Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor Smartrix Wave PLUS + Nibe F750  (läst 1933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jesper0991

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Uponor Smartrix Wave PLUS + Nibe F750
« skrivet: 22 januari 2017, 02:18:09 »
Hej!

Vi bor i ett relativt nytt hus, byggår 2014, på 142 m2 med vattenburen golvvärme i plattan. Vi har en Nibe F750 som värmer upp kåken.

Vi har haft problem med att vi har ojämn temperatur i de olika rummen och har nu kikat lite pÃ¥ Uponor Smartrix-systemet med rumstermostater för de olika rummen. Smartrix har tydligen en autojustering inbyggd. Vi har haft olika företag som kikat pÃ¥ golvvärmen men det har inte blivit bättre tyvärr och nu börjar vi tröttna pÃ¥ skiten..   :(

Är det någon som vet om det fungerar att köra ett Uponor Smartrix-system tillsammans med en Nibe F750? Och om det skulle bli bättre? Har läst/hört att man inte ska ha rumstermostater till F750'n men vad tror/säger ni experter?

Bifogar lite bilder på mitt system och min kundkorg.

Peter58

  • Gäst
Peter58
SV: Uponor Smartrix Wave PLUS + Nibe F750
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2017, 10:49:33 »
Hej,

Vad jag kan se enligt bilden så har du ingen styrning alls på din golvvärmeanläggning idag.

Det som är unikt med Smatrix är autobalanseringen, det innebär att man inte behöver göra några injusteringar på returfördelaren, allting skall stå fullt öppet. Systemet är självlärande. Dessutom får du lite andra funktioner t ex elektronisk bypass och braskaminfunktion.

Givetvis så fungerar Smatrix tillsammans med en Nibe F750.

Frågan om man skall ha rumsterostater eller inte? Jag anser att du skall ha det så att du kan styra varje rum enskilt.

Vad jag kan se så har du tagit ut rätt material på specifikationen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!