Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga golvvärme fördelare själv  (läst 21938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2007, 08:14:09 »
Det kan nog stämma, sätt dit en shunt.

Jag kan för lite om shuntar för att kunna rekomendera vilken som passar bäst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2007, 08:52:16 »
Problemet, problem och problem vet jag inte, är att jag redan har köpt termostat för det var vad vi tänkte på då.
Så därför är jag lite på om det är någon praktisk skillnad mellan att använda en termostat istället för shunt.
Om man har termostat och bypass, sätter en returkoppling (sån till radiatorer för att strypa, ska sätta sådana på returen på slangaran eftersom vissa blir lite längre än andra) på bypassen så att man kan strypa den om man märker att man behöver mer värme än vad som kommer om man har termostaten på full ös, går det?. Men praktiskt så kanske inte returvattnet från bypassen blandas med tillflödet eftersom det sitter på ett T-rör, pratet om att vattnet tar den lättaste vägen rakt fram.

Men är ni eniga om att en shunt är det bästa och enklaste så byter jag och köper en sådan.
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2007, 09:24:44 »
jag la golvvärme 30 m2
och byggde en egen fördelare det var 2 slingor lika långa med 20mm pex gjorde bypass och 2 st ventiler för intrimmning en på framledning och en på bypassen + en cirkpump till slingorna
första året körde jag med pumpen sedan testade jag att stänga bypassen helt och öppna framledningen helt och stängde av pumpen det fungerar klockrent
om du har ork så skulle jag testa att bygga en rak fördelare alltså framledning direkt till alla 3 slingorna och sedan strypningar på returen till alla 3 slingorna direkt till returen
detta för att slippa en cirkpump till.
du har ju 3 slingor på 16m2 så det borde fungera.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2007, 09:45:22 »
När det gäller golvvärme anses ofta höga temperaturer var mindre lämpliga. I ditt fall, Henke, med ett ganska tunt golv, med liten värmetröghet, kanske kraftiga tempväxlingar kan leda till sprickor i klinkerfogarna. En temostat som öppnar ger snabbt hög temperatur i början av slingorna, vid kall väderlek och högre framledningstemp. En shunt ger en jämnare temperatur men behöver en viss passning, dock inte så betungande. Ett ordentligt flöde genom slingorna, som påpekats, krävs för att hela golvet ska bli jämnvarmt. Olika typer av stypningar motverkar detta.
Jag har själv den koppling som Carl N visade igår,kl 10:37, den fungerar utmärkt. Shunten brukar stå i läge 3-5, 5 vår/höst, 3 vinter. Det blir en jämn och bra temp till golven.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #19 skrivet: 19 januari 2007, 09:48:06 »
jag la golvvärme 30 m2
och byggde en egen fördelare det var 2 slingor lika långa med 20mm pex gjorde bypass och 2 st ventiler för intrimmning en på framledning och en på bypassen + en cirkpump till slingorna
första året körde jag med pumpen sedan testade jag att stänga bypassen helt och öppna framledningen helt och stängde av pumpen det fungerar klockrent
om du har ork så skulle jag testa att bygga en rak fördelare alltså framledning direkt till alla 3 slingorna och sedan strypningar på returen till alla 3 slingorna direkt till returen
detta för att slippa en cirkpump till.
du har ju 3 slingor på 16m2 så det borde fungera.


Jag har en jobbarkompis som gjort likadant, han säger också att det fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #20 skrivet: 19 januari 2007, 11:28:08 »
Så om vi tar min originalbild och tar bort Termostat, Cirkulationspump och ignorerar bypass, sätter tid strypare på returerna från golvvärmen så blir det såhär. Eller menar du något annat Tracker

