Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedel till frikyla  (läst 8783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BosseG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Innedel till frikyla
« skrivet: 14 augusti 2007, 15:53:18 »
Funderar på om det skulle gå att använda en Polo Pamexa innedel till frikyla?
Tänkte isåfall koppla den direkt till brinen via cirkpump styrd av innedelens termostat.
NÃ¥gon som provat liknande installation?

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Innedel till frikyla
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2007, 17:22:06 »
Det finns likheter med denna installation.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14338.0

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel till frikyla
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2008, 16:28:16 »
Jag har byggt nytt hus och installerat frikyla och kör ombyggda luft-luft pumpar. Till övervåningen köpte jag dock en kraftfull IVT fläktkonvektor 42NM60. Till undervåningen bad jag installatören förbereda för ytterligare konvektorer då jag hade en idé att använda innedelen från trasiga luft-luft pumpar.

Jag kontaktade en installatör av luft-luft pumpar och visst hade han en del hela innedelar (där utedelen skurit) liggandes som jag kunde hämta gratis :) Jag tog med mig två hem, kopplade bort elen till utedelen och provkörde med vattenslangen kopplad på inloppet. Båda enheterna funkade hur bra som helst utan utedelen inkopplad och blåste hyfsat kallt. Så jag lämnade innedelen till min lokala rörmokare och han lödde fast nya anslutningar på kopparrören mot lite kaffe-kassa-pengar.

Sedan var det bara att montera upp dem på väggen och koppla in inlopp och retur till de förberedda ballofixerna, fylla på brine och lufta. Jag hade även förberett slang för kondensvattnet så det vara att provköra.

Detta funkar hur bra som helst!! Thumbsup *roflmao* *roflmao*

Vi har inga markiser ännu sÃ¥ vÃ¥rsolen värmer snabbt huset sÃ¥ vi använder redan naturkylan flitigt  :)

Nu har jag bara en utmaning kvar....

Det är IVT fläktkonverktorn uppe som styr den extra brine-pumpen pÃ¥ avsticket i garaget. Jag vill ju att vilken som helst av de andra konvektorerna ocksÃ¥ skall kunna starta pumpen sÃ¥ jag kan köra fläktkonvektorerna oberoende av varandra.. nÃ¥gon som har en idé ?  Sc:,h Finns det relän för detta ? 

Varje fläktkonvektor har en 240v utgång som jag vill ska kunna aktivera en extern cirkpump. Finns det relän för detta ? Eller hur löser jag det ?


1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innedel till frikyla
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2008, 18:42:13 »
Jag har löst liknande problem (fast det var hygrostater som skulle sätta igÃ¥ng ventilationsfläkten).  Jag använder trÃ¥dlösa sändare (FS20-systemet hos www.elv.de) den trÃ¥dlösa FS20 4-kanals universalmottagare.  Sedan parallellkopplar jag utgÃ¥ngarna sÃ¥ de bildar inclusive OR-funktion och lÃ¥ter dem dra ett relä.

DÃ¥ kan jag ha 4 hygrostater (i ditt fall ännu enklare med en 2/4-kanals sändmodul) som drar igÃ¥ng ventilationen (i ditt fall cirkulationspumpen) om nÃ¥gon av enheterna kallar.  Vill man ha mer än 4 sändare, sÃ¥ är det bara att köpa en mottagarmodul till och parallellkoppla vid cirk-pumpen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Innedel till frikyla
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2008, 21:45:01 »
Skulle det va trådlöst?
Annars är det bara att dra en kabel frÃ¥n din 240-utgÃ¥ng till ett relä, typ en kontaktor eller ett arbetsströmrelä. Kolla pÃ¥ t.ex www.elbutik.se under  Elfördelning & Automation,  Normapparater. Till det relät kan du bygla in flera olika manvöertrÃ¥dar. En elektriker kirrar den koppligen pÃ¥ nolltid.  Relät skall alltsÃ¥ vara det som startar cirk.pumpen.

