Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mycket is..  (läst 11493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Mycket is..
« skrivet: 18 februari 2010, 11:36:15 »
Har en RAS-13 polar och i vinter har det blivit fantastiska mängder is runt värmepumpen, jag får regelbundet ta bort is under värmepumpen för att inte is ska börja sig växa uppåt och täcka igen hålen. Jag har nu så mycket is runt omkring och framför pumpen att jag börjat salta där i ett försök att minska den massiva isbildningen.

Hur löser ni andra det?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2010, 12:34:34 »
Hej Mattias!  Ja med en sÃ¥dan här häftig vinter sÃ¥ har det verkligen kommit mkt kondens och avfrostningvatten frÃ¥n pumparna givetvis, och jag brukar säga att ju mer vatten det kommer ur pumparna dessto effektivare är de pÃ¥ att kunna ta till sig värmen ur uteluften. Vi var och hälsade pÃ¥ vÃ¥r dotter och mÃ¥g i helgen och de har 2 st Toshiba RAS 10 SKVP-E-pumpar och det sÃ¥g ut sÃ¥ här under dem. PÃ¥ mina egna pumpar har jag löst detta bekymmer med en egenkonstruerad anordning som effektivt tar hand om vattnet vilket gör att det är precis lika torrt, rent och fint under pumparna sÃ¥väl pÃ¥ sommar som vintertid. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad snillet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Mycket is..
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2010, 13:09:15 »
Murarbaljan fick jag ta till illa kvickt, eftersom min pump installerades 2009-12-30.
Oj vad det växte på med en gång, haha.
Arbetar med pumpar (inte värmepumpar utan pumpar), kör lite räserbil på asfalt ibland, går utmärkt att muta med MAT.

Toshiba RAS13SKVP-ND

Enplansvilla 116kvm boyta, 60kvm vidbyggt förråd/garage -73 i Kungälv.
Ursprunglig uppvärmning oljepanna, konverterades till pellets 2003 samtidigt som acktank och solfångare monterades, pga ökat platsbehov skall pannan demonteras under 2010.

Utloggad mattias_75

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Mycket is..
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2010, 13:12:40 »
På mina egna pumpar har jag löst detta bekymmer med en egenkonstruerad anordning som effektivt tar hand om vattnet vilket gör att det är precis lika torrt, rent och fint under pumparna såväl på sommar som vintertid. :)

Mvh Raffen.

Ungefär sådär ser det ut hos mig, men jag har pumpen närmare marken vilket gör att man måste underhålla mer. leder du ner vattnet i marken? Hur har du gjort med anslutning till dom två hålen?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2010, 13:37:09 »
Hej Mattias!  Nej jag leder bort vattnet via det s.k dagvattnet, dvs för pumpen pÃ¥ gaveln sÃ¥ leder jag det till det ena stupröret frÃ¥n taket och för pumpen pÃ¥ framsidan av huset sÃ¥ har jag lett in det direkt i dagvattenbrunnen som lÃ¥g bara ca 1 meter ifrÃ¥n pumpen där. Om du med de här 2 hÃ¥len menar de här 2 stora öppningarna i trÃ¥get sÃ¥ har jag satt igen dessa 2 öppningar med de 2 avlÃ¥nga gummin som finns medskickade till varje Toshibapump just för de som önskar detta. Jag utnyttjar dÃ¥ bara det här enda runda avrinningshÃ¥let som finns i bottentrÃ¥get pÃ¥ pumpen för evakueringen av kondens och avfrostningsvattnet direkt ned i den behÃ¥llare som jag har under trÃ¥get pÃ¥ pumparna. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2010, 23:53:55 »
Biltemas murarbalja...

Jag har snart ett helt berg av 20 kg is-block som jag kan börja sälja till Saudi-Arabien eller nåt... Eller så får man ösa på sågspån över is-blocken och lagra dom till sommaren. Då kan man ta in dom och så har man gratis kyla. Man skulle kanske skaffa ett sånt där kylskåp från gamla tider - före elektriciteten. Såna man laddade med is-block. Mycke el kan man spara...