Ev då sätta dit en cirkulationspump så man får bättre flöde, det kan jag göra i efterhand iof MEN samtidigt ska jag bygga in detta bakom ett badkar, jag vet att jag måste ju fixa något slags sätt att öppna detta MEN jag tänkte också att jag inte skulle behöva skruva på detta hela tiden. Om jag har cirkulationspump så för att slå av den på sommaren så har jag en vanlig tryckknapp draget till väggen utanför badkaret..
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29401
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #21 skrivet: 19 januari 2007, 12:51:15 »
Det där funkar säkert bra om du har låg framledningstemp i övrigt, men om radiatorerna kräver över 40-45 ºC i framledning så blir golvet obehagligt hett och det kan t o m spricka av värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #22 skrivet: 19 januari 2007, 13:02:33 »
Cirkpump och shunt är naturligtvis säkrast och bäst, men om kronor och ören är viktigare än komfort och funktion så kan det vara värt ett test.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #23 skrivet: 19 januari 2007, 13:58:38 »
För att vara saklig så är det frågan om kronor OCH komfort, en medelväg så att säga.
Men eftersom jag är grön så tycker jag mig se en oklar bild av svaren. Det verkar inte finnas ett eller två bra svar utan olika svar som vissa tycker är bra och andra inte. Kan ju beror på att det är olika kunskaper och erfarenheter här.
Så därför blir det så svårt för mig att ta ett beslut vad jag ska gå på eftersom jag får olika svar. Som det är jämt i denna värld verkar det som.. :D

Men om jag ska bilda mig min egen uppfattning från både objektiva kunskaper jag skaffat mig och genom era subjektiva åsikter så verkar det som om shunt på bypass med en cirkulationspump är det bästa.
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #24 skrivet: 19 januari 2007, 14:15:00 »

.. så verkar det som om shunt på bypass med en cirkulationspump är det bästa.
Cirkpump och shunt är naturligtvis säkrast och bäst, ....
Shunt och CP är tydligen svaret, utan bypass.
« Senast ändrad: 19 januari 2007, 14:19:49 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2007, 16:40:36 »

.. så verkar det som om shunt på bypass med en cirkulationspump är det bästa.
Cirkpump och shunt är naturligtvis säkrast och bäst, ....
Shunt och CP är tydligen svaret, utan bypass.

Vad skulle chunten då chunta in?
Bypass behövs ju för att man skall kunna chunta in det kallare vattnet i golvvärmekretsen..., men det behövs ingen bypass efter cirkpumpen (på fördelaren), den skall sitta före.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #26 skrivet: 19 januari 2007, 17:19:10 »

.. så verkar det som om shunt på bypass med en cirkulationspump är det bästa.
Cirkpump och shunt är naturligtvis säkrast och bäst, ....
Shunt och CP är tydligen svaret, utan bypass.

Vad skulle chunten då chunta in?
Bypass behövs ju för att man skall kunna chunta in det kallare vattnet i golvvärmekretsen..., men det behövs ingen bypass efter cirkpumpen (på fördelaren), den skall sitta före.

Tydligen en form av begreppsförvirring. För mig är en bypass en form av mer eller mindre kortslutning mellan två ledningar, t ex den som skulle sitta efter fördelaren. En shunt är enbart en blandare av kallt och varmt för att erhållen en önskad temp. En förbindelse till den kallare returen är naturligtvis nödvändig. Att denna kalla anslutning också skulle benämnas bypass var något nytt för mig. Är det så behövs det en bypass.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #27 skrivet: 19 januari 2007, 17:23:46 »
Carl N:s lösning med pump + shunt fungerar till 100 % men den är dyrast
självklart med strypningar till varje slinga
« Senast ändrad: 19 januari 2007, 17:29:05 av tracker »

Utloggad Henrik Hallebrand

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #28 skrivet: 19 januari 2007, 20:14:26 »
Va bra att vi drar åt samma håll nu iaf ;D

Då är jag nöjd med svaren och tackar så mycket för intresset.
Ett byte av termostat till shunt blir det.

Jag köper en ESBE 3MG för 470kr på Dahl
http://www.esbe.se/produkter/?prodid=1559

Tack så mycket.
Henrik
NIBE 1130-15, 900m slang utlagd i trädgård, 300m2 uppvärmd yta, hus plus garage och annex från 1901. Tidigare 6 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat med 70mm frigolit under puts i samband med VP-installationen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga golvvärme fördelare själv
« Svar #29 skrivet: 19 januari 2007, 20:17:48 »
Bra att vi tillsammans kom fram till något som alla parter anser vara en väl fungerande lösning.

Det var precis det här jag hade i Ã¥tanke när jag startade forumet!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!