Frånluftsvärmepump vs luft-vatten
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2011, 00:33:55 »
Jo jo håller med dig - även jag har en FVLP, som jag är nöjd med och särskilt inomhusklimatet som har blivit helt fantastikst. Jag betonade mer pengarna i mitt tidigare inlägg!
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!