Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme. Flytande golv pÃ¥ redan isolerad betongplatta.  (läst 639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har ett hus med en redan isolerad och gjuten platta.

Grunden är från ca 1860 och bestod av en stenfot med golvet bärandes av stockar och jord/sågspån som isolering.

Huset är 2-plan med ca 75kvm på plan 1 och lite mindre på plan 2. 5 rum finns på plan 1 varav 1 är ett badrum.
I badrummet kommer golvvärmen att flytspacklas in.

Plattan är i nivå med stengrunden och pga att det var olika nivåer och påbyggt med olika höjder olika rum så behövs det läggas på ca 12cm till färdigt golv. Detta för att det ska stämma med vedspis, dörrar mm.
Min plan är att göra det med cellplast och flytande golvspånskivor.

Om bilderna som jag bifogar funkar, så är det lättare att se vad jag menar.
Så mina frågor är,

1. En fuktspärr behövs? Var ska den placeras?
2. Finns det ett bättre sätt än flytande golv? Typ bulta fast reglar och skruva spånskivorna i?
3. Flytspackel istället för spånskivor? Vill helst inte gjuta in slangarna, men är kanske bättre?

Tack på förhand!

Mvh
Mattias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29412
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fuktspärrar ska normalt sättas närmast varma delen, men för betonggolv så skulle jag nog undvika fuktspärr.
Du har kapillärbrytande del så nån fukttransport kan inte ske, sen kan fukt fällas ut vi ogynnsamma tillfällen men jag tror att betongplattan klarar det och det enda organiska materialet är syllen.
SÃ¥ den enda delen som jag är lite orolig för är just syllen, men jag har ingen bra idé för hur den ska plastas in, den kommer längre frÃ¥n husvärmen i din skiss sÃ¥ där kan det tyvärr bli fukt?  :-\

Mitt tips är att fixa undertrycksventilation så att varm fuktig inneluft inte kan komma ut i kontruktionen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattiasB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret Carl N!

Syllen ligger inte så djupt som på bilden, men ungefär 1/2 eller 3/4 ligger under betongplattans nivå. Den är skyddad från betongen med syllpapp, men tror inte det skyddar mot fukt på det sättet du beskriver.

"Du har kapillärbrytande del så nån fukttransport kan inte ske"

Sant! Så en fuktspärr kanske är onödig eller kanske kan göra mer skada än nytta?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Ska det bli 14 mmparkett direkt på golvspånskivan och fördelningsplåtarna?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MattiasB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har 15mm Kährs parkett (som tål golvvärme) som jag tänkte lägga i det största rummet. Ca 20kvm. I övrigt har jag inga golv redo, men tänker att det bör vara lite kraftigare golv?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har lagt en "hel" villa....på detta sätt, men ej med 100 mm frigolit under.

Det är mycket viktigt att det blir helt plant...och stumt...annars blir det svikt under parketten.

Jag vet ej om det fungerar med 100 mm frigolit under spångolvet, men den infon bör du kunna få fram.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!