Tur jag fick för mej att ta en bild... Det var visst dags att tömma..!
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Mycket is..
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2010, 00:40:21 »
Det hade ju kunnat vara en bra lösning om en F2020 kunde stå lite högre. Vi har ett helt isberg under, framför och på sidorna om våran, betydligt värre än på bilden... Blir nog kondensvattentråg till sommaren...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Steos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg-Östegötland
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • See you later radiator
SV: Mycket is..
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2010, 04:08:26 »
För 2 veckor sedan hackade jag bort en halv kubik is,nu  är det sedan samma jävla ismassa (nu skiter jag i den), och nu faaaaaaan är det snöstorm (Ã¥tvidaberg 04:07)

-OHHH Schotty Beem Me Up!
Hus: byggt -72, platta på mark, 1½ plan 145 kvm, självdrag, Isolering: orginal (antagligen dålig), 2-glasfönster. Uppvärmning: LLVP Toshiba RAS-10 + oanvända element + braskamin.
Årsförbrukning: 14300 kWh

Utloggad mcrave

  • Har värmepump
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
  • Antal inlägg: 193
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2010, 06:49:15 »
Hej Mattias!  Nej jag leder bort vattnet via det s.k dagvattnet, dvs för pumpen pÃ¥ gaveln sÃ¥ leder jag det till det ena stupröret frÃ¥n taket och för pumpen pÃ¥ framsidan av huset sÃ¥ har jag lett in det direkt i dagvattenbrunnen som lÃ¥g bara ca 1 meter ifrÃ¥n pumpen där. Om du med de här 2 hÃ¥len menar de här 2 stora öppningarna i trÃ¥get sÃ¥ har jag satt igen dessa 2 öppningar med de 2 avlÃ¥nga gummin som finns medskickade till varje Toshibapump just för de som önskar detta. Jag utnyttjar dÃ¥ bara det här enda runda avrinningshÃ¥let som finns i bottentrÃ¥get pÃ¥ pumpen för evakueringen av kondens och avfrostningsvattnet direkt ned i den behÃ¥llare som jag har under trÃ¥get pÃ¥ pumparna. :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen
En snabb fråga bara, går det bra att leda bort vattnet från pumpen till dagvattnet? Inga problem att det fryser till i rörerna? eller ha du löst det också?
Ja skulle behöva komma på en bra lösning för att få bort vattnet från min pump.
Nu är det visserligen en nocria men alla lösningar borde väl passa.
Men frågan är ju hur det går så det inte fryser ihop.
Nu för mig när det varit riktigt kallt ca 20-23grader så är det en smal istapp från marken och ända upp till tråget på pumpen.
Alltså det har frusit medans det rinner under avfrostningen.
Det är därför jag är lite skeptisk till hur det funkar att leda bort det via rör under sträng kyla.

mvh mcrave
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2010, 07:52:24 »
isolering runt röret och värmekabel inuti  hÃ¥ller nog i de flesta fall isfritt sÃ¥ vattnet kan flöda
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mycket is..
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2010, 07:55:45 »
Varför hänga pumpen så lågt ned? Borde ev installatör vara vaken över, häng den högt och låt den isa hur mycket den vill, skulle aldrig i mitt liv börja tömma hinkar och slå bort is mm varje dag, men smart Att göra som Raffen om den hänger "synligt" där man går, vi slipper se vår pump..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2010, 14:13:30 »
Hej Mattias!  Nej jag leder bort vattnet via det s.k dagvattnet, dvs för pumpen pÃ¥ gaveln sÃ¥ leder jag det till det ena stupröret frÃ¥n taket och för pumpen pÃ¥ framsidan av huset sÃ¥ har jag lett in det direkt i dagvattenbrunnen som lÃ¥g bara ca 1 meter ifrÃ¥n pumpen där. Om du med de här 2 hÃ¥len menar de här 2 stora öppningarna i trÃ¥get sÃ¥ har jag satt igen dessa 2 öppningar med de 2 avlÃ¥nga gummin som finns medskickade till varje Toshibapump just för de som önskar detta. Jag utnyttjar dÃ¥ bara det här enda runda avrinningshÃ¥let som finns i bottentrÃ¥get pÃ¥ pumpen för evakueringen av kondens och avfrostningsvattnet direkt ned i den behÃ¥llare som jag har under trÃ¥get pÃ¥ pumparna. :)
Mvh Raffen.

