Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp funderingar. Bergvärmepump i huset planerar kulvert till garage acktank  (läst 851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hej

Sitter och läser och läser men bestämde att det kanske var bäst att söka lite råd för mina funderingar.

Har idag en IVT Greenline HT plus C i källare på villan. Byggarea ca 116 m2.
Planerar att dra ut 22mm CompiPex Rör I rör till garaget blir ca 2.5-3m kulvert av hemmagjord typ med Armaflex runt skyddsröret och sedan i två st 75mm Avloppsrör som ligger i en hembyggd friggokulvert.

Fundering nr 1. Hur kopplar man bäst in garage slingan. Nu gÃ¥r det ett 22mm koppar rör frÃ¥n VP  som via ett T rör delas upp i tvÃ¥ mindre prisol en-rör slingor. En för källaren och en för övervÃ¥ningen. Jag tänkte att det kanske är bäst att koppla in garager pÃ¥ Returen med tvÃ¥ st 22mm T-rör. I garaget kommer en billig fläktkonvektor sitta.  Men ska man koppla garaget i serie eller parallelt med returen?

Fundering nr2. Fläktkonvektorn har bara anslutning G3/8¨ . Bör man då har någon fördelare i Garaget eller kan man bara direkt via någon förminskning koppla på PEX rören till konvektorn. Eller blir det för dålig cirkulation då speciellt om man då kopplar i Serie?

DÃ¥ vi har solceller pÃ¥ taket skulle det vara smutt att kunna ladda en Ackumulatortank med massa värme när vi har överskott av solel mitt pÃ¥ dagen. En student pÃ¥ Högskolan Dalarna har räknat pÃ¥ det (kan säkert fÃ¥ ladda upp hans rapport här om nÃ¥gon är intresserad). Att ackumulera solenergi i vatten är idag mera kostnadseffektivt än att köpa batterier. Funderar ocksÃ¥ att byta ut vÃ¥r myspys kamin mot en vattenmantlad. Kanske en Aquaflam. 

DÃ¥ kommer mina andra funderingar:
3.  Hur kopplar man bäst en Värmepump till en ackumulator tank?
4. Ska man ladda den med Värmevatten eller med Varmtappvatten? Eller både och?
5. Ska den ha Varmvattenslinga eller ska man använda varmvatten beredaren i värmepumpen. Eller kopplar men varmvattenrören från värmepumpen till varmvattenslingan i värmepumpen?

Vedkamminen kommer vara i rummet brevid pannrummet. Det är lite trångt där men vi borde få plats med en 500-750 l acktank i källaren nära både kamin och värmepump.

I Garaget finns det mera plats men antar att det kanske är för långt att ladda en acktank dit. Det blir ca 14m rör invändigt och 3m i kulvert.
Eller kanske man ska ha en lite mindra acktank i källaren och en större i garaget?
Räcker då 22mm Combipex för att ev ladda en acktank i Garaget?
Finns det något tips på läsning hur man bäst skulle kunna konstruera ett sådant system?
Garagetaket har också ledig plats där man ev skulle kunna sätta upp flera solceller eller solvärmepaneler. Det skulle alltså vara intressant att både ladda garagets tank från huset samt husets tank från garaget.

Många funderingar kanske jag kan få något råd eller tips i allafall.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 457
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!