Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av torktumlare med Värmepumpsteknologi  (läst 2957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Melin

  • Gäst
Johan Melin
Installation av torktumlare med Värmepumpsteknologi
« skrivet: 09 oktober 2014, 08:00:22 »
Hej.
Vi sitter och diskuterar att köpa in en http://www.miele-professional.se/se/prof/produkter/33_24361.htm till våran fastighet och jag undrar om någon har erfarenhet av värmepumpstorktumlare? Kanske en konstig fråga men måste man ha något specifikt luftflöde i tvättstugan för att den ska fungera optimalt? Samt underhållsmässigt mot en Frånluftstorktumlare. Behövs det mer underhåll för den kommer stå i en fastighet där den minst kommer användas 1000tim per år.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av torktumlare med Värmepumpsteknologi
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2014, 17:07:45 »
Jag har en sån, fast en Bosch
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54666

Något specifikt luftflöde behövs inte så länge det inte blir för varmt i rummet, torktumlaren cirkulerar ju bara luften. Anledningen till att jag köpte en sån var just att min tvättstuga är så liten att rummet blev för varmt så kondenstumlaren jag hade funkade inte speciellt bra.

Vad gäller underhåll så sitter det en värmeväxlare i den som skall rengöras regelbundet. På min tumlare görs det automatisk genom att vattnet som avfuktas från tvätten samlas upp i en tank och med jämna mellanrum använder den det vattnet för att skölja av värmeväxlaren. Mielen du länkar till har inte det systemet, så där får man rengöra växlaren själv, men å andra sidan slipper man komma ihåg att tömma vattentanken på den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!