Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 57300 kr i böter  (läst 6096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #75 skrivet: 11 mars 2024, 08:17:44 »
När det gällde brandvarnaren  var det uttryckligen inte OK med egenskriven Svenska manual, den ska komma frÃ¥n tillverkaren.
Jag gissar att det gäller de flesta produkter som är certifierade på något sätt, då certifieras rimligen manualen i samma veva som hårdvaran och då kan inte gemene man göra någon googleöversättning hur som helst.
Tråkig vecka förra veckan, 57000 i böter för en vara som omsatt 7000 kr under en tioårsperiod, fick bokföringsrapporten för Januari i Helgen, minus 241 000 kr...
Nu diffar det förstås stort från månad till månad beroende på när man gjort stora inköp, men ändå - det kändes som lök på laxen på något sätt.
Sen halkade jag på en matta som var blöt på undersidan, så den bara stack när jag klev ned på den, stukad vänster fot som resultat, knät i en omöjlig vinkel, men det verkar inte ha hänt nåt med knät, konstigt nog, kanske var alla ledband redan av där?.

Igår fick vi i alla fall ett gäng fina firrar när vi var ute med skotern och fiskade, så det uppvägde väl en aning i alla fall.
Och vädret har varit kanon i helgen.

I övrigt är det ju som jag sagt tidigare, ni har gett en hop av exempel på produkter som saknar Svenska manual, jag skulle vilja säga att i princip allt som inte kommer från stora Europeiska tillverkare saknar Svensk manual - och det får mig att tro att hela kravet på detta beror på lobbyverksamhet från de stora Europeiska tillverkarna som drivit fram dessa krav.
Visst, det är förstås bra med manual på det egna språket, men det viktiga är ju i så fall att den som säljer en vara måste redovisa på vilka språk manualen finns, inte ATT det ska finnas på all världens språk.
Det bara fördyrar i onödan, och gör det dessutom otroligt dyrt att uppdatera en manual om man varje gång ska måste köpa översättningstjänster.
Tyvärr tror jag inte att det finns någon ljusning vid horizonten, inte en enda regel eller lag brukar försvinna, det kommer bara till fler.
I princip kan man säga att det makten försöker göra är att radera ut all småsklig tillverkning/import/konkurrens så att det bara blir det stora multinationella kvar.
På ett sätt vettigt, om det bara finns några få aktörer så är det lätt att ställa krav, kontrollera, och straffa.
Det gynnar även storföretagen, då de kan ta i princip hur mycket som helst betalt för de produkter de producerar.
Det man kan fråga sig är dock om det gynnar konsumenten?

Makten ska komma från folket, inte från multinationella företags lobbyister som mutar och övertalar folkvalda att fatta beslut som missgynnar folket i stort.

Det är illa, riktigt illa, och det kommer att bli värre innan kriget slagit ut hela maktsystemet som vi sitter på.
Jag är väl OK med att kraven finns, så länge man inte kontrollerar och bötfäller, men i Sverige ska vi ju alltid vara bror duktig och duktig flicka på en gång - sånt som aldrig kontrolleras och bestraffas i andra länder görs däremot här.
Och straffen är stenhårda, lätt för en makthavare, eller random statlig tjänsteman utan tjänstemanna-ansvar att sätta åt ett enskilt företag om de bestämmer sig.

Och som sagt, det här är extra obehagligt när man vet att främmande makt och kriminella gäng med öppna armar bjuds in att infiltrera statliga verk och myndigheter under rubriceringen "mångfald", dessutom med speciella satsningar på de som står långt ifrån arbetsmarknaden eller lever i utanförskap.
Ren och skär idioti på hög nivå.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 08:31:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #76 skrivet: 11 mars 2024, 08:34:40 »
Fick frågan av en bekant.
Är du säker på att det inte är en SCAM?

Blev förstås orolig över att jag skulle blivit lurad, men vid närmare kontroll så är det så illa att staten som får 4-5 miljoner/år i skatt från mig verkligen har klämt åt mig.
Men en genial ide för en scam, ingen vettig företagare tar fighten med myndigheterna, de flesta betalar nog bara och borrar ned huvudet i sanden och hoppas på det bästa.
Att förfalska boverkets kuvert och adresser och skicka rekommenderat brev är inte svårt direkt...
Och det finns tusentals företag att klämma åt.

Lite kul var det att ringa boverket och kolla hur de kunde övertyga mig om att det inte var en scam...
Hon i växeln sa, jo - du har kommit till boverket.
Jo, så jag, så skulle nog en scammer säga också.
Jag kan koppla dig till handläggaren sa hon sedan.
Jo, sa jag, det skull nog en scammer säga också.
Sen kollade jag kontonumret och det var i alla fall registrerat på boverket, så nu föder man den statliga byråkratin så pass att en tjänsteman kan hållas sysselsatt ett par veckor i alla fall.
« Senast ändrad: 11 mars 2024, 08:37:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #77 skrivet: 11 mars 2024, 08:40:27 »
28 kunder har kontaktats via mail.
Två mail studsade.
En var avliden
En hade ny adress, men han nådde jag på telefon.
Av de andra är det bara boverket själva och en annan person som svarat, de kommer inte att lämna igen brandvarnaren, men byta ut den.
Det ska för övrigt göras efter 5-6 år.
Vi sålde 95% av alla brandvarnare åren 2014 till 2017 så det är ju dags hur som helst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: 57300 kr i böter
« Svar #78 skrivet: 11 mars 2024, 17:41:28 »
Lite kul var det att ringa boverket och kolla hur de kunde övertyga mig om att det inte var en scam...
Hon i växeln sa, jo - du har kommit till boverket.
Jo, så jag, så skulle nog en scammer säga också.
Jag kan koppla dig till handläggaren sa hon sedan.
Jo, sa jag, det skull nog en scammer säga också.
När fjärrvärme leverantören ringde vÃ¥ren 2020 och undrade varför deras mätare inte visade nÃ¥gon förbrukning längre sÃ¥ vägrade jag att svara dem innan jag ringt tillbaka via deras växel och blivit kopplad till samma man.  Han undrade varför jag inte ville säga till vem som helst att huset stod pandemi-tomt.