Hej Raffen
En snabb fråga bara, går det bra att leda bort vattnet från pumpen till dagvattnet? Inga problem att det fryser till i rörerna? eller ha du löst det också?
Ja skulle behöva komma på en bra lösning för att få bort vattnet från min pump.
Nu är det visserligen en nocria men alla lösningar borde väl passa.
Men frågan är ju hur det går så det inte fryser ihop.
Nu för mig när det varit riktigt kallt ca 20-23grader så är det en smal istapp från marken och ända upp till tråget på pumpen.
Alltså det har frusit medans det rinner under avfrostningen.
Det är därför jag är lite skeptisk till hur det funkar att leda bort det via rör under sträng kyla.

mvh mcrave

Hej Mcrave!  Ja precis som FRJO säger här sÃ¥ mÃ¥ste man givetvis ha rörisolering och värmekabel ocksÃ¥ i evakueringsslangen och uppsamlingsbehÃ¥llaren under pumpen för att det hela skall fungera perfekt vid riktigt kall väderlek, och värmekablarna bÃ¥de till pumpen och till behÃ¥llare och evakueringsslang slÃ¥r jag dÃ¥ pÃ¥ när det blir kall väderlek, annars är de avstängda via strömbrytare. :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21738.0

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2010, 15:26:13 »
Tänkte just föreslå en galen tanke...

Men sÃ¥ läste jag trÃ¥den som Raffen länkade till. - Inget är nytt under solen...  
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21738.msg211543#msg211543

Mer realistiskt för pumpar som är så låga att en murarbalja inte får plats:
Man skulle kunna lägga en bit pressenning på marken under pumpen. Om man viker upp kanterna på sidorna och på baksidan mot huset, borde man få en halv-tät "låda" som samlar upp vattnet utan att frysa fast i marken. Då kan man dra ut o lyfta bort is-kakan. - Lite av nödlösnig kanske men lätt att prova.

Dagvattenavloppet runt mitt hus skulle nog inte tåla att ta emot allt kondensvatten i vinter. Det är inte så djupt nergrävt och har inget ordentligt utlopp. Så Raffens lösning är nog ingen hit för mej. Däremot har jag tänkt tanken att peta upp ett litet hål i grundmuren och dra en slang ner i källaren där jag har en golvbrunn. Så lustigt det skulle bli:
Dränerings-slangen från inne-delen går ut och dränerings-slangen från ute-delen går in...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Mycket is..
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2010, 16:01:17 »
Jag gjorde en ful lösning som jag måste säga fungerar över förväntan Thumbsup. Ingen driftskostnad för värmekabel studs!

Tog en fönsterbläcksplåt som hängdes under pumpen och stacks in i lövsilen på stupröret. Efter en veckas semester i Egypten 8) inspekterades lösningen och visst hade det bildats is i plåten, men inte mer än att det fortfarande ledde vattnet till lövsilen.
Var bara till att vicka lite på plåten så kunde iskakan plockas bort. Ett par liter varmvatten i lövsilen tog bort isen som bildats där.
Nu har vädret varit extremt med 30-40 cm snö  blandat med kyla sÃ¥ funkar det nu sÃ¥ bör det funka framledes med.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2010, 16:25:39 »
Jäkla enkel o snygg lösning..!

Imponerande att det inte fryser ihop i stupröret - Och på plåten. Den måste ha en ren o fin hydrofob yta. Jag antar att du sett till att vattnet från plåten släpper vattnet i centrum på stupröret så det kan falla fritt ner mot botten utan att röra väggarna?

