Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Innegivare  (läst 33626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders_13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Innegivare
« Svar #60 skrivet: 19 oktober 2006, 13:30:47 »
Hej jag har både ute & innegivare men tror att utegivaren inte används då man valt innegivaren i menyerna. Det funkar prima med innegivare! tempen inne blir stabil.

// Anders
Optima 700 + AW 290 -Nov 2005
Hus från 1938, 2 plan + källare, 2-rör, 16 radiatorer, 160 + 75 kvm uppvärmt yta

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #61 skrivet: 19 oktober 2006, 13:45:01 »
Hej!
Var på ett föredrag av Leif Kumlin-Anticimex och han sade att man skall endast ha innegivare.
Utegivare kan ej klara av om ex man har 10 gäster och de avger en viss energi-hur kan en utegivare veta detta?

Har någon prövat endast att ha innegivare??

Elving


IVT, Nibe och Thermia av senare modell kräver alltid utegivare för att fungera.

En rumsgivare kan anslutas för ovanstående pumpar, men är inget krav.

IVT fungerar inte bra utan rumsgivare.

Nibe och Thermia fungerar bra utan rumsgivare, men med rumsgivare och övertemp producerar den oftast värme i alla fall.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare
« Svar #62 skrivet: 19 oktober 2006, 14:29:45 »

IVT fungerar inte bra utan rumsgivare.


Ingen skillnad på IVT och andra fabrikat i det avseendet. Samma problem vid solinstrålning på våren oavsett typ av reglering om det inte finns innegivare. Om en sådan behövs beror mycket husets läge och egenskaper.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #63 skrivet: 19 oktober 2006, 14:50:57 »

IVT fungerar inte bra utan rumsgivare.


Ingen skillnad på IVT och andra fabrikat i det avseendet. Samma problem vid solinstrålning på våren oavsett typ av reglering om det inte finns innegivare. Om en sådan behövs beror mycket husets läge och egenskaper.

Nja, Roland....

Tror du tänker på Nibe-tråden "Hjälp", där vi diskuterade regleringen på Nibe/IVT och vårsol.

Jag tänker på t.ex. läget nu på hösten. Låt säga att det är mulet +7C°, golvärme, kurva 3,2 finjustering -5.
Nu vet jag inte exakt börvärdet på returen, men låt säga att det är 20°. Det kan ta låååång tid innan det cirkulerande vattnet hamnar där, så att pumpen startar. Än värre är det om börvärdet är t.ex. 18° vid +7°C. Utan rumsgivare är en temperatursänkning inomhus oundviklig.

Låt säga att det är -20°C, och pumpen jobbar på max. Returtempen är 43° och stopptemp är 43,5°. Där har den legat ett tag och satt igång tillskottstimern. Något tillskott behövs inte, då rumstempen har ökat då returtempen har legat 1-2° över börvärdet i ett par timmar. Med rumsgivare hade börvärdet sänkts och pumpen stannat, utan att tillskottstimern startat....eller än värre....tillskott startat.

Det problemet har inte Nibe/Thermia....då dessa regleras mer av klockan än temperaturer.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare
« Svar #64 skrivet: 20 oktober 2006, 08:32:58 »

Jag tänker på t.ex. läget nu på hösten. Låt säga att det är mulet +7C°, golvärme, kurva 3,2 finjustering -5.
.......

Låt säga att det är -20°C, och pumpen jobbar på max. Returtempen är 43° och stopptemp är 43,5°. Där har den legat ett tag och satt igång tillskottstimern. Något tillskott behövs inte, då rumstempen har ökat då returtempen har legat 1-2° över börvärdet i ett par timmar. Med rumsgivare hade börvärdet sänkts och pumpen stannat, utan att tillskottstimern startat....eller än värre....tillskott startat.


I det första fallet skulle jag vilja säga att finjusteringen är fel inställd. -5 verkar inte realistiskt men jag har inte golvvärme.

I andra fallet skall tillskotttimern inte gå igång då returen ligger över stopptemperaturen minus halva hysteresen om jag har förstått reglersystemet rätt.

Jag håller med om att gradminuterreglering är en bättre metod, men 4 års erfarenhet med ganska exakt 20 grader inne hela tiden utom när vårsolen kommer eller när vi eldar i öppna spisen eller på annat sätt tillför en massa värme har övertygat mig om att IVT fungerar bra utan innegivare. Men som för alla typer av pumpar beror det på levnadsvanor och husets läge och beskaffenhet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #65 skrivet: 20 oktober 2006, 09:13:01 »
Hej,

Tillskottet timern startar om framlednings temperaturen hamnar under startvärdet for kompressorn och ingen temperatur höjning registreras. Om tempen ökar med 0,1 grad återställs timern.
Alltså, när den ligger mellan start och stopptemp räknar inte timern ner. Denna info. har jag fått från service tekniker. Så tillskottet borde inte starta i fall 2.

mvh
Mikael

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #66 skrivet: 20 oktober 2006, 12:00:04 »
Roland:

Den kurvlutning/finjustering jag nämnde är mina egna, och jag har bara radiatorer.
Kurva 3,2 finj. -5,4 för att vara exakt. 

Nu har jag inte påstått att gradminuterregleringen är bättre.
Så länge gradminuterregleringen producerar värme då det är 2°C övertemp inomhus trots att rumsgivare finns, har jag svårt att tycka om den regleringen.

Stopptemp minus halva hysteresen är väl detsamma som börvärdet. Så du menar att..... då returtempen ligger över börvärdet, så startar aldrig tillskottstimern?

Om man plockar bort fallet med el-tillskott, så finns fortfarande problemet med att returtempen ligger i timmar över börvärdet. Det bygger ju också på att utetempen ligger konstant under dessa timmar, så problemet kanske inte är så stort.


