Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det blir inte varmt......  (läst 3830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det blir inte varmt......
« skrivet: 21 september 2012, 20:10:11 »
Kör mitt system med en volymtank och den gamla pannan som arbetstank, skiss på systemet enligt
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48328.0
Den gamla pannan är en Exonom a116 har jag lärt mig.

Nu har jag börjat köra VP:n på riktigt för att få lite värme, hittills har det annars bara varit testkörningar.
Vattnet i volymtanken (nibe-beredaren) blir varmt och jag kan känna att det kommer fram varmt vatten till arbetstanken (exonompannan) men det går inte ut varmt vatten till radiatorerna. VP:n stannar så småningom när den nått inställd temp på vattnet in i VP:n.
Kan det vara så att jag har en shunt i pannan utan att jag förstått det?
Set foto.
Jag trodde att detta bara var någon reglering till oljebrännaren, så jag klippte bara kablarna när jag skrotade brännaren. Klantigt att inte ta reda på vad det var kanske......
Jag har försökt googla detta, men kommer ingen vart.

Alltså, om det nu är en shunt som jag har, hur ställer jag den på fullt öppen.
Om detta inte är en shunt, vad kan det då vara som är mitt problem?
« Senast ändrad: 21 september 2012, 20:13:24 av Gert2 »
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #1 skrivet: 21 september 2012, 21:42:22 »
Det verkar bara som jag fick med närbilden?

Hursomhelst, vattnet som kommer från VP:n via volymtanken och in i arbetstanken håller 40 grader.
Radiatorvattnet ut från arbetstanken (pannan) håller 20 grader???
Vafasen tar de 20 graderna vägen?
jag fattar inget...
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #2 skrivet: 21 september 2012, 21:45:42 »
Det verkar bara som jag fick med närbilden?

Hursomhelst, vattnet som kommer från VP:n via volymtanken och in i arbetstanken håller 40 grader.
Radiatorvattnet ut från arbetstanken (pannan) håller 20 grader???
Vafasen tar de 20 graderna vägen?
jag fattar inget...
Shunten på din gamla olje panna är antagligen stängd. För radiator kretsen är väl kopplad som den alltid varit på den gamla pannan eller?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #3 skrivet: 22 september 2012, 00:35:27 »
Det låter troligt, radiatorkretsen är helt oförändrad.
Jag trodde jag hade ett oshuntat system (dvs att det gamla var oshuntat)
Vart hittar jag shunten?
I mitt förra hus var det en tydlig motorshunt som satt ovanpå pannan, men hur ser den ut här?
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #4 skrivet: 22 september 2012, 12:40:26 »
Jag tror att den här grejen i röda ringen är någon temperaturmätare som bara styrt oljebrännaren.
Reglaget i den blå ringen skulle kunna vara en manuell shunt, men inget förändras när jag flyttar den mellan läge stängt och öppet, kan den ha gått sönder (om det nu är en shunt)?
Reglaget i den gula ringen verkar vara spjället, det rasslar iaf i anslutningen till murstocken när jag vrider på det.
På övriga rör till radiatorerna finns inga ventiler eller dyl.

När jag kör bara VP:n levererar den 40 gradigt vatten, jag kan känna att vattnet i den "döda VVB:N" blir varmt samt att vattnet i den "döda VVB:N" i pannan också blir varmt - men vattnet ut till radiatorerna blir ändå inte varmt, så visst verkar det som det är någon avstängd shunt? Men var hittar jag den?

Nu värmer jag huset med elkassetten (den grå korven ovanför pannan) dvs radiatorpumpen och allt verkar fungera och elementen blir varma.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #5 skrivet: 22 september 2012, 17:26:26 »
Nu löste det sig! :)
Reglaget i den blÃ¥ ringen visade sig vara en manuell shunt som erjat fast, vredet som är av typ bakelit hade tappat greppet om axeln och kunde (trögt) vridas hur som helst utan att pÃ¥verka axeln. Efter demontering av vred + ram vred jag runt axeln med rörtÃ¥ng (axeln satt rätt ordentligt fast) och plötsligt shuntade pannan ut varmt vatten till radiatorerna!  :)
Nu har jag varmt och gott i huset - speciellt i källaren eftersom det visar sig att den gamla pannan, som väntat, läcker värme rätt ordentligt.

Summan av problem är ju konstant så nu har jag en shuntventil som läcker vatten, läckaget har avtagit senaste timmen så med lite tur har det tätat till sig tills i morgon.

Jag är på det hela taget nöjd med inledningen av helgen :)
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #6 skrivet: 22 september 2012, 20:49:10 »
Se till att ställa shunten fullt öppen, för minsta flödesmotstånd i systemet
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det blir inte varmt......
« Svar #7 skrivet: 22 september 2012, 21:20:00 »
Ja, nu är det ju inte helt lätt att lista ut vad som är fullt öppet  :)
Jag utgick från att den var helt stängd tidigare (eftersom inget varmt vatten verkade gå till radiatorerna) och vred den ett halvt varv moturs för att öppna den helt - och det verkar fungera, det går ut nästan samma temp till radiatorerna som det kommer ut från VP:n, skiljer bara ett par grader.
Finns det något annat sätt att list ut när den är fullt öppen?
(den går att vrida runt flera varv, dvs det finns inget "stopp")
« Senast ändrad: 24 september 2012, 08:34:48 av Gert2 »
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!