Det är bara att hoppas att det funkar i längden...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2010, 17:02:33 »
Tänkte just föreslå en galen tanke...
Men sÃ¥ läste jag trÃ¥den som Raffen länkade till. - Inget är nytt under solen...  
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21738.msg211543#msg211543
Mer realistiskt för pumpar som är så låga att en murarbalja inte får plats:
Man skulle kunna lägga en bit pressenning på marken under pumpen. Om man viker upp kanterna på sidorna och på baksidan mot huset, borde man få en halv-tät "låda" som samlar upp vattnet utan att frysa fast i marken. Då kan man dra ut o lyfta bort is-kakan. - Lite av nödlösnig kanske men lätt att prova.
Dagvattenavloppet runt mitt hus skulle nog inte tåla att ta emot allt kondensvatten i vinter. Det är inte så djupt nergrävt och har inget ordentligt utlopp. Så Raffens lösning är nog ingen hit för mej. Däremot har jag tänkt tanken att peta upp ett litet hål i grundmuren och dra en slang ner i källaren där jag har en golvbrunn. Så lustigt det skulle bli:
Dränerings-slangen från inne-delen går ut och dränerings-slangen från ute-delen går in...

Hej Pi.r!  Javisst kan man finna andra lösningar pÃ¥ detta med vattnet som t.ex olika baljor, plastbackar e.d, samma sak med presenningsidén givetvis, men vill man ha det bekvämt och bekymmersfritt sÃ¥ fÃ¥r man nog fixa till det lite extra om man vill ha en vettig funktion när det gäller detta med vattnet. Jag hade själv en plastback under min första pump under den första vintern och ledsnade direkt pÃ¥ denna oproffsiga B-lösning inkl allt spring och tömmande av vatten inkl isberget av isblock i trädgÃ¥rden.
Sen kan man kanske frÃ¥ga sig  vad det är för dagvattenavlopp du har Pi.r som inte ens klarar vattnet frÃ¥n pumpen?? Är det inte ett riktigt kommunalt dagvattensystem du har eller??
Hur skall det då klara allt regnvatten som kommer ifrån taket på huset då och då?? Sc:,h
När det gäller driftskostnaden för värmekablarna så anser jag att den är försumbar i sammanhanget när man ser till bekvämligheten, dessutom är de ju inte tillslagna i onödan som brukligt är med de flesta pumpar utan endast vid behov, finns inte behovet så är de givetvis avslagna med mina resp strömbrytare på insidan av huset. Dessutom så ligger min årliga totala uppvärmningsförbrukning för huset när det gäller båda mina luftvärmepumpar normalt mellan ca 3000-3500 kwh inkl driften av de resp värmekablarna så det tycker jag verkligen att det är väl värt.
Lösningar som t.ex mikke02:s med en vanlig ränna till ett stuprör fungerar givetvis inte alls när det blir lite ordentligt kallt ute. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2010, 17:33:14 »
Raffen - När det regnar är det inte fruset i marken så då är det inga problem. Jag är inte helt övertygad om att dräneringen ligger frostfritt en vinter som denna. Den ligger inte så djupt på sina ställen. Kanske räcker - kanske inte..? Och ingen kommunal anslutning... Den rinner ut i en slänt på tomten.

Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2010, 17:46:53 »
Ja ok Pi.r då har du inget kommunalt dagvatten alltså och då förstår jag problemet, när man har kommunalt dagvatten som jag har så är det inga problem med detta nämligen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Mycket is..
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2010, 19:06:03 »
Lösningar som t.ex mikke02:s med en vanlig ränna till ett stuprör fungerar givetvis inte alls när det blir lite ordentligt kallt ute. ;) :)
Mvh Raffen.

Helt utan underhåll funkar inte min lösning, men har kört med den lösningen i ca 2 veckor nu. Lägsta temp har varit -16gr. På dessa två veckor har jag fått ta bort is i rännan 2 gånger. Ingen av gångerna har isen varit upp till kanten.
Helt ok jämfört med att jag fick tömma baljan under dagligen tidigare.

