Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Filter rengöring pÃ¥ Toshiba RAS B-10?  (läst 7307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mema95

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar/Sverige
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« skrivet: 22 november 2005, 11:34:08 »
Hej!

Först vill jag bara säga att jag är jättenöjd med min maskin, värmer fint i alla rum och när den inte räcker till så kompleterar jag med kakelugn med fläkt. Med dessa förutsättningar hoppas jag på att slippa stödvärma med huvuduppvärmningen. Här i Kalmar området ut mot kusten blir det sällan så kallt, så jag tror att det kommer att fungera alldeles utmärkt :) :) :).

Angående ämnet på min rubrik:

I instruktionsboken står det att en lampa kommer att tändas när det är dags att göra rent filtren, detta efter ca 1000 tim. De filter jag tänker på är de som sitter mer inne i innerdelen, inte de första dammfiltren. Jag "tror" att jag har kört pumpen mer än dessa 1000 tim, men lampan har inte tänds.

Är det någon som kan förklara för mig vad som gäller?

När brukar ni göra rent filtren?

Hur brukar ni göra rent filtren?

Tack på förhand!

Micke

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2005, 12:31:20 »
Nu har ju jag 10-javp men det är nog ungefär samma?
1000 timmar är nästan 6 veckor.
Jag dammsuger grovfiltren, med 2-4 veckors mellanrum. Och det stora elektrostat (plasma) filtret när lampan tänds. Då plockar jag ur det och lägger det  i ca 45 gradigt (lite antydan till hett) vatten blandat med YES och vispar runt lite i vasken. Sen får det ligga och lösa upp sig lite i en 10 min.
Efter det sköljer jag av det och det får droppa av/torka lite i en halvtimme eller nåt. Det står i manualen att det är jätteviktigt att det är helt torrt innan det sätts på plats. Det är högspänning i det under drift tror jag. Om det är superkallt ute kan du vänta med operationen tills det blir lite varmare, känns bättre att låta pumpen få gå då, och det är knappast nåt som tar skada om du väntar ett par veckor eller mer med detta. Då är det nog viktigare med dammfiltren. Filterlampan släcker man genom att trycka på "Filter" knappen på fjärren och 1000 timmars timern nollställs. Det var någon gång när det var som kallast i vintras då jag bara tryckte bort filtervarningen. Då fick det alltså gå 2000 timmar innan rengöring.
Det lilla "odör" filtret skjöljde jag av i samma typ av vattenblandning i höstas och lät det ligga och torka i solen hela dagen enligt instruktion, det laddas tydligen upp då.
PS. Kompletteringsvärme, vad är det för något? Ja just det, det var den där natten i vintras. *roflmao*

 / hej *vinkar*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2005, 14:02:09 »
Dammfiltren ja, hade glömt bort rutinerna sen i vintras, kom dock att tänka på dom för ett tag sen, ja dom behövde verkligen en dammsugning

I sb med detta slog jag på PAP men filterlampan tändes efter ett tag, testade igen men samma sak, tog därefter ut elektrostatfiltret och rengjorde enl bruks. då funkade det ett par dygn därefter tändes filterlampan igen, gjorde då en rengöring av jongeneratorn efter detta så har det funkat (j-vla katt)

Oavsett detta så är jag misstänksam av den egentliga nyttan av allt lulllull som bara blir mer på nyare maskiner, ok rent teoretiskt så stämmer nog funktionerna men undrar om det instrumentet finns som kan visa på en praktisk förbättring av luften
Har aldrig hört dammkulorna dunka mot golvet efter ha blivit träffade av jongeneratorn ::)

Övertygad om att det snart finns llvp med Wunderbaum och olika dofter att välja mellan ;)
Tror också att det faktiskt säljer bland ej pålästa llvpkunder, den maskin som har mest lulllull säljer, hemska tanke

Allvarligt talat så kan vi inte förnimma någon skillnad med inomhusluften oavsett hur vi har det med filterknapparna

Fin dag idag -8 på morgonen, Toshiban går som vanligt på tomgång vid de temperaturerna ca 500-600w, har dessutom skjutit 3st orrar med kula i morse

Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2005, 16:50:59 »
Fin dag idag -8 på morgonen, Toshiban går som vanligt på tomgång vid de temperaturerna ca 500-600w, har dessutom skjutit 3st orrar med kula i morse

*roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2005, 17:27:38 »
Hur är det egentligen meningen att PAP skall köras? Såg i någon tråd några timmar/vecka, för mig förefaller det ganska meningslöst med så långa intervaller om nu funktionen till äventyrs skulle bidra med mindre kringflygande kvalster och liknande ting
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2005, 23:02:14 »
Den kör jag alltid, den lyser sÃ¥ fint blÃ¥!  ::)
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad X-file

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2005, 23:22:37 »
hej, gör rent filter en gång i månaden , lättast att komma ihåg . Har dock märkt att Vp blir mindre effektiv när grovfiltren blir dammiga men frågan är hur mycket. Bör man för att inte förlora i COP rengöra dem oftare , varannan vecka t.ex ? Antag att grovfiltret är helt igensatt av damm , vilken luft är det då som blåser från innerdelen och blir COP dramatiskt sämre då? Sc:,h
Bor i Uppsalatrakten , har en  Toshiba RAS B-10 EKVP
sedan okt 2005. Vi har ett enplanshus på  ca 120 m2 från 70-talet med tvåglasfönster .relativt dåligt isolerat.

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Filter rengöring på Toshiba RAS B-10?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 10:25:48 »
Hej, enl manualen bör man rengöra dammfiltren varannan vecka, så gör jag utom när jag glömmer bort det ibland
Du får garanterat sämre cop om dammfiltren är igensatta
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!