Det borde väl vara enkelt i ditt fall att ringa Boverkets växel och bli kopplad till din handläggare.  Hur skulle en scammer fÃ¥nga upp det samtalet?

Men jag tror ju absolut inte att det du råkat ut för skulle vara någtn slumpartat stickprov utan snarare en konkurrent eller liknande som tipsat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #79 skrivet: 12 mars 2024, 07:12:53 »
Mmm, kanske, men då hade de väl gått på något annat än en brandvarnare som vi bara sålt 47 stycken av, för 7-10 år sedan.
Tror att just brandvarnare är lite hårdare koll på då det ju är bra om de fungerar så att säga.
Å andra sidan kan det ju vara ett bra vapen om någon tipsare garanterat vill att man ska få betala böter.
Man kan ju fundera om de ens agerar på tips?
I så fall borde det vara rätt vanligt kan man tycka - men det kanske det är.
Förra året blev jag kollad på en elmätare, men det gick bra i alla fall.
Men först inget på 18 år, och sedan 2 kontroller inom loppet av ett år känns ju lite märkligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 57300 kr i böter
« Svar #80 skrivet: 12 mars 2024, 09:19:43 »
är "böterna" avdragsgilla?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 636
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: 57300 kr i böter
« Svar #81 skrivet: 12 mars 2024, 09:38:55 »
Böter brukar inte vara så i allafall.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 57300 kr i böter
« Svar #82 skrivet: 12 mars 2024, 09:55:51 »
Böter som är skrivna till firman mÃ¥ste väl vara en kostnad och därmed avdragsgilla eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 57300 kr i böter
« Svar #83 skrivet: 12 mars 2024, 10:36:04 »
Jo, det är ju ett straff för företaget, inte jag som varit olaglig.  ::)
Det är betalt och klart, och avdragsgillt.
Men för att göra en vinst på 57 300 kr så behöver vi sälja för minst det tredubbla, så man får ju jobba några veckor gratis åt staten.
Ska man vara lite mer lustiger så kan man väl säga att vartenda öre vi omsatte på att sälja inbrottslarm (där brandvarnaren var ett tillbehör) under åren 2014 till 2017 inte ens omsatte de pengarna.
Så inte ens det som var en del av vår verksamhet under 4 år betalar boten.

Det kallas ju inte böter, tror det var en sanktionsavgift eller nåt liknande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 636
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: 57300 kr i böter
« Svar #84 skrivet: 12 mars 2024, 13:43:53 »
Böter som är skrivna till firman mÃ¥ste väl vara en kostnad och därmed avdragsgilla eller  Sc:,h
Kostnaden genrer inga intäkter. Vite och böter är inte avdragsgilla.
« Senast ändrad: 12 mars 2024, 14:15:49 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: 57300 kr i böter
« Svar #85 skrivet: 12 mars 2024, 16:40:37 »
Mmm, kanske, men då hade de väl gått på något annat än en brandvarnare som vi bara sålt 47 stycken av, för 7-10 år sedan.
Tror att just brandvarnare är lite hårdare koll på då det ju är bra om de fungerar så att säga.
Å andra sidan kan det ju vara ett bra vapen om någon tipsare garanterat vill att man ska få betala böter.
Man kan ju fundera om de ens agerar på tips?
I så fall borde det vara rätt vanligt kan man tycka - men det kanske det är.
Förra året blev jag kollad på en elmätare, men det gick bra i alla fall.
Men först inget på 18 år, och sedan 2 kontroller inom loppet av ett år känns ju lite märkligt.
Du sa ju sanktionsavgiften blir densamma oavsett hur mÃ¥nga fel de hittade.  DÃ¥ tar de väl det de känner är säkrast?  Agerar pÃ¥ tips gör de väl i den mÃ¥n de bedömer tipset ha substans att arbeta med och vara relevant, annars skulle de väl inte ha en tips-funktion?   Men om du hade en kontroll av dem förra Ã¥ret sÃ¥ kanske detta bara är en uppföljning?

Inte konstigt om folk drar sig för att bli småföretagare när man måste kämpa med sådant här ..

https://www.boverket.se/sv/byggande/forebygg-fel-brister-skador/Systematiska-fel/tipsa-om-byggskador/
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 57300 kr i böter
« Svar #86 skrivet: 12 mars 2024, 17:09:37 »
Så du tycker att småföretag ska ha "frisedel"?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: 57300 kr i böter
« Svar #87 skrivet: 12 mars 2024, 17:48:40 »
Nej, jag tycker en del regelverk skall ses över för alla helt enkelt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: 57300 kr i böter
« Svar #88 skrivet: 12 mars 2024, 19:33:43 »
@ Rickard

Bara sälja tjänster kan vara ett alternativ.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: 57300 kr i böter
« Svar #89 skrivet: 12 mars 2024, 19:49:43 »
Den klämmande punkten här är att vi har så många byråkrater inom EU vars enda uppgift är att komma med fler och mer begränsande lagstiftningar och regler

Skulle inte skylla på EU. EU gör till och med att det är mycket enklare att sälja sina tjänster i andra EU länder .... om man vill göra det.

Utan EU skulle detta bli mer krångligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 494
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!