Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elinstallation av luftvärmepump  (läst 37659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad ricsun-04

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Elinstallation av luftvärmepump
« skrivet: 09 mars 2005, 10:43:54 »
Har nu bestämt mej för att installera luftvärmepump. Frågan är bara vad man gör med elinstallationen. I mitt hus är det ojordade uttag i vardagsrummet, där jag tänkt placera innedelen. Luftvärmepumpen kräver jordat. Därigenom måste alla uttag vara jordade.
 Min frÃ¥ga är alltsÃ¥ hur framdragningen av el sker pÃ¥ smidigast vis?
MVH Sc:,h

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2005, 10:48:57 »
Har nu bestämt mej för att installera luftvärmepump. Frågan är bara vad man gör med elinstallationen. I mitt hus är det ojordade uttag i vardagsrummet, där jag tänkt placera innedelen. Luftvärmepumpen kräver jordat. Därigenom måste alla uttag vara jordade.
 Min frÃ¥ga är alltsÃ¥ hur framdragningen av el sker pÃ¥ smidigast vis?
MVH Sc:,h

Fast installation. Anlita en elektriker.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2005, 10:51:25 »
Om du har rörförlagd el är det väl ett bra tillfälle att uppgradera till jordat?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2005, 12:57:27 »
Lyft på locket som sitter på väggen och skymmer kopplingsdosan. (Säkert ett litet vitt runt lock uppe under taket på en av väggarna) Där hittar du säkert en jordkabel. Det var väldigt vanligt på 70-talet att endast dra jorden till dessa dosor men aldrig ned till strömkontakten.

Utloggad jachri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2005, 16:36:18 »
Om man skall vara riktigt laglydig så får pumpen endast installeras av behörig elektriker.

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2005, 18:54:58 »
Jag tror det är sÃ¥ att man fÃ¥r installera ett fast strömuttag om man har nödvändig kännedom om  arbetet. ;)

mvh
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2005, 20:09:47 »
Jag tror det är sÃ¥ att man fÃ¥r installera ett fast strömuttag om man har nödvändig kännedom om  arbetet. ;)

mvh

Nix!  Du fÃ¥r byta ett redan installerat men inte installera ett nytt! Installerar du ett nytt sÃ¥ kallas det utökning och fÃ¥r endast utföras av behörigt folk eller installatör som dom ansvarar för.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2005, 20:16:07 »
Vp bör ligga på en egen säkring. Fast monterat med en arbetsbrytare i mellan.

Jag kan rekomendera att vid monteringen kasta ut matningskabeln tillsammans med rören till utsidan. Så slipper man ful kabeldragning på insidan. (Gladare fru på köpet) ;D

Sen kan du säkert hitta en bra lösning att dra på utsidan genom källaren eller krypgrund.
Din vän i nöden.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2005, 22:00:22 »
Om man inte har möjlighet att dra fram en jordtråd från centralen...tex vid utanpåliggande montage så kan man ju ordna jordningen ändå...med bibehållen personsäkerhet (men inte följa svenska elföreskrifter)
Då byter man det ojordade uttaget mot ett jordat och sätter en bygel(gul/grön) mellan noll- och jord-anslutningen.
Så här kopplar man i Finland.
Jord och nolla är ju vid ett 4-ledarsystem samma punkt i centralen..systemjorden


Gör inte enligt ovan!!     /  Hälsar Bertil


Nollan brukar vara blå & faserna brun svart vit
Rätta mig om jag har fel
« Senast ändrad: 12 mars 2005, 14:10:47 av Bertil »
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2005, 22:39:45 »
Om man inte har möjlighet att dra fram en jordtråd från centralen...tex vid utanpåliggande montage så kan man ju ordna jordningen ändå...med bibehållen personsäkerhet (men inte följa svenska elföreskrifter)
Då byter man det ojordade uttaget mot ett jordat och sätter en bygel(gul/grön) mellan noll- och jord-anslutningen.
Så här kopplar man i Finland.
Jord och nolla är ju vid ett 4-ledarsystem samma punkt i centralen..systemjorden

Visst... Ã¥ssÃ¥ kommer nÃ¥gon och grejar i centralen och byter plats pÃ¥ fas och nolla av nÃ¥n anledning...  :o

BibehÃ¥llen personsäkerhet? Ursäkta att jag säger det men  >:D dumskalle!!!

Alla ni andra, gör inte detta. Livet är värt mera än att spara ett par tusenlappar på en idiotkoppling. Rickard eller Bertil, ta bort Mattes inlägg omedelbart!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2005, 09:31:41 »
Hej, jag måste nog även jag å det mest bestämda påpeka att man inte skall försöka göra någon sniklösning med ihopkopplingar av noll och jord, eller dra separata jordkopplingar till andra urtag osv. Men det betyder inte att jag inte tycker att man kan göra kopplingen själv (trots att man tydligen inte får)? Men har man som jag erfarenhet av behöriga elektriker som gjort idiotkopplingar som både blåst säkringar vid påslag, och gjort utrustning strömförande (trots det enkla hantverket med maximalt 5 trådar), så anser jag inte att det direkt ökar risken att koppla in en värmepump själv om man vet vad man gör. Men använd:
1: 1,5 kvadrats installationskabel EKK för utomhusbruk (200:- för 25 meter på typ ÖB).
2: via säkerhetsbrytare (jula 169:-) uppsatt synlig från utedelen (enligt föreskrift).
3: Sen kopplad till egen säkring i centralen och jordfelsbrytare (200:- pÃ¥ typ ÖB/Biltema, och gärna via kw-mätare  ;).