Provade först med vanlig hängränna, men det funkade inte alls. Vattnet fick ingen fart iväg och is byggdes direkt i rännan.
Den plåten jag har nu är 90gr bockad = vattnet koncentreras i mitten och första dagarna bygger det knappt något alls, däremot när det börjat bygga går det fortare fiR:. Ska prova och vaxa rännan så vattnet släpper ännu lättare.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2010, 19:51:20 »
Vax är nog mycke bra... kanske en förutsättning om det ska funka i längden.

En liten vibrator som skakar på plåten när det rinner vatten gör nog åxå susen. Fast då blir det ju genast en mycke mer teknisk konstruktion. Inte riktigt lika vackert enkel som ursprunget...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Cantona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2010, 21:44:22 »
Raffen, vad för typ av värmekabel har du? Samma som i pumpen eller en självreglerande? Hur har du kopplat den? Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30674.0

MVH

Cantona  :)
Installerade en Toshiba Ras 10-ND i oktober 2008 som sitter längst ner i sutterängplan. I sptember 2009 instllerades en Toshiba Ras 13-E som sitter i trapphuset och värmer entréplan och övre plan.
Har bott i huset på 220 kvm sedan augusti 2008 och hade första året en årsförbrukning på knappt 15000 kwh för två vuxna, två barn och en bebis. Nu är vi nere i en årsförbrukning på under 10 000 kwh. I övrigt värms huset med direktverkande el samt en Hugo braskamin från 1979.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Mycket is..
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2010, 22:07:41 »
Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd.

Det är snart vår Cantona... tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad pilis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #22 skrivet: 20 februari 2010, 22:16:20 »
UbbeO om kanske tre månader på mina breddgrader
1 1/2-plans trähus 94 kvm med hel källare 60 kvm, byggt -51. Isolering är 16 cm sågspån i både väggar och tak, källare 35 cm betonghålsten isolerad under mark 95 mm stenull. Kopplade tvåglasfönster, CTC 265K från -78 körs på elpatron, total årsförbrukning inkl hushållsel ~24000kWh/år de senaste fem åren. Mitsubishi MSZ-FD35VABH installerad 9 nov 2009, förbrukning mäts med Enermet SY120

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mycket is..
« Svar #23 skrivet: 21 februari 2010, 19:19:14 »
Raffen, vad för typ av värmekabel har du? Samma som i pumpen eller en självreglerande? Hur har du kopplat den? Jag måste skaffa en värmekabel till mina dräneringar som jag tagit upp i denna tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30674.0
MVH Cantona  :)

Hej Cantona!  Du har ett PM. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Mycket is..
« Svar #24 skrivet: 04 mars 2010, 14:54:45 »
Jag har köpt en vanlig självreglerande värmekabel som är 4 m lång och lagt den i en 16 mm dräneringsslang från ett av dräneringshålen. Slangen går ner i ett dräneringsrör för stuprännan. Jag kopplade den parallellt med värmekabeln i tråget, men jag har för mig att jag fick kapa någon anslutningssladd för att komma åt att göra detta. En montör sade att man kan koppla direkt på en existerande kopplingsplint i utedelen.
För att denna värmekabel inte ska stå och dra ström i onödan har jag gjort en avstängningssrömbrytare, så att man kan stänga av när temperaturen är över 0 grader. Trågvärmekabeln går ju igång redan vid c:a +5 grader och det är onödigt att ha på den andra värmekabeln om det inte är minusgrader.

Om ni vill veta exakt var man kopplar så kan ni titta på sid 25 i den 114-sidiga installationsmanualen som går att ladda ner från Toshibas generalagent i Österrike. I denna manual kan ni också se hur man klipper en bygel på kretskortet i innedelen om man vill höja spartemperaturen från 8 grader till 10 eller 12 grader för att eliminera risken för nerisning i sparläge. Om garantin finns kvar kan ni också be leverantören att göra detta för att inte äventyra garantin.

Om ni inte hittar installationsmanualen på nätet så kan jag hjälpa till med detta.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!