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel till frikyla
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2008, 08:41:08 »
Tack för förslag!  :)

SÃ¥ det jag behöver för att fÃ¥ nÃ¥gon av 3 st 240 v utgÃ¥ngar att skicka ut 240v vidare till cirkpumpen är :  1 st Art nr 2102110 Installationkontaktor 3pol 20A IK21-10 ?

Konvektor 1 240 v utgång -------\
Konvektor 2 240 v utgÃ¥ng ------- - Kontaktor -------  Cirkpump 240v
Konvektor 3 240 v utgång -------/

Kopplas bÃ¥de fas/nolla/jord via denna kontaktor ? Hm det stÃ¥r kanske i nÃ¥n manual som medföljer... ?   Sc:,h

1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Innedel till frikyla
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2008, 08:59:27 »
Hej. Eftersom jag inte är nån elektriker vill jag inte svara på hur du ska koppla; risk för fel. Någon nolla drar man sällan till kontaktorer. Det är ju fasen/erna man bryter eller slår till.

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel till frikyla
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2008, 09:17:43 »
Ok tack ändå! Jag får väl konsulta en elektriker... Jag funderar även på hur det fungerar med kontaktorn när fläktelementen ligger på olika "faser"... hmm...
1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innedel till frikyla
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2008, 09:24:22 »
Tack för förslag!  :)

SÃ¥ det jag behöver för att fÃ¥ nÃ¥gon av 3 st 240 v utgÃ¥ngar att skicka ut 240v vidare till cirkpumpen är :  1 st Art nr 2102110 Installationkontaktor 3pol 20A IK21-10 ?

Konvektor 1 240 v utgång -------\
Konvektor 2 240 v utgÃ¥ng ------- - Kontaktor -------  Cirkpump 240v
Konvektor 3 240 v utgång -------/

Kopplas bÃ¥de fas/nolla/jord via denna kontaktor ? Hm det stÃ¥r kanske i nÃ¥n manual som medföljer... ?   Sc:,h
Nu tror jag du är ordentligt ute pÃ¥ hal is.  Det finns (väl) ingenting som garanterar att de olika fläktkonvektorerna är matade med samma fas och där nÃ¥gonstans i kontaktorn sÃ¥ tänker du koppla ihop de olika 240V utgÃ¥ngarna frÃ¥n konvektorerna?  Dessutom fÃ¥r du ström in bakvägen in i de andra konvektorerna när en av konvektorerna kallar pÃ¥ cirk-pumpen, vilket kan leda till missförstÃ¥nd om man drar ur kontakten till en konvektor och tror att den är strömös...

Vad man skall ha, är ju inte en 3-polig kontaktor, utan en 1-polig kontaktor som har 3 styringångar ORade.

Tycker ett trÃ¥dlöst system är mycket bättre...  DÃ¥ behöver du inte arbeta sÃ¥ mycket med starkspänning och riskera att blanda olika faser med varandra.  Dessutom kan du mata cirkulationspumpen med en spänning som ligger nära den.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roine

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vara/Sverige
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av en ComfortZone CE50
SV: Innedel till frikyla
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2008, 09:26:58 »
Tack för förslag!  :)

SÃ¥ det jag behöver för att fÃ¥ nÃ¥gon av 3 st 240 v utgÃ¥ngar att skicka ut 240v vidare till cirkpumpen är :  1 st Art nr 2102110 Installationkontaktor 3pol 20A IK21-10 ?

Konvektor 1 240 v utgång -------\
Konvektor 2 240 v utgÃ¥ng ------- - Kontaktor -------  Cirkpump 240v
Konvektor 3 240 v utgång -------/

Kopplas bÃ¥de fas/nolla/jord via denna kontaktor ? Hm det stÃ¥r kanske i nÃ¥n manual som medföljer... ?   Sc:,h
Nu tror jag du är ordentligt ute pÃ¥ hal is.  Det finns (väl) ingenting som garanterar att de olika fläktkonvektorerna är matade med samma fas och där nÃ¥gonstans i kontaktorn sÃ¥ tänker du koppla ihop de olika 240V utgÃ¥ngarna frÃ¥n konvektorerna?  Dessutom fÃ¥r du ström in bakvägen in i de andra konvektorerna när en av konvektorerna kallar pÃ¥ cirk-pumpen, vilket kan leda till missförstÃ¥nd om man drar ur kontakten till en konvektor och tror att den är strömös...