Alternativt kopplar man en jordfelsbrytare för hela centralen (4-pol, ca 400:- JULA). Beskrivning hur man kopplar denna hämtas från nätet, sök på elsäkerhetsverkets sida, denna beskrivning brukar behöriga elektriker ha framför sig när dom kopplar in dom, det kan nämligen vara lite lurigt. Tänk också på att hitta den bäst lämpade fasen för inkopplingen, om du har torktumlare, värmegolv, motorvärmare osv för så bra lastbalansering som möjligt.
Vid inkoppling av pumpar som drar mer än 10A (2300 w), använd 2,5 kvadrats installationskabel. T.o.m en komplett nybörjare med en lagom portion sunt förnuft kan gå upp till närmaste bibliotek och låna Tekno:s böcker i installationsteknik och få beskrivning av både teori och praktik hur man gör detta på ett korrekt sätt.
Dessutom har du chansen att göra en mycket snygg kabeldragning med tillhörande uppspikning om du i lugn och ro kan göra detta själv.  :)
Nu väntar jag mig en formidabel proteststorm av arga värmepumpsforum medlemmar med krav att ta bort "idiotens" inlägg osv.
 / mvh
Ps. 5 trådar = fas 1, fas 2, fas 3, nolla och jord.
Dessutom kan det vara sÃ¥ att en pump som man via stickpropp ansluter till ett korrekt kopplat urtag utomhus ocksÃ¥ kan betraktas som en korrekt installation? DÃ¥ fÃ¥r du ju säkerhetsbrytaren genom att dra ur stickproppen.  Ds
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2005, 11:08:15 »
Hej, jag måste nog även jag å det mest bestämda påpeka att man inte skall försöka göra någon sniklösning med ihopkopplingar av noll och jord, eller dra separata jordkopplingar till andra urtag osv. Men det betyder inte att jag inte tycker att man kan göra kopplingen själv (trots att man tydligen inte får)? Men har man som jag erfarenhet av behöriga elektriker som gjort idiotkopplingar som både blåst säkringar vid påslag, och gjort utrustning strömförande (trots det enkla hantverket med maximalt 5 trådar), så anser jag inte att det direkt ökar risken att koppla in en värmepump själv om man vet vad man gör.

Av ditt inlägg att döma så är du okunnig om vad man får och inte får göra i en elinstallation eftersom du tydligen inte känner till att en fast inkoppling av en VP endast får göras av en behörig elektriker. Tyder på en viss kunskapsbrist. Att då sitta och ge en utförlig beskrivning om hur man gör denna typ av installationer synes mej visa på en total brist på omdöme. Sen spelar det ingen roll om du tror att du vet att du kan! Det är just människor som du och Matte.H som skapar livsfara för sina medmänniskor. Precis som mannen som "visste vad han gjorde" och tog livet av sin fru för några år sedan.

Det finns en anledning till varför vi har elsäkerhetesbestämmelser här i landet. Att fösvara sitt eget kopplande med att det finns klantiga elinstallatörer är rent ut sagt en skrämmande attityd! Eller är det mindre farligt att göra fel bara för att sk yrkesfolk gör det? Är inte det illa nog att de som VET hur man gör kan göra fel ibland?

p.s. En stickpropp är inte en godkänd säkerhetsbrytare...  Jösses...  :o
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2005, 12:16:07 »
Ja, dÃ¥ har man slängt in brandfacklan igen  ;)
Som du sÃ¥g? Perf hade jag frÃ¥getecken efter meningen med stickproppen för att fÃ¥ igÃ¥ng debatten pÃ¥ det, det är klart att jag vet att den inte är godkänd, däremot har du ju den 100%:iga säkerhetsbrytarfunktionen, att jämställa med inkoppling av kupévärmare/motorvärmare till bil. Jag var i en elaffär där dom hade tejpat disken med urklippet frÃ¥n mannen som dog i duschen efter att ha kopplat värmegolvet själv i badrummet, jag frÃ¥gade varför dom inte hade klippen frÃ¥n de händelser när behöriga elektriker kopplat fel och orsakat död/skador/bränder, t.ex. pÃ¥ dagiset där elektrikern kopplat ut fasen pÃ¥ jord och gjort utrustningen livsfarlig och barn blev skadade.  ;)
 / mvh
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2005, 13:47:07 »
jag frÃ¥gade varför dom inte hade klippen frÃ¥n de händelser när behöriga elektriker kopplat fel och orsakat död/skador/bränder, t.ex. pÃ¥ dagiset där elektrikern kopplat ut fasen pÃ¥ jord och gjort utrustningen livsfarlig och barn blev skadade.  ;)
 / mvh

det behöver inte vara en behörig elektriker som orsakar felkopplingar. På en elfirma behöver det bara finnas en person med behörighet som ansvarar för att installatörerna gör ett godkänt jobb. Men det slarvas med kollen ibland. Skillnaden mellan en privatperson och en installatör är dock att installatören åtminstånde har en utbildning och därför bör veta vad han sysslar med. Det finns alldeles för många som kopplar hej vilt för att dom tror att dom vet vad dom gör.

Gammalt hus.. röd, svart, blå ledning i dosan... Vilken är vilken???


Alla kan göra misstag. Busschaufförer kör i diket. Men okunskap eller bristen på att inse sin begränsning är den främsta orsaken till olyckor.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Elinstallation av luftvärmepump
« Svar #14 skrivet: 12 mars 2005, 15:00:54 »
Citera
Gammalt hus.. röd, svart, blå ledning i dosan

Röd=Jordledare
Svart=Fasledare
Blå=Nolla

Om jag inte kommer ihÃ¥g helt fel sÃ¥ kan nollan även vara vit i äldre anläggningar  Sc:,h

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!