Mikael:
Antar att du menar returtempen, då IVT inte regleras på framledningen.

Tillskott aktiveras även då returtempen ligger mellan start/stopptemp. Helt rätt att timern nollas då en tempökning registreras, men jag har inte pejl på när det sker. Att en tidsfaktor även ingår är väl mest troligt.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #67 skrivet: 20 oktober 2006, 15:32:30 »
hmm Sc:,h, Jag tror att värmevattnet regleras på framledningstemperaturen T1. Jag har Rego800. Under service menyn "temperaturer" finns under T1 både starttemeperatur och stopptemperatur. Min pump startar när jag når denna T1 starttemperatur. Vad jag vet finns endast tillskottsfördröjningen och kopplingsdifferensens tidsfaktorn och dessa påverkar inte hur länge tillskottet är påslaget utan endast när det skall koppla in. Men jag kan ha fel. Någon annan som vet?

mvh
Mikael

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #68 skrivet: 20 oktober 2006, 15:40:44 »
OK!

Rego 800 vet jag inte så mycket om, men fram och returtempen är ju densamma innan start.
Ska kolla lite i Rego800_290_Demo_V227.exe som ligger på hårddisken.

Kolla om du inte har en tempgivare fastklistrad på returledningen utanför pumpen.

------------------------------

Yepp!

Rätt av dig. Hittade T1 som framledningtemperatur.
http://www.ivt.se/files/pdf/Manual_IVTOptima290AW_2.2_inst.pdf
sidan 9
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 16:07:07 av Lexus »

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #69 skrivet: 20 oktober 2006, 16:18:39 »
Jag har oxå en tempgivare,T9, som mäter returtemperaturen då pumpem är i gång. Stopptemperaturen för varmvattenproduktionen regleras av T9, vad jag vet. Men jag kan inte hitta en givare direkt efter efter pumpen på returledningen.

mvh
Mikael

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #70 skrivet: 20 oktober 2006, 16:36:49 »
Det mesta stämmer om man jämför med Rego 600 (bergpumpar).

GT3 = T3 (Varmvatten), GT8 = T8 (VB-fram) osv.

Det enda som skiljer är GT1 (radiator retur) pÃ¥ bergpumparna, som du har som  T1 (framledningsgivare).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Innegivare
« Svar #71 skrivet: 21 oktober 2006, 13:38:23 »
Roland:
...
Stopptemp minus halva hysteresen är väl detsamma som börvärdet. Så du menar att..... då returtempen ligger över börvärdet, så startar aldrig tillskottstimern?


Hade tydligen fel i mitt påstående eller också så är det så att det är olika för olika versioner av reglersystemet. Man kan ju faktiskt säga att IVT:s reglersystem förutom att vara reglersystem också fungerar bra som intelligenstest. Klarar man av att på egen hand klura ut hur det fungerar då vet man att man är mycket begåvad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Innegivare
« Svar #72 skrivet: 22 oktober 2006, 13:31:59 »
Roland:
...
Stopptemp minus halva hysteresen är väl detsamma som börvärdet. Så du menar att..... då returtempen ligger över börvärdet, så startar aldrig tillskottstimern?


Hade tydligen fel i mitt påstående eller också så är det så att det är olika för olika versioner av reglersystemet. Man kan ju faktiskt säga att IVT:s reglersystem förutom att vara reglersystem också fungerar bra som intelligenstest. Klarar man av att på egen hand klura ut hur det fungerar då vet man att man är mycket begåvad.

Ha ha...

Något för högskoleelever att bita i. :-)

Det finns en bugg i Rego600 som gör att tillskott går in direkt efter kompressorstart.

Exempel:
Kompressorn har jobbat länge med radiatorvatten, och lyckats på egen hand nå stopptemp. Tillskottstimern har dock hunnit räkna och ramptiden är även påbörjad. Vid nästa kompressorstart aktiveras elpatron, dock går den ur efter några minuter.

Därav min tro att timern även räknar, när ärvärdet ligger över börvärdet.
Om det är så, kanske det ingår i buggen.

Kvar står dock problemet med låg kurva d.v.s. låg starttemp. Kan bli undertemp utan rumsgivare.

En rumsgivare till IVT kostar ca: 250 kr på IVT-center och ca: 10 kr. på Elfa.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #73 skrivet: 22 oktober 2006, 17:20:40 »
Hej Lexus,

Det låter konstigt att tillskottstimern fortsätter att räkna ner när pumpen lyckas höja temperaturen men det kan bero på att start/stopp temperaturen förändras enligt kopplingsdifferens formeln (se Stures inlägg). Start/stopp temperaturen påverkas av max, min och tidsfaktorerna. Ju längre pumpen går ju mindre skillnad mellan start/stopp temperaturerna.Det betyder att timern borde kunna aktiveras fast framledningstemperaturen långsamt ökar.

Vad menars med ramptiden Sc:,h? Jag trodde att tillskottet var aktiverat när ramptiden räknar ner (dock inte fullt tillskott).

mvh
Mikael

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Innegivare
« Svar #74 skrivet: 22 oktober 2006, 17:41:41 »
Hej Lexus,

Det låter konstigt att tillskottstimern fortsätter att räkna ner när pumpen lyckas höja temperaturen men det kan bero på att start/stopp temperaturen förändras enligt kopplingsdifferens formeln (se Stures inlägg). Start/stopp temperaturen påverkas av max, min och tidsfaktorerna. Ju längre pumpen går ju mindre skillnad mellan start/stopp temperaturerna.Det betyder att timern borde kunna aktiveras fast framledningstemperaturen långsamt ökar. mvh
Mikael

Formeln Mikael syftar på finns under tråden "Kopplingsdifferens".
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9510.0

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!