Vad man skall ha, är ju inte en 3-polig kontaktor, utan en 1-polig kontaktor som har 3 styringångar ORade.

Tycker ett trÃ¥dlöst system är mycket bättre...  DÃ¥ behöver du inte arbeta sÃ¥ mycket med starkspänning och riskera att blanda olika faser med varandra.  Dessutom kan du mata cirkulationspumpen med en spänning som ligger nära den.


Alt. 3st 1-poliga kontaktorer.
Frånlufts värmepump i Vara (ca 11mil norr om Göteborg) ComfortZone CE50 installerad 2006-04-21. 2 vuxna + 2 barn.
Tidigare årsförbrukning ca 29000 kWh innan tillbyggnad och uppvärmt förråd.
Nuvarande årsförbrukning ca 15500kWh.

1-plan villa byggd 1991, tillbyggt 2005. Uppvärmd yta ca 135m² med vp, garage 28m² elvärme +15°C, förrÃ¥d/kontor ca 10m² med el golvvärme +21°C, Ett uterum pÃ¥ 30m² värms upp under perioden april-september med el golvvärme (komfortvärme till  klinkergolv).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Innedel till frikyla
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2008, 09:29:16 »
Alt. 3st 1-poliga kontaktorer.
Precis...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad madmax

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsängen
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel till frikyla
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2008, 09:49:22 »
Ja det var precis detta med faserna som jag funderade på. Jag får helt enkelt kontakta en elektriker som får ge mig ett förslag.

Det trÃ¥dlösa alt kanske kan vara nÃ¥got ? Hur är räckvidden ? Jag har nog en 20 meter mellan konvektorn längst bort och cirkulationspumpen i garaget.  Trähus...

Jag ska se om jag hittar nÃ¥gon dokumentation/spec pÃ¥ vilka frekvenser etc som används. Men det kanske är nÃ¥t bra Ã¥ säkert system. Jag har ju bÃ¥de trÃ¥dlösa tele, WLAN, babysändare, wireless koppling mellan korten i statellit boxarna, trÃ¥dlös öppning av garageport , trÃ¥dlöst tangetbort till PC:n etc... jag vill ju inte har störningar ...  tangentbordet till PC:n kan inte användas samtidigt som babysändaren tex...
1½ plans hus byggt 2007, 177 m2 + 30m2 garage. Golvvärme i garage + nb hus. Öv i hus stora raditorer. IVT E7 , 300l bereadre, VV cirkulation, 180m aktiv borra. Naturkyla. Bergvärmepump placerad i garaget.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel till frikyla
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2008, 15:20:57 »
Det enklaste är väl att göra som jag gjort, dra med en fyrledare med rören frÃ¥n cirkpumpen till konvektorerna och mata dessa via tre av ledarna, jord, nolla, fas. Den fjärde använder du för att driva cirkpumpen. Eftersom alla konvektorer matas med samma fas kan man helt enkelt parallelkoppla utgÃ¥ngarna. UtgÃ¥ngarna är ju normalt matade via ett relä i konvektorn.  SÃ¥ fort nÃ¥gon av dem startar kommer cirkpumpen att starta.

Jag har satt en bakvänd kronomkopplare (två brytare) vid cirkpumpen. Den gemensamma kontaken går till cirkpumpen, den ena kontakten till fas och den andra till den fjärde ledaren från konvektorerna. Jag kan med detta arrangemang välja att ha cirkpumpen av, på eller styrd från konvektorerna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!